Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5642 ggr
yvonn
0

Ta ansvar

Idag har ju Lchf fått kritik igen.

Hur tar DU ditt ansvar? Vart kommer köttet du äter ifrån? Äggen? Grädden? Hur är det producerat? De flesta vet ju här att kött från gräsbetande djur är bättre för både miljön och hälsan.

Efter som Lchf räknas till en extrem diet tror jag att det är lika extremt viktigt att faktiskt visa att Lchf också kan vara en miljövänlig livstil.

Kan vi inte hjälpas åt att krossa den hemska livsmedelsindustin? Finns det något lokalt slakteri/chark som erbjuder lokalproducerat kött? (där jag bor finns just ett sådant ställe som säljer det godaste bacon och kött jag smakat) Ekologiska ägg? en självklarhet! är de dessutom lokalt producerade, bättre, eller skulle du kunna ha några hönor i trädgården? BÄST!! ;)

Mjölkprodukter är lite svårare. ekologiskt val är lätt. men lokalproducert svårare. Men ju större efterfrågan…

När det gäller grönsaker, Det viktigaste är att tänka säsong. Då blir det ganska miljövänligt direkt. Ja man måste välja bort färska tomater på vintern. Paprika, spec. röd blir något mycket sällsynt på menyn. Men kål, från sverige naturligtvis är ju väldigt LCHF vänligt! Och ju större efterfrågan på ekologisk, lök, kål, vitlök, spenat osv. skulle nog göra det lite lättare att köpa. Nu finns det ju bara lite förskrämda exemplar på en vanlig icabutik. Men man måste se sig om på andra inköpställen för att kunna få tag på vettig mat.

Om man inte känner att man vill odla och föda upp sin egen mat (iof. inte så jobbigt. Vi har några kaniner på baksidan, och lite grönsaker i landet för att slippa ifrån endel tråkiga inköp) Så kanske du känner till någon bonde med gårdsbutik? Om du eller någon i din närhet har lite höns kanske det är möjlig att sälja till varandra eller på jobbet. (skaffa en lantras som inte måste ha kraftfullt foder, och köp inte foder med genmodifierad soja, trottsa jordbruksverket och ge bla. hönsen rester att äta.)

Oj, nu kanske jag snöade in. Men jag tycker detta är så otroligt viktigt!! och vi LCHF människor har ju verkligen ögonen på oss nu. Tänk om vi kan vända detta! och visa på att LCHF faktiskt kan vara den mest miljövänliga livstilen! Och desutom en livstil som motverkar att glesbygden avbefolkas och att landsakpet växer igen. Jag äter inte precis så här duktigt. Men jag försöker. och alla små förändringar gör skillnad.

Mvh Veronica

http://livetochvi.blogspot.com/

Caywin
0

Intressant artiklar:

http://www.kostdoktorn.se/vilken-mat-ar-varsta-miljoboven

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715a83b9cb46224406a793-miljo-och-lchf

Så man kan ju undra vad som egentligen är miljövänligt? Och man behöver inte öka köttkonsumptionen bara för att man äter LCHF, finns ju andra djur också.

MimLan
0

Utbilda och informera folk genom att nyansera det istället för att fokusera på att LCHF som grupp/sekt (jodå, det finns religiösa övertoner här och var) skall göra allt "rätt".

Det är är INTE en LCHF-fråga. Att göra det till en sådan är att göra det till en fråga för marginalerna.

yvonn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

BRA!! intressant att läsa men jag tycker inte att man kan ta det i försvar för att låta bli att köpa ekologiskt./närproduserat/säsong Tänk vad mycket mer man sänker koldioxidutsläppen om man dessutom väljer kött från djur som inte ätit spanmål.

http://livetochvi.blogspot.com/

yvonn
0

MimLan

Men om inte LCHFsekten tar sig an denna fråga och utan försöker avfärda den snabbt, kommer argumentet kvarstå att Folk motargumenterar LCHF med att det just är en miljöovänlig modediet.

Jag tror att LCHF kan bidra till en ökad förståelse att Ekologiskt uppfödd och odlad +/närproducerad och i säsong är miljövänligare och hälsosammare mat.

hardy
0

FÖRVÄNTAT DUMMA KOMMENTARER:
Medmänniskors korttänkthet och likgiltighet till andras vanor och liv har fått mig att börja bemöta dem på ett motsvarande sätt. För varje korkskalle som påpekar att den kost jag vill äta är farlig, galen eller dum - så tömmer jag dem på de få argument de har och idiotförklarar dem på stående fot. "In their face!"

Några av de mest förekommande kommentarerna (och som ger mig ett visst mått av vansinne) som det vanliga folket fäller då&då, låter ungefär så här:

• men… det är väl klart att du måste äta potatis
  • 'L-H-F-C', jaja, jag vet vad det är, den fungerar inte..
  • va, nej du förstår, kroppen BEHÖVER kolhydrater
  • ska du inte ha någonting till..?
  • …lägg ned det där och ät som vanligt folk. 

