Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6368 ggr
[stuxen]
0

Lchf till spädbarn?

Hej nog för att jag vet att titeln är något stark så försöker jag ändå.
Jag har funderat kring detta med spädbarn och art riktig föda.
Vi har en liten på dryga 3 månader som har fått lita smak portioner och tycker det är jätte kul.
Det vi gett denna är morot och palsternaks pure, blomkols mos och ryskyogurt.

Då denna sovit lite till och från nattetid har jag blandat en välling kompott host host, 50/50 bröstmjölk och arla grädde.
På denna mix sover spädisen från 21/22 - 05 ca. Jätte skönt, för oss alla tre.
Men nu idag började jag fundera kring om detta verkligen är så smart och om det rent av skulle kunna vara idiotiskt.
Bebisen verkar må bra av detta och är fortfarande glad och väldigt pigg, men somnar och sover som en stock.

Tack.

dufva
1

Hejsan!

Jag tror ni gör väldigt klokt i att undvika spannmålsbaserad välling till eran telning. Glad

Ni kanske redan har läst Anna Hallens artikel om det eländet?

Hos weston price kan man hitta flera recept som man kan använda för att blanda nåt mera artriktigt att ha i nappflaskan Skrattande

dogwalker
0

Jag hade följt råden man ger på bvc. Våra barn mår bra och är friska i Sverige.

Hade aldrig vågat testa på mitt barn. Men vi tycker olika.

[stuxen]
0

Tja man kan se det där med bvc på lite olika vis.

Jag tror dock inte de har mera koll än slv.
Och vart deras fakta kommer ifrån vet vi ju redan.
Vart ifrån rekomendationen att byta ifrån bröstmjölk på över 4% fett till lätt mjölk på 0,5% fett kommer ifrån det undrar jag och logiken undrar jag vart den kommer ifrån.

Nej till BVC och SLV kost rekomendationer om andelen Fett kontre Kolhydrater i maten.

dogwalker
0

Förstår vad du menar o det kanske är rätt. Men jag hade inte vågat testa på mitt barn. Som sagt barn som äter varierat mår bra, jag tror att boven för barnen idag är snabbmat läsk o godis i för stora mängder.

Jag tänker på de veganer som gav sitt barn bara sådan mat, de trodde de gjorde rätt.

Åter igen de flesta barn mår bra på varierad kost jag förstår inte hur man vågar testa på så små barn

dufva
1

Välling har inte funnits för alltid.

Det var inte förrän i början på 60-talet som den på allvar letade sig in på butikshyllorna.

Undrar hur vi överlevde tidigare Tungan ute

Jag säger inte att allt elände idag beror bara på välling men införandet sammanfaller väldigt bra i tiden med de stora ökningar vi haft i allergier autoimmuna sjukdomar diabetes och bokstavssjukdomar hos barn.

Hade mina barn varit små idag hade jag aldrig utsatt dom för den risken

Det är snarast så att vi är mitt uppe i ett stort experiment med artvidrig kost till våra barn i dagsläget Skrikandes

[Sockerhjärna]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Smakportioner rekommenderas ju numera från 6 månader och jag skulle inte ha introducerat mat och ffa inte mejeriprodukter till en sådan liten bebis. Lättmjölk rekommenderas f.ö inte till barn under 3 år så vitt jag vet, utan då gäller standardmjölk.

haneit
0

Alltså, mejeriprodukter rekommenderas ju inte förrän efter ett år…

Jag har för mig att Anna Hallen rekommenderade ersättning som ett bättre alternativ (även om det inte är optimalt). Då får ju barnet det det behöver. (Främst järn)

yvonnel
0

Jag skulle nog vänta minst 3 månader till innan jag gav mitt barn vare sig smakportioner eller annat än modersmjölk, och det har du ju tillgång till som jag förstår av din beskrivning. Naturlig artegen föda/mat handlar det ju om först och främst. Något finare än modersmjölk finns inte att kunna ge sitt barn men om det är så att du har problem med den tillgången så finns ju hjälp att få (tekniker att få igång/öka produktionen).

Sweli
2

När jag fick min dotter för 38 år sedan, var hon en jätte stor baby på 4,5kilo och 56 cm lång. Detta var i Buenos Aires, Argentina.

Men lilla fröken bestämde sig att inte äta. Så den första tiden gick hon ner i vikt.

Jag följde efter läkarens rekommendationer att inte mata henne hela tiden och ge en vällingersättning.

