Magnesiumbrist och högt BT?
Jag har haft stora problem med kramper i benen efter träning, typ innebandy, men även efter längre promenader. Känner även av krypningar till och från. Inget av detta som jag tänkt på innan dock.
Däremot fick jag en tankeställare när jag skulle lämna blod och de konstaterade att jag hade rätt högt blocktryck, även om jag låg inom godkänt spann.
Jag har kört LCHF i drygt ett år, och har fått uppfattningen att normalt sett så får man ett lägre Blodtryck.
Efter lite sökning så kan detta tydligen vara ett klassiskt magnesiumproblem? Jag har nu i drygt två veckor ätit tillskott i form av 2x300mg per dag. Hur lång tid ska det ta innan man märker någon skillnad? Sist jag tränade hade jag inte lika mycket krampkänning som tidigare, men krypningarna består.
Efter att ha sökt lite här så funderar jag på om det kan vara som så att jag köpt fel magnesium, dvs innehållsmässigt? Jag köpte följande på hälsokosten: http://www.lifebutiken.se/life/produkter/Magnesium1/Magnesium.ecp
Vilket magnesium ska man köpa då? Vilket är rätt/bäst?
Jag äter visserligen inte lchf längre men jag vill tillbaka. Jag har dock ödem och problem med kramper så jag äter WHT Magnesium Caps 500 mg som jag hittade på Life. drygt 150 kr 100 kapslar och en om dagen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mot myrkrypningar hjälper magnesium, kalcium, kalium och/eller järn. Kalium sänker blodtrycket, magnesium hjälper musklena att slappna av (bra för hjärtat), kalcium hjälper musklerna dra ihop sig och järn behövs bla för blodbildning. Allihop kan med andra ord ha effekt på blodtrycket också.
Det kan mycket väl vara så att du inte alls har magnesiumbrist utan behöver testa nåt av de andra. Det kan också ev vara obalnas då iaf magnesium och kalcium samarbetar och helst ska vara i proportionerna 1:2, alltså dubbelt så mycket kalcium som magnesium.
Kalium finns bla i mineralsalt men jag vet inte hur mycket. Du får kolla med Apoteket och hälsokosten också om det kanske finns piller med kalium, de kanske är lättare att dosera… Kan ev finnas i kombinationspreparat med magnesium och kalcium men det vet de på hälsokosten.
Sortens magnesium kan spela in för upptaget men jag tror snarare att det är kalium som saknas hos dig…
Hur får man kaliumbrist? Magnesium känns mer förståligt om man intar för mycket kalcium.
#4 På samma sätt som man får för lite magnesium, maten innehåller inte tillräckligt. Vissa är nog lite känsligare för en liten brist också.
Många slutar salta på maten när de byter till LCHF också då smaksinnet förändras och då får man i sig ännu mindre kalium, lite av hushållssaltet är nämligen kaliumsalter. Om du byter ditt vanliga salt (om du använder salt) mot natriumreducerat mineralsalt så får du i dig mer kalium. Det kan räcka.
Vill du inte salta får du kolla om det finns i pillerform eller hälla i dig mineralsalt ändå (häll på tungan, skölj ner med vatten).
Jag kör med Super CalMag från Great Earth. Den säljs också i hälsokosten.
Innehåller Magnesium 300mg, Kalcium 600mmg, Vitamin D3, Vitamin K2 samt Gurkmeja som ska vara antiinflammatoriskt.
Tror att calcium + magnesium hjälper varandra att "tas upp" av kroppen.
Dessa har hjälpt mig mot "sockerdricka i benen" samt ständiga nattliga kramper i vadmusklerna.
(mitt Blodtryck är 63/92…..)

Jag har googlat som en galning på magnesium och kommit fram till att det magnesiumcitrat man ska ta. Apotekets Magnesium Recip köper jag nu, och får resultat! Den innehåller tvärr saker jag inte vill ha, men den är den enda som fungerar på mig.

Det är typisk magnesiumbrist du har. För att råda bot på den behöver du antigen magnesiumolja, som ger bäst upptag. Eller magnesiumcitrat som ger bäst upptag om man tar det via munnen. Tabletterna är stora och det bästa är om man tar 1/2 tablett till frukost, lunch och middag alt innan sänggående. Köp denna så går det utmärkt att dela tabletterna. För att bli av med magnesiumbrist så kan du behöva äta magnesium i upp till 1 år medans magnesiumoljan tar ca 8-12 veckor.
Vill du prova att handla från iHerb.com så använd koden QAM939 på din första order så får du 5 dollar i rabatt. Frakten kostar endast 4 dollar.
Kaliumbrist märker man främst genom hjärtklappning och det får man om man t ex har diarré en längre tid.
Jag tar WNT´s magnesium caps 500 mg varanna dag köpt på hälskosten för kramp/sendrag.
Apotekets magnesium recip innehåller : citronarom, 1 sorbitol 100 mg 2 aspartam 4 mg , samt 3 flytande maltitol 45 mg. 1,2 och 3 är sötningsmedel.

Är det någon som vet om magnesium kan minska risken för panikångest (panikattack)? Fick för mig det precis nu… Jag får en släng av det ibland och det är ingen trevlig känsla (det är kroppen som får det inte jag…). Anledning till att jag kom att tänka på det är att magnesiumet låter muskel slappna av.. men är det musklerna som gör ont vid panikattack? Det känns som det sitter i skelettet och strålar ut över hela bröstkorgen (det är i alla fall så JAG upplever det). Några tankar om det kan vara så?
Tack för svar. Då kanske det är som så att jag varit otålig helt enkelt.
Skulle det spela någon roll om jag ökar dosen?

