Äggröra på tapenten hos Mercola.
Nu skriver Dr Mercola att kolesterolet oxiderar i äggen när man gör äggröra eller lagar äggen i micron.
Någon här som vet om han har rätt. Och om det gör så mycket att man måste sluta med den frukosten.

Det var mycket propaganda för råa ägg där, själv löskokar jag mina ägg och tänker fortssätta med det, Micron är ingen risk eftersom jag inte använder den längre, men det kan ju hända att jag steker äggen fast då blir det ju "Sunny side up" vilket kan ses som ekvivalent till löskokt, förr åt jag en hel del äggröra men nu är det evigheter sen så jag kan nog avstå från det
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

För det första så tror jag inte att det är nån jättemängd som oxiderar - kräver oftast bra kontakt med oxiderande ämne t ex syre…dessutom innehåller äggula en hel del antioxidanter som skyddar ("äggröra" innebär normalt heller ingen hög temperatur, om man inte är enormt missanpassad i köket
) - för det andra finns det inget, som jag nånsin sett, som tyder på att oxiderad kolesterol skulle vara farligt att få i magsäcken.
Det låter bra Pasi, Då kan jag fortsätta att servera den något fettskrämda maken scrambled eggs till frukost. Äggen suger upp smöret så bra och det märks inte när de är färdiga.