Ont i magen, skrik och ingen sömn var resultatet.

Jag hade anställt en dam som kom varje dag för att hjälpa mig med huset som också hade en baby hemma.

Jag åkte en dag på besök med min lilla dotter som inte ville äta.

Hennes dotter som var 3 månader var en fröjd att se, med sina rosa skinder. Jag frågade vad hon åt för jag såg henne tugga på något.

Köttbitar svarade hon. Hon tuggar men sväljer de inte om det inte är köttfärs vilket jag också ger henne. Färska ägg, skinka och kokta grönsaker. Jag var förbluffad. Ungen var frisk som en skärna.

När jag kom hem struntade jag i vällingen och gick och köpte skinka :)

Då, efter koständringen började sakta men säkert min dotter att gå upp i vikt. Från den dagen fick hon bara riktig mat. Jag amade henne tills hon var 8 månader. Alldrig varit sjuk som barn.

Så jag kan säga av erfarenhet. Att börja tidigt med riktig mat är bara till fördel för barnen.

[stuxen]
0

Alltså bara att läsa i denna tråd kan man se hur obildade och idiotiska bvc är.
Uppenbarligen är det helt olika riktlinjer beroende på vart i landet man bor eller så är det ni som inte är uppdaterade, i vårat län får man introdusera barn mat från 4 månaders ålder. och när man introducerar mjölk i maten skall det vara lätt mjölk då den är berikad med d-vitamin.

Uppenbart är att bvc antingen inte har koll eller ändrar sina råd titt som tätt.

Angående Veganerna så var det ju så att barnet dog av undernäring och vitamin brist om jag förstått saken rätt.
Vi vet att veganer alltid har problem att äta näringsrik mat då det inte är möjligt att få i sig allt esstentiella ämnen ur denna kost, lyckass man så är man inte vagan.
Vegeteriander kan klara sig bra.

Men genom ätt äta riktig mat är det en lätt match.

Varierad kost handlar om att se till att få i sig alla estentiella närings ämnen, kolhydrater är det inte. JAg kommer nog aldrig självmant mata mitt barn med pasta, ris etc.
Men är det någon fara att blande in grädden?
Eller borde den bytas mot laktosfri grädde.

lelli
0

märker du att hon klarar av maten du ger henne så borde det ju vara ok, får hon däremot ont i magen eller inte växer som hon ska så kan det ju tyds på att något är fel.

Wildrat
0

Rekommendationerna om endast amning i 6 månader har kommit av solidaritet mot u-länderna där modersmjölksersättning tar död på barnen. Det finns INGEN riktig vetenskap bakom de råden (möjligtvis lite epidemilogiska undersökningar, men vi vet ju alla hur dåligt de förklarar nånting) utan det är helt av ideologiska skäl som rekommendationerna finns.

Välling och gröt har nog inte varit helt ovanligt åtminstone här uppe i norden, vi har en lång grötkultur och välling är bara flytande gröt.

Mig veterligen finns det inga undersökningar gjorda ALLS på när mat bör introduceras och inte heller vilken sort som är bäst. För egen del kommer jag gå på magkänsla och hur mitt barn mår och fullkomligt skita i vad SLV, läkarkår och resten av världen säger.

#6 SLV rekommenderar lättmjölk och lättmargarin från 1 års ålder…

haneit
0

stuxen:

Jo, men alltså de säger ju inga mejeriprodukter förrän vid 1 års ålder!

Och det är, vad jag förstår, av flera anledningar. Dels för att mejeriprodukter gör att man inte tar upp järn (vilket är jätteviktigt) och dels för att barnen då äter sig mätta på den i stället för på mer järnberikad mat. Så det slår på järnet på två olika sätt. All välling, barngröt och ersättning (från 4 månader tror jag att det var) är berikad med extra järn.

Nog kan du säkert utesluta välling, men välj då inte något som gör att ditt barn inte får i sig nog järn!!! Rynkar på näsan Det är bättre att du i så fall blandar med ersättning.

Jag har många gånger funderat på om man kan "fetta till" ersättningen så de är mätta längre. För om jag ska ge henne ersättning som mättar lika länge som en portion välling får jag nog ge flera flaskor, och töjer ut magsäcken…

haneit
0

wildrat:

Jag läste om en som forskade i miljögifter i kroppen. Han rekommenderade bara amning i 4 månader… Och detta trots att vi hade färre miljögifter i kroppen idag än på t.ex. 70-talet.