#11. Den du länkade till innehåller magnesiumoxid och den tas upp sämst av kroppen av alla magnesiumsorter. Ökar du dosen på den kommer du bli väldigt lös i magen. Denna typ används bäst som laxeringsmedel. För upptaget så är den näst intill värdelös, max 2% tas upp av kroppen.
Vill du inte köpa magnesiumcitrat från USA så finns den i Sverige också men är nästan 5 gånger så dyr.
#10. Ja, magnesium kan vara bra för panikattacker i kombination med kalcium som är ett "naturligt" lugnande medel. Ta 2000 mg kalcium och 1000 mg magnesium om dagen. Även kalium kan hjälpa, 99 mg dagligen. Men det viktigaste är nog b-vitaminer ca 50 mg 3 gånger om dagen. Ta gärna extra av B1, B6 och Niacinamide som har lugnande effekt. Zink har en lugnande effekt i hela nervsystemet, 50 mg dagligen. Även krombrist kan orsaka ångest. Ät då helst 200 mcg dagligen av krom picolinat.
#12 Nu innehåller den ju iofs citrat också, men kanske inte i önskad dos?
Sett en del inlägg om dolomitpulver, är det ett alternativ?
#13 Det finns mycket tyckande och tänkande kring magnesium och vilken sort som är bäst. Du kommer säkert få en länk till en sida där det mesta tas upp…
Av "experterna" kommer du få veta att dolomitkalk är sämsta sorten. Trots det brukar de som använder det vara nöjda. Men jag tror det bara kommer i pulver och det tycker jag verkar lite obehagligt att få i sig…
Jag är helt och hållet nöjd med både Ledins magnesium och den sorten du länkade till. Billiga och fungerar för mig.
Har testat Great Earth också. Enligt "experterna" ska den sorten vara bättre. Det tyckte inte jag, dyr var den också.
I natt var första natten efter en innebandy som jag inte har haft några kramper alls! Jag har visserligen varit uppe och gått några gånger (småbarnsförälder), men det känns klart som det är på rätt väg.
Ang. blodtrycket, så antar jag att jag får ta mig till en VC för att ser hur det ser ut.
Hej
Jag har sysslat med LCHF nu en tid och har fixat från 109kg till 103kg på ca 1,5 mån.
Detta fungerar helt bra även om jag alltid på morgonen dricker 4dl mjölk samt äter en hamburgare nu som då. Dessutom vitamin/mineraltillskott i form av brustablett (Berocca). Fungerar hur bra som helst!
h
Kimmen

# 12
Jag verkar behöva inköpa ett eget apotek..
Tack för tipsen! Ska prova att öka dosen jag tar nu så får vi se vad som händer.
Jag undrar vilka tillskott våra förfäder tog till?
En annan fundering som jag har och blir faktiskt ganska irriterad över.. HUR MÅNGA APOTEK BEHÖVER VI EGENTLIGEN? Vad som förmedlas är ju att om är du sjuk, eller har någon form av onaturliga symtom så ska du KÖÖPA läkemedel!! När är man sjuk? Apoteken förmedlar en känsla av SJUKDOM!! fast de flesta faktiskt är friska. Detta är lika allvarligt som omedvetenheten kring kosten!
Bara för 100 år sedan fick våra förfäder i sig 5-10 ggr mer magnesium än vi får idag atagligen pga för hård processade råvaror/halvfabrikat, osv.
..och från det ena till det andra - kaffe. OM man dricker mycket kaffe så kan kroppen bli urlakad på viktiga ämnen som vitaminer o mineraler. Jag googlade koffein blodsockernivå och fick fram massa olika artiklar..
Koffein ställer till det i kroppen om man dricker mycket. Livsmedelsverkets rekommenderade dagdos är ca 3,75 dl.. jag drack nog nära 2 liter kaffe per dag innan jag programmerade om kroppen i somras.
Jag slutade med vanligt kaffe och var supertrött under en veckas tid. Lite huvudvärk till o från.
Sen köpte jag koffeinfritt kaffe, Gevalia har en sort - jättegod och Kahls kaffe har ett colombia koffeinfrintt - oxå jättegott.. Nu dricker jag 2 muggar koffeinfritt / dag.. eller ja, helt koffeinfritt blir det aldrig men det kallas koffeinfritt ( ca 3% koffein kvar).
När jag började med lchf så blev oxå mitt kaffeintag gigantiskt - kanske upplever fler det så, därför skrev jag in detta i tråden..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag fick ett tips att dricka vatten (jag får kramp på natten) Har ett stort glas bredvid sängen som jag sveper i mig. Då släpper min kramp. Dricker du tillräckligt med vatten??
Ingen aning, jag dricker när jag är törstig. Men det är klart, man svettas ju ut en hel del under träningen, så det kan ju vara ett sammanhang.

#17. Ja, när man har en brist eller är dålig så behöver man börja med ett helt apotek för att få balans igen. Sen brukar man ofta kunna minska ner på tillskotten. Men eftersom maten idag inte innehåller allt det den gjorde för bara 50 år sedan så anser jag att vi behöver kosttillskott om vi vill hålla oss friska.
Nu när jag kommit i gång med LCHF 2 har jag ökat magnesium till 1 tab/dag för kramperna kom till baka mot 1 varannan dag när jag blandade LCHF med för mycket kolhydrater.