Känner ni igen detta?

Jag tycker att:

• glutenallergiker ska äta 6-8 brödskivor/dag
  • laktosintoleranta måste dricka riktig mjölk för benstommen
  • det ska mjölkallergiker åxxå göra!
  • nötallergiker inte ska vara så petiga med "spår av nötter"
  • äggallergiker ska klämma ett par ägg till påsken
  • alkoholister borde lära sig dricka bara på helgerna
  • muslimer ska äta skinka till jul
  • judar ska ha kräftskivor o äta blodpudding
  • hinduer ska då å då käka hamburgare o dricka starköl

FÖR DET ÄR SÅ "VANLIGT FOLK" GÖR.

yvonn
0

Det jag möter när "vanligt folk" argumenterar mot LCHF så är det att det skulle vara en miljöbov. Och jag är absolut benägen att hålla med om det! Om man inte äter som här ovan beskrivet.

kaisakavat
0

Nästan ingen mat som produceras i 'stordrift'.. alltså industriproducerad mat - är miljövänlig. Handlar inte bara om kött.

Jordbruket - d v s producenter av spannmål, ris, soja, rotfrukter, andra grödor, frukt, e t c.. är ENORMA miljöbovar. Utom de få undantagen.

Jag blir mest bara arg när jag hör om LCHF-maten som miljöbov. Det är så otroligt mycket skit som produceras på extremt skitigt sätt, som jag helt enkelt aldrig köper. Jag - som LCHFare - klimat- och miljökompenserar så det bara dammar om det, genom att inte köpa MASSOR av produkter andra tar för givna.

Är sålunda fullständigt övertygad om att mitt 'bidrag' till miljöförstöringen understiger de allra flesta kritikernas med GOD marignal. Skrattande *stolt*

Å andra sidan.. Det hindrar inte att jag vill köpa 'de bästa produkterna' bland de livsmedel jag köper. Om och när jag kan.

Två 'aber' (som jag kommer på just nu iaf)

• ekonomi - alla är inte väldbärgade och kan köpa kött till höga priser och närproducerad broccoli som kostar som vore den av rent guld, hur gärna man än vill.. En liten ekonomi måste handla 'näringssmart' - hur/var få mest protein, fett, vitaminer, m m per krona..
  • tid, ork - alla har (av t ex miljö- eller ekonomiskäl) inte bil och måste handla på någorlunda närliggande butik och då anpassa sig till sortiment

Summa summarum håller jag med när det gäller trådämnet, och/men tycker mig vilja slänga in dessa mina 'perspektiv' i diskussionen. Glad

nyborjare08
0

#6 Att äta "miljövidrigt" är väl inget unikt för just LCHF (missförstå mig rätt nu Glad). Det är väl DÄR vi ska förtydliga skillnaden och förklara, inte genom att försvara oss. Argumenten om att vi äter SÅ mycket kött är ju fel. LCHF är ju en livsstil som handlar om att ersätta kolhydraterna med fett, inte med mer kött. Jag själv äter inte mer kött nu än jag gjorde före LCHF. Ja ok, grötfrukosten är ersatt med äggfrukost men i övrigt är det ingen skillnad. Skillnaden är att jag äter mer fett och mer grönsaker.

Så om man ska hoppa på LCHF för att den inte är miljövänlig så gäller ju samma argument mot vad man än äter, LCHF eller inte, menar jag.

yvonn
0

Kaisakavat.

ja det med ekonomin och orken, visst är det enklast att välja det enkla och billiga alternativen. Men ju större efterfrågan dessto enklare, billigare osv. på sikt!!

att gå över till ekologiska ägg enbart kanske är en stor grej för någon som dennes ekonomi klarar. att köpa vart 5 kålhuvud ekologiskt? om man aldrig annars gjort det? Någonstans måste man börja.

Och så efterlyser jag FANTASI!!! Har grannen bil? samåka till butiken på landet och dela på en gris med din svärmor osv.

vara krånglig och fråga i butiken. vad vet jag? Jag tar gärna emot peppning för att bli bättre själv!

Att tänka säsong gör det hela lite billigare. strax efter jul kan man köpa ekologisk skinka till vrakpriser. Innan jul kan man köpa fläskfilé till vrakpriser…

på tisdagsmorgnar brukar det finnas mycket nedsatt kött i butiken pga. kort datum.

yvonn
0

nybörjare08 jo nog tycker jag du har rätt.

Fast jag tror också att fler äter mer kött. tex. jag. innan åt jag nästan bara pasta och bröd.