Wildrat
1

#13 Järnet tas upp sämre OM MAN TAR MJÖLKPRODUKTER SAMTIDIGT. Men att ha grädde i kvällsmaten hindrar inte järnupptaget nästa dag.

Kan det ev vara så att industriprodukterna (gröt, välling osv) är berikade för att de annars är i stort sett näringslösa? På vilket sätt är de så överlägsna näringsmässigt att svenska barn inte överlever utan dem men tex brasilianska barn som inte har tillgång till gröt, välling osv lever och frodas ändå (alla är inte undernärda där…)?

yvonnel
0

Bebisar som har kolik är det ledsnaste man kan se, och höra för den delen, för att nu inte tala om föräldrar som aldrig lyckas trösta tillräckligt mycket. Därför vill jag rek. försiktighet med tillägg och andra ersättningar. BVC  är bara så bra som den sköterska man träffar på sin mottagning, oavsett vilka regler dom har att följa, somliga har vidvinkelobjektiv och andra inte.

haneit
0

wildrat:

Nej, jag vet! Men det är nog illa att järnupptaget hämmas vid just det målet… Bröstmjölk innehåller ändå inte så mycket järn…

dufva
0

Och här finns det recept på bättre varianter av baby-dricka Glad

Wildrat
0

#17 Frågan är fortfarande; om nu järn och järnberikade produkter är så viktigt som "etablissemanget" hävdar, hur kommer det sig att alla utländska bebisar som inte har våra ersättningar, vällingar och grötar inte dör knall och fall eller åtminstone blir väldigt sjuka? Järnbristen borde ju märkas ganska rejält hos dem i så fall…

Ians
0

kanske grädde och fet yoghurt kanske faktiskt är bättre än andra mjölkprodukter pga sitt höga fett innehåll…så liknar den mer mamma mjölken.

Men lite ställer jag mig tveksam till mjölkprodukter…troligen för att jag har snöat in på rekomendatitionerna fr Bvc Flört

Mamman från Buenos Aires verkar vara en tillförlitlig källa …hon har ju testat.

Man får nog gå efter hur barnet mår……Vad gjorde de förr? när inte välling fanns…och alla hade väll inte ammor?

Gluten är ett gissel…..och skapar mycket problem med tarmar…etc

så det måste ju gå att få ett barn mätt utan välling gjord på sädesslag!

haneit
0

dufva:

Han verkar rekommendera opastöriserad mjölk till bäbisar, så honom skulle då inte jag lita på! Rynkar på näsan

wildrat:

Jag har kollat lite snabbt nu… Där man har rekommendationer verkar man uppmärksamma just järnet. På vissa ställen där det finns järnberikad föda, t.ex. gryner, rekommenderas man att göra egen gröt av sådan. Såg t.o.m. rekommendationer om järndroppar… (Men har ju nu bara kollat lite snabbt. Men det verkar som att man är överens om att det är viktigt)

yvonnel
0

Kan väl tillägga att jag delade med mig av mitt överskott, lämnade varje dag i 2½ månad minst en ½ liter modersmjölk till Sahlgrenska för barn som annars blivit utan och det tror jag att man alltid har gjort vid behov i nära omgivning, alltså hjälpt till.

Wildrat
0

#21 Opastöriserad mjölk är inte livsfarligt som industin och myndigheterna vill få oss att tro. Fram till för ca 50 år sedan var mjölken alltid opastöriserad och folk levde då också.

Jag ser fram emot Fredrik Coltings bok om mjölk "Mjölkrevolutionen" som kommer i höst.

haneit
0

wildrat:

Nej, kanske inte för vuxna personer… Men för barn i magen och småbarn kan det vara farligt.

Risken är ju jätteliten att man ska få de skadliga bakterierna, men om barn i magen eller småbarn får dem är det jätteallvarligt. Och jag vill helst inte gambla med mitt barn när det är risker jag faktiskt kan undvika…

[Pennylane1]
0

jag tycker det är lite underligt hur vi så lättvindligt avfärdar de här riskerna, jag menar pastöriseringen var en jättemilstolpe på vägen mot den låga dödlighet vi har i dag, upptäckten av penicillinet… vaccin, allt möjligt, men allt sådant vill somliga idag förskasta. Att säga att "folk levde då med" är skriande historielöst tycker jag. Det var ju just det folk inte gjorde och som drev fram de här upptäckterna…

[stuxen]
0

#23 Mjölkrevolutionen finns redan ute hittade mitt ex på akademi bok handeln.

