Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 11233 ggr
Manke
2011-02-14 23:00
0

Leverpastej

Hejsan fick just ett vansinnigt sug

efter lever pastej ngn som vet om nån pastej

som platsar in i lchf???

Caywin
2011-02-14 23:09
0

De fetare varianterna verkar plats. Dock är den leverpastej med minst kolhydrater "Leverpastej skivbar 26% fett", 5g/100g.

Bredbar leverpastej 24% innehåller 7g/100g. Dock innehåller båda en stor andel fett vilket torde ge ett rätt bra E%.

Pasi
2011-02-14 23:12
0

Hemmagjord (finns recept här på Kif "Kycklinglevermousse":
Stek lever och lök i massor av smör på svag värme. Salta, peppra och mixa slutligen med lite grädde. Kyl!
Vansinningt gott.

Men Dulanos rökta leverpastej (den grova) i korvform, som finns på Lidl, är både god och billig.

rylandes
2011-02-15 00:31
0

Grönpeppar- eller lant-paté från Willy's är rätt ok. Kommer inte ihåg hur många kh men det är lågt. Inget tillsatt socker.

yvonnel
2011-02-15 03:59
0

Här nedan kommer ett recept, stor sats, på leverpastej som är det godaste du kan tänka dig. Den publicerades i en annan tråd för inte så längesedan. Antingen dela satsen i 3 delar eller fixa några kompisar att göra hela satsen och dela sinsemellan. Hoppas att du tycker om att själv laga bra mat. 

-------------------------------------- 

Men så tänkte jag till lite och ringde upp den kocken, eller familjen som sedan 1940-talet driver gästgivargården och frågade om jag kunde få det omigen och det gick bra men han hade ingen omräkning tillgänglig utan gav mig den storleken han brukar göra och det blir en stor sats som går ganska lätt att dela i 3 delar och då kan man frysa ½ i rått skick och ta fram och tina för att få nybakad pastej nästa gång man vill ha.

Han rek. att frysa rå smet i typ avlång kakform (leta efter aluformar i affären, se efter storlek som passar dina förhållanden) för att det faktiskt blir godare i konsistensen eftersom det ju är hög fetthalt (annars grynigt).

--------------------------------------------------------------------------

ÖSTARPS GÄSTGIVAREGÅRDS LEVERPASTEJ

------------------------------------------------------

3 kg lever gärna ½ kalv och ½ gris annars antingen bara gris eller ev om ni kanske har lammlever som också smakar bra.

3 kg späck utan svål (går att beställa malet i charkavdeln).

9 dl stekt lök (ca 9 st lökar)

30 ägg

1 l mjölk

1 l vispgrädde

3 dl vetemjöl (kan bytas mot 1 dl POFIBER, jag har kollat med tillverkaren)ska alltså bara bli 1/3 dl om smeten delas på 3.

20 stora ansjovisfiléer typ restarangansjovis, eller 3 burkar vanliga sorten, tag med allt det fina spadet.

3 msk salt

3 tsk vitpeppar

BLANDA alla ingredienser (mal lever, den stekta löken och späck med fina skivan, om du inte har en kvarn så är det möjligt att beställa det i charken i alla större matvaruaffärer).

Om du vill välta upp pastejen på ett fat efter bakningen, lägg då ett smörpapper i botten   eller kläd hela formen med  tunt skivat späck eller bacon, baka i vattenbad  i  175 C  i 1.5 - 2,5 timmar beroende på formens storlek.

Låt svalna i formen.

Hoppas att det är många som vill pröva detta recept, det är verkligen en supergod härligt gammaldags pastej.

Ni som gör den kan väl höra av er.

Manke
2011-02-15 19:58
0

Tackar för tipsen =)))

lelli
2011-09-04 22:03
0

vilket fint recept :) tror du att det funkar lika bra med talg istället för späck?

yvonnel
2011-09-05 01:43
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det tror jag, nog bara så att det är lättare att få tag på späck om man inte har tillgång till eget från hemslakt eller så. Fast talgen tycker jag att du ska koka fram gott flott utav, så som man gjorde förr.

lelli
2011-09-05 10:45
0

ja vad bra för det är ju så att jag har kokad talg hemma just, sen har jag bra tillgång om jag behöver mera =)

Fridaaaa
2011-09-05 11:41
0

Går "Fransk leverpastej" att äta om man kör LCHF? Tycker den är godast :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

yvonnel
2011-09-05 12:19
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fransk eller Skånsk, det spelar väl ingen större roll, det handlar ju främst om Kh-innehåll och naturligtvis om ingrediensernas kvalitet.