Och dessutom tycker jag att vi kanske borde äta mer kött. Så länge det är "rätt kött"

Ett argument är ju att Svergies yta inte skulle räcka till för att föda alla med ekologisk kost. Men jag förstår det inte. Ta en tur på landet. Antingen är där STOOOORA fält med spanmål eller så är det ett mer uppstyckat IGENVÄXT landskap. Kolla in landskapsbilder från 20-60talet och jämför med nu… åsså hästarna förståss. (ok nu kanske jag hårddrar det lite men det finns otroligt mycket outnyttjad yta) eller yta som bara besprutas eller slås av för att hålla den ifrån att växa igen.

nyborjare08
0

Det jag menar är att rekommendationerna för LCHF brukar följa Livsmedelsverkets rekommendationer vad gäller köttmängd. Så hela det argumentet faller ju. Det är DET vi behöver sikta in oss på. Sen att alla så långt det är möjligt bör välja närproducerat och ekologiskt tycker jag är en självklarhet. Men det gäller som sagt ALLA, inte bara LCHFare. Så den diskussionen ska inte vara LCHF-specifik. Tycker jag.

yvonn
0

nyborjare08

;) Absolut!!

Men jag har fått för mig att en god sak som har fått ett uppsving av just LCHF är detta med gräsbesteskött och naturliga produkter. Jag vet inte om det är så men jag tänker att LCHF kan rida på den vågen?

nyborjare08
0

Ja det är möjligt att det är så, och det är så klart bra att dra nytta av. För alla. Jag gillar inte "vi-och-dom"-tänket.

Men jag tror också på att försöka "punktera" den externa kritik som poppar upp då och då och som är direkt felaktig.

Det är livsnödvändigt med fullvärdigt protein och de som äter för lite skulle säkert må bra av att få i sig mer men att alla generellt behöver mer protein är inte troligt. Det är liksom ingen idé att äta mer än vi behöver. Håller man sig till rekommenderade mängder så räcker det gott.

MimLan
0

Varför alls fokusera på ekologiskt? Det är ju inte ens bra. Bara lite bättre än vanlig mat.

Jag blir inte gladare för att en kossa eller en lax får ekologisk soja. Varför skall jag som LCHF:are bli förknippad med sånt dumt?

gun92884
0

Jag tycker dessa grasbetesargument ar valdigt verklighetsframmande eftersom det ar mer och mer tydligt att majoriteten av mannisor inte har rad att ata efter sa snava regler. Ar det inte battre att lara folk att ata sa bra som mojligt (slopa socker och frankenfoods) utav vad som finns tillgangligt inom ekonomiska rimliga granser?

Jag sitter inte i sjon ekonomiskt men skulle inte kunna bygga hela min diet pa sa'nt som ar ekologiskt framstallt eftersom jag darmed skulle nolla den effekt det har, genom att sitta och kora langa strackor. For de som inte har rad att kora/ha bil ar det ju annu svarare … sarskilt i detta land. Sverige ar ju inte heller ett paradis for alla, om jag laser insandarna riktigt.

yvonn
0

MimLan ok kanske lite slarvigt att använda det slitna ordet ekologiskt.

Men om vi menar ordet ekologiskt med tanke på djur som har fått rätt artanpassad föda utan bekämpningsmedel, med minsta miljöpåverkan ifråga om transporter av föda och djuren till slakt?

eller hur menar du?

yvonn
0

nr 15

Nej men för att få bättre föda för både Lchf övriga ätare.

För att alla skall ha råd och för att varorna skall vara tillgängliga i vår allas närhet så måste de ju efterfrågas. och man måste någon gång då och då ta steget och öppna plånboken lite mer.

I vanliga ICAbutiker kan man ju på sin höjd få lammktt från andra sidan jordklotet. vart är det svenska köttet?

De flesta svenska fårbönder jag känner till talar om den dåliga lönsamheten på lammkött. Varför är det så?

Visst är det så att maten aldrig har varit så billig som den är nuförtin?

kaisakavat
0

Förtydligar mig själv ovan..

Jag menar alltså att LCHF alltså är (definitivt kan vara) ett etik- och miljöval I SIG. Ett rejält steg bort från skräpkonsumtion!! Angreppen mot oss är alltså malplacerade redan från början. Av flera skäl än detta dessutom.

Hindrar inte att jag fördenskull köper KRAVägg och lokalproducerat - om det verkligen innebär ett vettigt val totalt sett.

Till exempel. Här finns Pitholmstomater. Och 'Självklart ska man ju köpa dem!', enligt miljöförespråkare. Eeeeh.. De är producerade på inte så väldigt miljövänligt sätt.. (energislukande nåt infernaliskt med åretruntväxthus på nordpoolen Flört ..gasoldrift tror jag.. om de inte ändrat..). Och dessutom - smaklösa tomater!!

Varför köpa en undermålig produkt!? Det tycker jag är både korkat och även det mot mina principer. Vill inte heller gynna dålig teknik. Så jag köper oftast kvisttomater från kontinenten. Nån räknade på det - och allt medräknat.. de jag köper kan t o m vara klimatsmartare än de lokala i det här fallet. Otroligt nog. Och är betydligt godare.

Viktig diskussion det här.. nyanser behövs, för verkligheten är ngt mer mångfacetterad än man önskar den vore.. Tungan ute

nyborjare08
0

Helt klart, kaisakavat! Det är en lång diskussion i sig, vilka val som är bäst i vilket läge.

