Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3616 ggr
HerrBlå
0

HerrBlå - Äter jag "rätt"?

Hej på er!

Efter att ha lallat fram & tillbaka i ett halvår började jag köra "strikt" LCHF 20/6, startvikt 95 kilo (längd 183 cm). De första 6 veckorna gick jag ner 7 kilo (till ca 88 kilo) och allt kändes väldigt bra.

Efter det har jag stått still i 3 veckor, pendlar mellan 88 och 90 kilo. (Väger mig varje morgon eftersom jag är intresserad av hur kroppen funkar). Under hela perioden sedan 20/6 har jag haft 3 tillfällen när det har slarvats, t.ex. grillkväll med ett par öl, lite godis och så.

Jag tänkte redovisa hur en typisk matdag ser ut för mig så får ni gärna lämna synpunkter!

Frukost: 2 kokta ägg ihopmosade med 2 msk turkisk youghurt, samt en klick majonnäs och en gnutta kaviar för smaken

Lunch: Grillade tjocka revben från lokala charken (gott!), till det en näve körsbärstomater och antingen keso eller en röra av avakado, CF och majonnäs

Kvällsmat: Två mindre stekta fläskkarréskivor, röra av stekt strimlad vitkål och turkisk youghurt. ELLER fiskgratäng med kokt broccoli ELLER "plockmat": gravad lax, grönsaker, lufttorkad skinka, nån ostskiva osv.

Snacks på kvällen (kanske 2-3 ggr/vecka): Lite nötter eller nån ruta mörk choklad.

Jag äter tills jag är nöjd. Upplever att jag sällan är hungrig eller "proppmätt". Dricker kanske 2 liter vatten per dag.

Jag förstår att man kan hamna i en platå som kan vara långvarig men om jag gör nåt "fel" så är det lika bra att uppmärksamma det direkt. Jag får känslan när jag läser här på KiF att alla vräker i sig fett hela tiden, har lite svårt för det, blir mycket protein och grönsaker för mig.

HerrBlå
0

Kan tillägga att det endast är vikten jag tänker på här, i övrigt så mår jag jättebra av den här kosten, problemen med orolig mage är borta bl.a. Glad

Mooniq
0

Hej,

Jag tillhör dom som går upp i vikt av mejerivaror, så det håller jag på ett minimum - kanske kan vara värt att prova.

Sen kan snacksavdelningen bromsa viktnedgång, liksom goda ostar och kaffe - man kan överäta och då finns det ingen anledning för kroppen att göra av med något heller..

Själv var jag en kaffemoster av stooora mått - så jag fick dra ner drastiskt på kaffet eftersom jag hade mjölk eller grädde däri..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

HerrBlå
0

Tack för svar.

Kan kaffe bromsa viktnedgång? Kaffe har jag sett som jämbördigt med vatten i princip (dricker alltid mitt kaffe svart)

[Columba]
0

Mycket sällan har jag läst här att kaffe skulle bromsa viktnedgång. Snarare är det vad du häller i kaffet, massor med mjölk och eller grädde. Max. 1/2 dl grädde till en styr kopp kaffe, tycker jag. Själv använder jag 1 msk vispgrädde+ 1 msk kokosfett till 2 dl kaffe.

Jag tycker inte man behöver äta kopiösa mängder fett, ersätt riset, pastan och potatisen med en klick fett. Om dud äter feta köttprodukter behövs inte ens fetttilläg. (dethär har jag lärt mej av Zepps skriverier).

Fjrebqll
0

När du säger kokosfett, menar du då raffinerad sådan? Mig veterligen så är detta är väldigt dåligt fett att använda sig av. Det var ju pga sådan som kokos som fett blev praktiskt taget bannat i USA pga vinklade forskningsresultat för att få sälja mer av den inhemska oljan med massor av transfetter i osv.

MimLan
0

#5 Sök gärna runt i forat, det finns mycket skrivet om kokosfett.

Kokosfett är snarare det bästa fettet. Antibakteriellt och det visar goda resultat på att till och med vända visst förlopp hos Alzheimer-drabbade, något jag tolkar som att det inte är dumt alls att äta i förebyggande syfte.

[Columba]
0

Jag använder ekologisk, kallpressad kokosolja. Dyrt men gott!

Fjrebqll
0

Fel, kokosfett är inte det bästa… När man skriver på det sättet, då tänker jag på det kokosfettet som finns i affären (dvs raffinerad sådant). Se nedan vad #7 skriver.

Precis detta fettet jag menar. Dyrt? Var handlar du någonstans?

Mooniq
0

jag har googlat kaffe, koffein blodsocker. och koffeinet stressar binjurana till att släppa ut mer som går till levern och levern i sin tur startar en process så att slutänden blir att blodsockret stiger - alltså mer insulin som kör runt i systemet - insulin är ju dämpande vid viktnedgång.. jag förklarar inte så bra men googla själv o kolla runt. t ex utbildningscenter.se, wikipedia, tyvärr är jinder.se vilande - det är en superbra sida.. men den når man inte just nu…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Fjrebqll
0

Kan vara sant då jag hört någonstans att man går i genomsnitt upp 2kg per år av kaffe.

Sedan slår ju hjärtat snabbare osv. Jag tror man får vara lite mer kritiskt när man googlar tex om Kaffe och biverkningar osv.

Kanske lite konspiratoriskt, men man tjänar precis som på Tobak fruktansvärt mycket pengar på kaffedrickande och gör gärna så mycket som möjligt för att dölja biverkningar

dufva
0

Hejsan!

Du är ju rätt så normalviktig för tillfället och då saktar alltid processen ner lite.

