Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 28761 ggr
Fjallraven
41

Agavesirap?

Hittade Agavesirap på Kvantum, som ska ha minimal påverkan på blodsockret pga sitt låga GI.

Är det något som man kan använda i bakning och liknande istället för Stevia/Sukrin? Någon som testat?

Har Stevia hemma, men det är ju svinsvårt att dosera! Försökte mig på att göra glass och gick efter doseringstabellen som finns på nätet. Enligt den så skulle det bli 0,5 tsk stevia till satsen, men den blev helt oätlig! Fick slänga alltihop :/

Wtn3
0

En del sockeralkoholer (t ex den som finns i sukrin) tycks hålla vad den lovar och faktiskt ge noll blodsockerpåverkan, andra sötningsgrejer som lovar samma sak har visat sig inte alls fungera så, om du inte hittar någon innehållsförteckning av produkten på nätet får du komma ihåg att kolla och kanske skriva av dess ingredienslista nästa gång du är på kvantum så blir det lättare att säga om produkten kan tänkas hålla vad den lovar eller inte, jag har inte hört talas om den iaf.

Fjallraven
0

Tack för svaret ändå :)

Innehållsförteckningen skulle jag ju självklart ha lagt in…Den kommer iaf här:

Energi: 310 Kcal/ 1310 Kj

Protein: Spår

Kolhydrater: 76g/ varav 73g sockerarter

Fett: 0,5g

Produkten är från Sunny Bio och kravmärkt.

Sindri
0

Fattar inte hur den kan ha lågt GI när den innehåller 76g kolhydrater!!!

Wtn3
0

Mig veterligen ger allt det som deklareras som sockerarter i produkter blodsockerpåverkan, visserligen innehåller den mindre kolhydrater än rent strösocker, men jag kan inte tänka mig att den där skulle kunna konkurrera med Sukrin eller Stevia vad gäller blodsockerpåverkan. Stevia är svårdoserat och många har problem med bismaken, Sukrin kanske du borde prova istället.

#3 Sukrin har 100g kolhydrater/100g, men påverkar inte blodsockret, det beror på att den består av en viss typ av sockeralkohol som inte påverkar blodsockret, men sirapen ifråga deklareras som 73g sockerarter, så den har jag svårt att tro att den inte skulle påverka blodsockret.

Fjallraven
1

#3 Tycker också det låter väldigt konstigt! Försökt hitta lite info på nätet och där stod det att den innehåller upp till 90% fruktos. Om någon blir klokare på det?

#4 Jo, det var en härlig eftersmak av lakrits/tandkräm i kokosglassen ;)

missaz
0

Sukrin består av sockeralkoholer…

Nåväl, jag googlade på agavesirap och fann bl.a. följande;

Agavesirap är ett sötningsmedel från den katusliknande agaveväxten, med ursprung från Mexiko. Växtsaft utvinns ur stammen. Saften kallas för piña (jfr piña colada). Saften filtrerar och hettas upp vilket omvandlar stärkelsen till socker, mestadels fruktos och glukos.

INTE så bra för oss alltså. Fast iofs är den tydligen 3 ggr sötare än socker och innehåller mindre kolhydrater, så bättre än socker är det, men LCHF…? Knappast.

mikaelj
2

Agavesirap har väldigt högt fruktosandel. Tror jag att det inte påverkar blodsockret. Det gör inte strösocker heller…

Fiana
5

Tja består det av mestadles fruktos har det nog ganska lågt GI - tyvärr betyder det ju att det är extra onyttigt (det var ganska vanligt att det rekommenderades ren fruktos pga av det låga GI´t i början när GI började komma i Sverige innan det blev mer känt att det verkligen inte är nyttigt)

Fjallraven
0

Typiskt, det som lät så bra :/

Skepparkrans
4

Vill man använda socker tycker jag inte att agavesirap låter så dumt. Visst, det innehåller stora mängder fruktos, men som Dr. Mercola skriver är ju fruktos i sig faktiskt inte så farligt. Det farliga är de enorma mängder som vanligt folk bombarderar sina kroppar med.

En LCHF'are som vill ha en söt efterrätt någon enstaka gång kan gott och väl använda agavesirap. Är den verkligen 3 ggr så söt som socker krävs det rätt små mängder och jag skulle därför föredra den framför vanligt socker.

Fiana
0

#11 Ehm läste du länken till vad denne skrev om Agave här uppe? Verkar som du läste någon annan än den länken jag fick upp iaf.

Nä, jag skulle nog betydligt hellre välja vanligt socker, som ju tyvärr innehåller fruktos det med, men iaf inte lika mycket. Betydligt hellre Sukrin eller stevia etc. i vilket fall som helst.

[Konsument]
0

#9 Det går fan inte läsa på den skitsidan. Ursäkta min irriation men varför i helvete går det inte att trycka ner skylten och läsa? Nej, man måste tydligen logga in eller registrera sig? Skulle inte tro det! Fy så irriterad jag blir på såna sidor!

[Columba]
0

En bekant till mej använder s.k. indiansocker. Jag tror det är obehandlat rörsocker från bl.a. Bolivien. Brunt till färgen och lär ha mineraler och vitaminer i behåll. Om jag skulle använda socker, skulle jag pröva indiansockret. För närvarande använder jag sukrin i den mån jag nu vill ha sött.

LenaK63
0

#13 Jag får ner sidan när jag trycker på länken. Har inte registrerat mig hos Mercola. Kanske var sidan nere just då när du försökte. Pröva igen.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det ar inget speciellt med indiansocker … blir billigare att lagga en vitamin/mineraltablett ovanpa en sockerbit Skrattande

Det ar inget speciellt med sockerror som kommer fran Sydamerika … om det ar for export sa innehaller de samma pesticides som all annan odling eftersom det da galler kvantitet och inte kvalitet.

[Columba]
0

Det där med sockerbiten var skojigt.Glad Jag förstår logiken. Där for den villfarelsen. Reklamen lovar alltså mer än den håller igen.

AnnaCristina
0

Det bruna i råsocker är giftigt och får inte säljas i Sverige, men säljs med någon sorts undantag. Däremot är det sant att råsocker innehåller mer mineraler.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad ar det som ar forbjudet? Det ar manga olika kemikalier som anvands for att fa fram varan?:

http://www.differencebetween.com/difference-between-brown-sugar-and-vs-raw-sugar/

Marianns LCHF Mat & bak
0

Det bästa är enligt många att blanda erythritol och stevia, då upplever de flesta inga bismaker av någon.

kika på min blogg ser du i vilka doser som bruakr passa de flesta.