Det jag menar är att varför ens behöva ge sig in på en sån diskussion med kritiker som menar att vi förstör planeten för att vi äter så mycket kött, när vi oftast inte äter mer än medelsvensson? Kritikernas grundargument finns ju liksom inte.

kaisakavat
0

#19 Håller helt med! Som jag skrev är angreppen på oss malplacerade på flera sätt. Skrattande

Beate
0

Jag äter helt klart mer kött nu än jag gjorde tidigare men jag tror inte jag äter mer än genomsnittet, snararer så var jag väl halv-vego förr för att att jag trodde det var hälsosammare.

Jag tror också det är viktigt att poängtera i debatten, som några i tråden påpekat, att lchf inte innebär ett högre proteinintag än gällande rekommendationer. Tror många har en felaktig bild av att lchf-are vräker i sig kött och fett och dricker vispgrädde direkt ur paketet.

Jag tror också att man som kund har större makt än man tror och ju fler som efterfrågar gräsbeteskött desto större intresse lär väckas för att producera detta. Jag förstår också att många inte har råd att bara köpa t ex gräsbeteskött men kanske att man kan göra det då och då. Själv fyndade jag två karrékotletter från Ica Selections Gårdsgris igår morse, kostade bara 22 kr (50 kr/kg) för att det var kort datum.

Kanske att man kan vända på det och säga att man gör en insats för miljön genom att man väljer bort långväga transporterade varor såsom soja, ris, exotiska frukter o grönsaker etc. Och i det här fallet är det ju värre ju färskare vara det är eftersom det snabbt blir dåligt och måste slängas. Jag har inte så dåligt samvete över te och kryddor eftersom det är lång hållbarhet, däremot kan man tänka på att köpa rättvisemärkt om det går.

För tillfället köper jag nästan bara Icas gräsbeteskött och gårdsgris men mitt mål är att försöka köpa direkt från nån gårdsbutik istället.

gun92884
0

Som det later i diskussionen sa ar det bara inom Sveriges granser som raknas? Maten har aldrig varit sa billig? Det beror val helt pa var man bor, eller hur?

LIPO
0

Jag äter LCHF för hälsans skull och struntar fullständigt i vad andra "förståsigpåare" tycker för dom har uppenbarligen inga problem med metabolismen.

Förresten, alla som nu tycker att livsmedelsverkets kosttallrik är så bra, den innehåller väl också kött. Vi vet att korvförsäljning är hög……eller.

Vad jag vet så innehåller svensk korv kött i någon form……..fast det är en liten del kött förståss, den större delen brukar vara potatismjöl och cellulosa från massaindustrin (=pappersmassa)…… men smakar det bra, så gör det väl inget om man förstör metabolismen

kaisakavat
0

Har funderat en tid över en sak..

Jag tror folks 'feltänk' om mängden kött vi äter delvis har att göra med VOLYM. De är vana vid att se mängd mat, liksom.. med ögonen.

Och eftersom fettet inte är så volyminöst, så blir det ett logiskt felslut i att ersätta volymen pasta, frukt, potatis, bröd, blättanblättan.. med just kött.

Hehe.. Attans va kött det skulle bliiii… Cool

Allvarligt.. Föreställ er!!! FörvånadObestämd

Mina icke-LCHFande polare ser alltid så konfunderade ut över att jag nästan aldrig tar om av nåt. Tar en nätt liten portion, äter upp den - och sen är det bra. Vissa av dem antyder att jag gör det 'medvetet' liksom för att demonstrera, men det gör jag ju INTE. SkrikandesSkrattande

Beate
0

#22: Vad menar du?

Oavsett var man bor så är det lämpligt att äta det som produceras inom regionen, så resonerar t ex Lierre Keith i "Vegomyten". Självklart ser då kosten olika ut i olika delar av landet/världen. Det som jag tycker har blivit fel är att vi blivit bortskämda med att kunna köpa allt hela tiden, oavsett säsong, och detta är ett otroligt resursslöseri i alla led.

saraBvB
0

I mån av att vi har råd försöker jag köpa eko när jag kan. Tyvärr handlar det om överlevnad för oss vi har levt under existensminmum i flera år. På vissa sätt är det miljövänligt på andra sätt inte. Jag tror i alla fall inte att det är värre med lchf än med annat.

Sedan undrar jag ibland vad som är bäst vitkål från Svergie icke ekologisk kostar 6 kr  eller vitkål från Holland 25 kr ekologisk.