Det tråkiga är ju att vill man ner till ett ideal som ligger under vad kroppen anser vara en bra trivselvikt så måste man ofta även kalorireducera på det ena eller andra sättet.

Är det värt det, eller ska du bara vara nöjd och glad med det du redan  har tappat samt hälsovinsterna du har gjort Obestämd

Upp till dig att bestämma Skrattande

HerrBlå
0

#11: Vettiga synpunkter, men det vore trevligt att få bort det sista av "gubbmagen", samt att enligt BMI så ska jag ligga under 80 kilo.

Men du har nog rätt, jag kanske helt enkelt måste äta mindre

MimLan
0

#12 Glöm BMI. Det är inte rättvisade på individer. Det är ett mått som används för populationer.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle jag oxå vilja.. bli av med gubbmagen altså!

Oandrasidan är inte min kropp i likadant trim som när jag var 20.. vilket jag tror bidrar vesäntligt.

Har i helgen sågat ner trän o burit ved.. oidag känns det som någon misshandlat mig.. tyder iallalfall inte på att jag är i topptrim. Förvånad

Vad jag menar är att en kropp i bättre form antagligen får bättre proportioner samt en stiligare hållning.

Vad jag läser så äter du redan så bra man kan begära, så det blir nog att äta på och må bra.. kanske lägga in lite fysisk aktivitet för att forma resten?

200Gram Fläskkarré gris stekt i skivor

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Marcatta
0

Jag tror på att skippa snacksen, akta det här med tomater, de innehåller ju rätt mkt socker, men ös på med grädde i kaffet. Grädde har ingen blivit fet av - tvärtom!

HerrBlå
0

#14 Lustigt nog motionerade jag en hel del innan LCHF… Löpning i långsamt tempo har varit min melodi… Förra året loggade jag 300 km på jogg.se

Har inte varit ett dugg sugen på att ge mig ut sen jag började med LCHF, måste ta tag i det och ge mig en spark där bak!

#15 Skippa snacksen, jo. Hittade fläsksvål idag på affären, köpte en påse, inbillar mig att man kan äta det utan större dåligt samvete?

Socker i tomat??? Enligt minmat.net så innehåller tomat 3,7g/100, är inte det ok? Förvånad

[Pennylane1]
0

#15 tyvärr blir många feta av grädde, den innehåller trots allt en del kolisar och dessutom kan mjölkproteinet ställa till det! Många måste strikta till sig och inte äta grädde  (eller andra mejerier) alls för att gå ner och för mycket grädde gör att man går upp!

Marcatta
0

#17 Det stämmer bra, jag tänkte för snabbt. Speciellt i Norden är ju faktiskt folk mer känsliga för mjölkprodukter.

#16 Man ska över lag vara försiktig med röda grönsaker som tomat och röd paprika. De är luriga och innehåller mer socker än vad man tror. Men sen är ju frågan hur rigid man ska vara också. Överdrifter kan ju i längden göra att man inte håller ut.

Nyckeln måste helt enkelt vara att just hålla ut! Själv var jag med om att vågen inte rörde sig på två månader - men jag blev ändå märkbart smalare. Så det kanske är samma sak med dig?

HerrBlå
0

Liten uppdatering.

Mätte midjan för en vecka sen, skulle jag naturligtvis ha gjort från början. För visst är det så att man kan bli smalare runt midjan även fast vågen står still!

Har smugit igång med löpningen igen, tar det mkt försiktigt dock. 2 km i lugnt tempo, sen vila en dag och sen 3 km i lika lugnt tempo igår. Planen är 3 km till imorgon. Kändes väldigt bra! Har sparkat igång löpträningen många ggr efter uppehåll och det ska bli intressant att se utvecklingen nu när man går på relativt strikt LCHF.

HerrBlå
0

Idag har jag kört LCHF i 10 veckor.

Vågen visade 87,8 (startvikt 95,0)! Det är 7,2 kilo på 10 veckor, ganska exakt 1 hekto om dagen! Fantastiskt tycker jag! Skrattande

[Columba]
0

Ja, fantastiskt bra är det!

Hattson
0

Visst blir man smalare om midjan med LCHF. Mera muskler istället för fett. Själv också 183 cm lång och gått ner från 105 till 93 kilo på runt 11 veckor med LCHF. Också blivit lite frustrerad då viktnedgången stannat av lite, men det är klart om man är en flitig gäst på gym så får man mera muskler och svångremmen kan dras åt med två hål och diabetesen hålls verkligen i schack.

Wenn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

HerrBlå

Kockos fett ekologist köper jag på hälsokosten

Kaffe/ the innehåller kolisar så många bäckar små ………..

HerrBlå
0

Har sprungit 5 km nu 2 ggr. Kuperad bana i skogen. Har läst om att uthålligheten ska bli ännu bättre när man går på fettdrift men jag är ändå överraskad!

Det bara "flyter på" och när jag kommit i mål känns det som om jag kunde springa ett varv till! Skrattande

Ett nytt varv imorgon….   (springer varannan dag, varannan dag vila)

HerrBlå
0

Lite mer info till intresseklubben Skrattande

Dagens löp-pass var en ny sväng på 5:an. Åt kvällsmat (fläskkarré och "greksallad" (sallad, fetaost, soltorkade tomater och en skvätt olja med kryddor)) klockan 18 och började springa 18.45.

Kändes väldigt bra, hade hur mycket ork som helst kändes det som. Kände inga problem med att ha ätit så "nära inpå". När jag gick på kolisar förr så kunde jag inte springa förrän efter 2 h, annars så strejkade hela systemet.

Kraftigt kuperad skogsbana, 5 km på 32 minuter. Mycket nöjd! Samma visa idag, kändes som om jag hade kunna fortsätta flera km till!