Carbohydrates and the Thyroid
Paul Jaminet som bloggar på PerfectHealthDiet har skrivit ett inlägg sk "euthyroid sick syndrome" som jag tycker är mycket intressant.
"One problem that sometimes occurs on low-carb diets is a syndrome called “euthyroid sick syndrome,” characterized by low T3 and high reverse T3 hormone levels and elevated cortisol."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Anthony Colpos kritik mot inlägget på PerfectHealthDiet har utmynnat i en serie om low-carb och sköldkörtelproblem som är omfattande att läsa men oerhört givande. Ett av de senaste handlar om varför det kan ge problem med höga LDL-nivåer.

Det är därför det kanske inte är fel att försöka leva lite säsongsbetonat och släppa på kolhydratkranen nån gång varje år precis som våra förfäder antagligen gjorde helt spontant när det fanns bär och frukt en kort period.
Det här är förstås inget som kan ske om man bara ätit lchf under en kortare period..
Har man ätit väldigt strikt under flera år och upplever problem som kan härröra till detta kan man prova med att "boota om" systemet 
PS: Colpo gillar verkligen inte lowcarbare nuförtiden.
Jag har själv lyckats utsätta mig för hans "vrede" vid något tillfälle 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Jag prenumerar på ACs nyhetsbrev så jag är läst om att han övergett low-carb. Fast som jag uppfattat det är han noga med att skriva att han är emot ketogena dieter. Jag ser det dock som något positivt då han letar fram och läser studier som man kanske inte alltid lyfts fram inom LCHF-världen.
Men jag blir verkligen nyfiken vad du sa för pådra dig hans "vrede", nåt du kan berätta här?