Sindri
0

Yvonn - om du får påhopp från icke-LCHF:are för att din mat inte är miljövänlig, så fråga dem hur miljövänligt det är att äta t ex ris som fraktats långa vägar, hur miljövänligt är det att äta sojaprodukter från mark där regnskog skövlats, människor jagats bort, t om dödats, vete från mark som plogats (läcker ut näringsämnen), gödslats, vattnats, besprutats, hur miljövänligt är det att äta alla dessa frukter om dan som SLV vill. På vintern växer inte mycket frukt i Sverige. Veganerna låtsas oftast vara så himla miljövänliga, men all denna soja och dessa gryn och  bönor de proppar i sig…… hur mår marken och miljön av det. Plöjning, gödsling, besprutning, vattning, transporter o.s.v.
Jag blir så himla trött på alla dessa miljöargument! Folk bara rapar uppsaker de hört eller läst och tänker inte efter ett dugg. De flesta människor tänker inte alls på miljö (eller etik) så mycket som de låtsas. Var är deras kläder gjorda och av vem? Vem monterar ihop deras barns leksaker? Alla billiga elektronikleksaker de själva har? Hur mår man när man arbetar med plast? Hur smutsig är industrin i tredje världen?

Tror att vi alla gör så gott vi kan utifrån det vi vet och det vi mäktar med och har råd med. I alla fall livsmedelsbranschen vet att ta ut fullkomligt hutlösa priser för det tror folk blir glada av att kunna stilla sina samveten på det sättet. En orsak som angesär att man får slänga så mycket. Undar på det när t ex ekologiskt odlat säljs plastinbakat (bananer), vilket de inte mår bra av. Klart det ruttnar snabbt och butiken får slänga!  Citroner är att annat vansinnigt exempel. Man måste köpa 4 eller 5 åt gången. Hur mycket citron använder man? Man får inteheller  välja hur många eller vilka man vill köpa, de kostar mer och håller sämre p.g.a. brist på gifter och plastförpackningar.
Många som odlar/producerar ekologiska varor kan inte sälja dem som det, för det kostar så mycket att få bli klassificerad.

När man läser inläggen här på Kif får i alla fall jag en bild av att genomsnitts-LCHF-människan är mer miljömedveten än genomsnitts-Svensson.

Man behöver inte vara bäst - man kan vara Good enough!

Sindri
0

#26 I ditt fall skulle jag välja den billigaste.

Även om vitkålen från Holland är eko så har den smutsat ner världen med en väldigt lång transportsträcka, förnodligen på långtradare.

Det påverkar också dina barns framtid.

Lisabet
0

Jag köper nästan aldrig ekologiska grönsaker, för priset är oftast för högt för vad man får. Jag föredrar närodlat, om det framgår.

Däremot köper jag alltid ekologiska ägg, inte egentligen för min skull utan för hönsens.

När jag köpte bananer, så var det alltid ekologiska, fanns inte det, så blev det inga. Det var inte heller för något diffust som miljön, utan för de människor som arbetar med bananodling.

Kaffe likaså, alltid krav och fair-trade.

Nu köper jag oftast kött i gårdsbutik (ganska mycket åt gången), men om det är slut och jag inte har tid att åka, så blir det "vanligt", för det är det enda som finns i närheten.

Man får försöka göra det bästa, men sanningen är att vi inte alls har hela bilden klar för oss vad som är det bästa.

gun92884
0

Bara for att man ar beredd att betala mer for 'fair trade' betyder inte att det automatiskt gynnar dem som man onskar. Det visas mer och mer rapporter om hur det hela har sparat ur … allt som nagon kan tjana pengar pa kan korrumperas:

http://news.medill.northwestern.edu/chicago/news.aspx?id=158436

Ulf-S
0

Jag handlar ekologiskt, fairtrade och allt vad det nu kan vara… Alltid ekologiska ägg, gärna biodynamiska om sådana finns. Gräsbeteskött om det finns, annars ekologiskt. Ekologiska grönsaker.

Om det behövs lägger jag gärna en hel del extra på bra råvaror. Jag tar ett stort ansvar för att det jag äter är så bra som möjligt för miljön, att djurhållningen är OK, att maten är hälsosam. Som tur är så tjänar jag bra, annars skulle det nog vara svårt att handla etiskt jämt.

Om jag däremot äter middag hos någon annan eller på restaurang så vet jag faktiskt inte exakt vad jag blir serverad, men för det allra mesta lagar jag min egen mat från scratch och vet exakt vilka råvaror jag använder.

Lisabet
0

#30 Ja, det är det jag säger, vi har inte hela bilden, men jag anser att vi bör försöka så långt det går.

Att bara säga, att det spelar ingen roll vad en enskild individ gör, det är att gömma huvudet i sanden.

Vi måste börja någonstans, om vi vill ha en förändring.

Men inte är det lätt.

gun92884
0

Du skulle inte kunna handla 'etiskt' om du inte tjanade bra, punkt, slut. Inte ens en 'nagorlunda bra' lon tillater det for de flesta om de ar flera i familjen. Och glom inte bort att aven nar djuren uppfods nagorlunda ordentligt sa ar det anda slakthuset som vantar. Och sa lange det inte har glasvaggar sa hander det bade det ena och andra dar inne.

For att inte bara halla oss inom Sveriges granser:

I Frankrike, gastronomins hemland (det ar faststallt nu genom officiell utnamning som 'landmarke'), beraknas det att procenten som lever under poverty line ar nu uppe i 13,5% … och Frankrike ar varldens 5:e ekonomi.

_Lo_
0

I morgon ska jag och sambon åka till Björlanda gård och köpa närproducerat highland cattle-kött. Tåliga djur som går ute och betar och bidrar till öppna landskap. :) Bättre kan det inte bli…

http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129758-naturbetesktt-miljn

Beate
0

#33: Okej, så allt är bara eländigt, korrumperat och åt helvete så det är lika bra att skita i att försöka äta bra och köpa bra matvaror?

gun92884
0

Nja, det sa jag val ialla fall inte Oskyldig Men, jag anser att man ska akta sig for att klappa sig i ryggen for att man ar sa duktig och varfor kan inte alla andra gora likadant, det ar ju sa enkelt … vem blir den forsta att bjuda in en uteliggare pa middag? Glad Det gar jattebra att hjalpa folk pa nara hall … behover inte alls oroa dig for korrumptionen dar eftersom du kan styra allt sjalv Skrattande

kaisakavat
0

Men hallå!

Jag uppfattar inte gun92884 som om hon menar att vi ska strunta i allt. Uppfattar henne som att hon, ungefär som jag, manar till perspektiv.

Sen.. eftersom jag gillar att vända på stekar.. Flört

Det finns undersökningar som tyder på att folk med begränsad ekonomi tar ett relativt sett tämligen stort ansvar när det gäller etiska val, jämfört med de ekonomiskt tryggare. Undersökningar som säger att det är vanligare att en fattig person lämnar upphittat gods till polisen, eller ger bort pengar till grannen som är pank.. än den välbärgade. Så ansvar tas redan i hög grad, om än inte alltid på det sätt som någon annan föredrar.. Man kan undra om det alls är dessa grupper som behöver de goda råden..?

Visst finns konsumentmakt, men att välja rätt i affären är ETT sätt av många att söka förändra. Det finns andra sätt.

Beate
0

Ok, sorry, jag kanske missförstod lite. Men jag fick intryck av att gun92884 menade att fairtrade inte är lönt att köpa för det är ändå korrumperat, och djuren kanske har det bra i början men sen är det ändå skit när de ska slaktas etc så då fick jag intryck av att hon tyckte det liksom inte spelade nån roll att göra det…

Jag förutsätter att folk förstår att bara för att det är en "etikett" på något t ex eko, fairtrade etc så är det inte någon garanti för att det är 100% bra. Förhoppningsvis är det något bättre än andra alternativ bara.

Ulf-S
0

"Jag förutsätter att folk förstår att bara för att det är en "etikett" på något t ex eko, fairtrade etc så är det inte någon garanti för att det är 100% bra. Förhoppningsvis är det något bättre än andra alternativ bara."

Just så är det. "Krav" innehåller t.ex. en rad undantag som urholkar syftet med märkningen.

Ska man vara så säker som möjligt på vad man äter får man själv hålla höns, föda upp köttdjur, jaga vilt, odla grönsaker…

yvonnel
0

Det kött jag har köpt på sistone kommer från västsverige och kallas Kaprifolkött. Fick tipset på en tråd här att det såldes på Opaltorget i Göteborg. Det är en typ invandrarbutik som även har en liten avdelning med kött av hög kvalitet och väldigt bra pris.

Fairtrade är nog mest ett önsketänkande - det är ju bra att vi får möjlighet att stödja den rörelsen, det kanske gör att några till får en större medvetenhet om den orättvisa fördelningen här i världen.  Tyvärr så kostar även den tankegången att fullföljas med alla "fickpengar" som går åt på vägen till målet.

yvonnel
0

Veronica! Din hemsida/blogg är väldigt trevlig men den visar att du har ett liv som det är väldigt få förunnat. Även kunskapsmässigt.

Jag har haft en odlingslott i många år och älskade att hålla på där, dock måste man ha utrymme till förvaring av sin gröda vilket inte är så lätt när man bor i lägenhet. Jag minns min stolthet över min första potatisskörd då för ca 30 år sedan - vi fick en svinkall vinter och min fina potatis blev till en sörja när den tinade där jag hade den på vinden inpackad i flera lager tidningar och kartonger. Så mycket jobb för ännu mer jobb att städa. 

En annan sak jag reagerar på är att vi har genom industrin fått in söjabönan i snart sagt allting,både processad mat och kosmetika och dessutom till snabbgödning av våra olika slaktdjur, trots att allergi är ganska vanligt och trots att det är en hemsk hantering med att flytta på regnskogen och dess normala invånare, både människor och vilda djur.

yvonn
0

Tycker att den här tråden är riktigt härlig att läsa! Så mycket härligare att se hur man hittar till bra kött än om vilket bacon som är billigast!

om den skall drivas vidare, kanske på en lite mer osäker mark så tänker jag kommentera nr 41 yvonnels inlägg. Men först, Tack Yvonnel!

Jag vet inte hur annorlunda jag lever. Just nu lever jag i en hyreslägenhet. Men utanför den fanns ett risigt buskage. Det eldade vi upp i våras och odlar där nu grönsaker. Grannarna tycker det är lite kul och får gärna smaka. Runt hörnet fanns en komposthög under ett träd. den använde vi till odlingarna och ställde upp ett par kaninburar där. I vårt cykelföråd har vi mutat in en hörna för hö till kaninerna. (och undviker att gå dit om någon annan är där ;) hehe) Jag har fokuserat på grönsaker som äts ur landet eller kan stå kvar långt in på vintern som grönkål, purjo. ev. sår jag snart lite vintersallat. Eller på chili som kan torkas. rödbetor som kan läggas in.

Jag säger att jag har startat en litet guerilla farm. I de flesta områden går det att göra något. Fast det är nog bäst att komma överens med hyreshussägare och grannar först. Vi letar ju som tokar för att hitta ett ställe vi inte behöver fråga någon om lov. …även om vi inte gör det nu heller….

Och i riktigt täta bostadsområden brukar det också finnas koloniträdgårdar, med en liten plätt kommer man långt. Och vid dessa kolonier finns enorm kunskap att ta del av.

Inte för att alla skall odla men om man vill. Så går det.

[baronbacon]
0

#27 Hela baroniet står upp och applåderar!

Beate
0

#42 Härligt att ni tar vara på möjligheterna!

Jag bor i en lägenhet utan balkong och la beslag på en av vädringsbalkongerna som finns i trapphuset så där har jag haft några tomatplantor hela sommaren. Det finns en innergård som tyvärr är asfalterad (ligger delvis över ett garage) men planen är att göra nån odlingsbänk till nästa sommar så att jag kan så lite mer grönsaker. Ska höra mig för om fler grannar är intresserade för då kan man ju hjälpas åt lite.

MegN
0

Jag kan inte se att naturbeteskött är så mycket dyrare än annat SVENSKT kött? Visst är det billigare att köpa kött från diverse andra länder - eftersom de har "lättsammare" regler för djurhållning osv och alltså lägre kostnader för uppfödning. Men det har jag ingen större lust att sponsra…

Själv köper jag från Gröna Hagars Kött, och enda nackdelen är att jag måste planera mitt inköp och ta en hel låda kött i taget - istället för att spontanshoppa en köttbit då och då…

yvonnel
0

Jag satte ut en kruka persilja i en liten rabatt vi har runt flaggstången för nåt år sedan, den har självsått sig så nu finns det persiljeblommor bland ogräset som ingen längre orkar dra upp.

Fibromyalgi och artros gör att smärtan inte längre uppväger lyckan att odla.

subcalva
0

God hälsa ur ett rikt odlingslandskap

Odlingslandskapet hotas av en mängd olika orsaker. För att ta reda på hur förändrad konsumtion av framför allt fett, påverkar odlingslandskapet i Jämtlands län gjordes en förundersökning som blev klar i februari 2007.

Om alla som idag äter smör, Bregott, mjölk, och ost från Jämtlands län börjar följa Livsmedelsverkets näringsrekommendation, SNÖ, för dessa produkter kommer produktionen att upphöra på nästan 70 procent av mjölkböndernas areal, eller drygt 25 procent av den totala jordbruksarealen i länet. Om alla som idag äter nöt- och lammkött från Jämtlands län blir vegetarianer skulle drygt 25 procent av Jämtlands läns jordbruksareal inte längre brukas. Detta är några av slutsatserna kring effekterna på odlingslandskapet enligt förundersökningen.

PDF-filen

gun92884
0

_Lo_
0

#45 Jag håller med dig! Köttet vi köper från Björlanda gård här i Göteborg (från gräsbetande highland cattle) kostar inte många kronor mer än i butiken. Köttfärsen kostar 99 kr/kg och man får 10% rabatt om man köper redan fruset kött. I affären här kostar den svenska köttfärsen 79 kr/kg och den ekologiska 110 kr/kg. Köper man gräsbetesköttet från gården så får man dessutom ett smakrikare kött som innehåller naturliga Omega 3 fetter. :) Så de extra kronorna är väl värda. :)

Jag är sugen på att ha egna höns när vi bor på landet och har möjlighet till det. Sambon är dock skeptisk och vill hellre ha egna Highland Cattle. Inte mig emot, men jag vill ändå ha hönor! :D

Adur
0

Jag vill slå ett litet slag för den nötta men ack så sanna devisen Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Jag har absolut inte råd att enbart köpa lokalt naturbeteskött, men jag köper det en gång i veckan. Betydligt bättre än inget, och det blir inte så kännbart i min ekonomi.

Och jag kan heller inte köpa allt kött direkt från bonden av praktiska skäl, men en låda glad utegris varje höst brukar det bli. Också bättre än inget.

Samma med Krav, Fairtrade osv. Jag väljer sådana varor ofta, men inte alltid. Good enough, som någon skrev tidigare. Det handlar ju om att skicka signaler om vilken sorts mat vi helst vill se i butikerna.

Kernow
0

MegN, jag vet inte vad du har för dig att man gör så mycket bättre i Sverige än utomlands när det gäller djurhållningen. Kor går definitivt ute mycket mer i Storbritannien och på Irland än de gör i Sverige och de hade lösdrift mycket tidigare än i Sverige. Grisar går ute och bökar och bor i skjul av korrugerad plåt ute i hagarna även i diverse enorma baconindustrier…

Kernow - som arbetat på engelska jordbruksverket

PS. Köp gärna boken Monsterbiff till middag så ser du hur det kan gå till i Sverige.

shamani
0

Sån lyx som fairtrade och ekologiskt är sällsynt. Jag kollar annonser - var kan jag få billigast och mest för pengarna. Det är inte för att jag skiter i vad jag äter utan för att jag inte har något val. Det blir eko-ägg när det finns några kronor till övers. Extrapris får smaka gott hur det än smakar.

Blir arg när folk tycker att man får offra de kronorna som det kostar extra med eko eller faritrade. Lätt att säga om man har pengarna…

gun92884
0

Tack for att du rot till Skrattande

Det ar precis vad jag har forsokt forklara for de som havdar att man ska lagga pengarna pa dessa varor … alla har inte resurser som racker till for att gora detta … den bild jag har fatt av dagens Sverige ar inte att folk har rad att rata industrikott, vare sig det ar bra eller daligt for folk och fa. Manga skulle hemst garna vilja ata annorlunda men vad gora nar pengarna inte racker till?

Situationen ar samma (om inte samre eftersom det inte finns samma sociala network) i detta land, och lagg se'n till allman okunnighet om halsolara och baskokkonst sa ar det inte undra pa att det ar en obesity epidemi …

camsve09
0

Många, inte alla, vill gärna lägga pengar på kläder, TV-kanaler, mobiltelefoner, semesterresor, gym-kort, cigaretter osv, men inte på bra mat. Ibland handlar det om prioriteringar. Sedan gör man förstås vilka prioriteringar man vill här i livet. Jag är inte själv "renlärig", så jag dömer inte någon annan. Försöker göra bra val i vardagen så gott det går, men är väl medveten om att jag inte alltid gör det.

Kernow
0

Nja Gun - förvisso ökar klyftorna och barnfattigdomen i Sverige igen nu men hitintills har vi haft betydligt större köpkraft de senaste åren än t.ex. under 70-talet när jag var liten. Maten är billigare än någonsin i Sverige och speciellt köttet som otroligt nog kostar mindre än grönsakerna.

Jag säger absolut inte att låginkomsttagare ska lägga allt de har (eller snarare inte har) på bra mat men som #55 skriver så har t.ex. flera av mina egna släktingar och våra vänner råd med flera semesterresor om året, utbyte av bil och mobiltelefoner, det köps platt-TV fastän den gamla tjock-TV:n inte har några fel och ätandet på restaurang har ökat otroligt. Nu ser du svenskar ute varje dag - inte bara fredag/lördag eller högtidsdagar som när vi var små. Ändå har dessa människor inte en tanke på att köpa gräsbeteskött utan handlar det billigaste så att de ska kunna lägga pengarna på annat.

Svensken i gemen är inte så intresserad av mat. Då hade våra grönsaksdiskar sett helt annorlunda ut till att börja med och Sveriges tredje största stad hade inte stängt sina två saluhallar!

Adur
0

Hur är det de säger - att på 1950-talet lade vi halva disponibla inkomsten på mat. Idag lägger vi en femtedel.

Ja, nåt i den stilen i alla fall. Idag lägger vi hellre pengarna på huset, bilen, resor, kläder, kapitalvaror osv. Det har blivit en omfördelning - eller om man så vill - en omprioritering - av inköpen.

Kanske är maten billigare förhållandevis nu för tiden. Men då lär den dessvärre vara sämre också.

shamani
0

Vissa prioriterar allt annat än mat. Jag kan bara tala för egen del och min semesterresa bestod av att åka till min dotter, svärson och nyfödda barnbarn - 27 mil bort. Nästa gång blir i slutet på oktober då det är dop. Jag har inte pengarna till resan (ca 500kr i bensin). Kläder? Jag hittade en fleece-jacka och ett linne som gick på totalt 62,50 kr (75% rea). Kapitalvaror? Jag skulle ha behövt en ny vattenkokare, men jag får önska det i julklapp.

Jag behöver ett par mediciner som nästan är slut, men med 800kr kvar och tre veckor kvar till det kommer in pengar så blir det andra prioriteringar.

Hoppas vi inte är alltför många  som har det så. Och jag skulle inte ens komma på tanken att LÅNA till en resa som många gör (vare sig de har råd eller ej). Men vi gör våra prioriteringar. Flört

Jag tröstar mig med att det finns dom som har det värre (även om det inte hjälper mig ett skvatt…).