Opastoriserad mjölk är inte farligt, det är nyttigt. Men kanske att man skall undvika att ge spädbarn och barn det just pga den ovanliga bakteria floran.
Man kan inte bara byta rakt av man måste vänja kroppen först.

sedan har mycket med renlighet att höra och det har blivit mycket bättre med det.

Angående vacin och andra saker så har mycket med imunförsvaret med vad vi äter. kolhydrater get oss inte ett topp försvar direkt.

Vaccsiner gör oss inte friska, gick ju bra med svininfluensa vaccinet tex

Alldeles för många beslut stressas fran på ostuderade grunder.

Wildrat
0

#24 och 25

Där det är "tillåtet" med opastöriserad mjölk så visar det sig ju att det inte är särskilt farligt: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/08/31/us-government-data-proves-that-raw-milk-is-safe.aspx?e_cid=20110831_DNL_art_1

Tydligen så är det som vanligt, kossor som får artfränmmande mat blir sjuka och ger sjuk mjölk som MÅSTE behandlas för att inte vi ska bli sjuka. Är det mjölken det är fel på då eller behandlingen av kossorna?

dufva
0

Pastöriseringen infördes efter att kossorna började få artvidrig kost med juverinflammationer som följd.

Första gången man experimenterade med pastorisering var i skottland där man började ge kossorna avfallet från whiskytillverkningen

Dom växte bra men blev sjuka

Att dom mådde dåligt gick ju att bortse från eftersom profiten blev större.

det var ju så enkelt att bara att koka ihjäl alla bakterier från deras söndervärkta juver Skrikandes

Det är ju på det spåret våra mejerier är än idag

Lisabet
0

Det diskuterades mat till barn här tidigare i den här tråden:

Måste man introducera gluten?

Där fanns en del inlägg om att barns tarmbärriär inte är färdigutvecklad förran vid 6 mån, och att proteiner kan komma ut i blodet och ställa till.

Gullfia
0

Hade jag varit småbarnsmor nu i denna upplysta tid så hade jag endast, förutom bröstmjölk, gett mitt lilla barn äggmjölk och inte en enda smakportion innan ett årsålder. Med både osaltat smör och ekologiskt kokosfett i.

haneit
0

Jag vet inte jag… Om listeria står det att den är en vanligt förekommande bakterie, som finns i jorden och i tarmen på många däggdjur… Och kan alltså komma i opastöriserad mjölk.

Däremot verkar det som att listeria allra helst är farligt för barn i magen och kanske inte lika farligt för (födda) bäbisar(?).

Jag tycker faktiskt inte att det är så lätt att veta vad man ska ge sitt barn… För vad vi vet ändras hela, hela tiden.

Inte så många av oss 70-talister är allergiska och har adhd, trots att många av oss knappt ammades alls (kanske tur, eftersom halterna miljögifter i mjölken var hög då!) och fick en massa, massa välling… Sen vet man ju inte hur våra anlag ändrades av det (Epigenetik är intressant). För våra barn verkar ju bli desto mer allergiska osv. Men det är ju svårt att veta vad det beror på…

Sweli
0

En av de maträtter som jag kommer ihåg jag gjorde till min dotter var:

Mos av: potatis, morot, pumpa med smör och grädde eller vanlig mjölk.

Sedan blandade jag i en mosad kokt ägg och lite hackad skinka. Då fick hon i sig både protein och kolhydrater.

Jag skulle alldrig köpa färdig mat till mit barn. Kanske skulle tidigare äta den själv, men alldrig ge dessa produkter till en bebis.

Det spelar ingen roll vad reklamen lovar.

Jag kommer från ett land där man äter mest naturlig mat. Jag tror att det är därför vi har så lite allergier och välfärdssjukdomar. För mig är alla light produkter dålig mat.

Idag är annorlunda, när jag går i affärerna i Buenos Aires, hyllorna är fulla av light produkter, tyvärr.

NellieW
0

Jag använder modersmjölksersättning till mitt barn samt barnmatsburkar som jag berikar med extra kött/fisk/kyckling och smör plus kokosfett. Ingen risk för järnbrist, då, skulle jag tro.

Lyssnade på en intervju med Agnes Wold (allergiforskare) på Föräldrapodden och om jag uppfattade rätt, så är det bra att introducera mat tidigt, men gradvis i mycket små mängder. Det gjorde att jag utan rädsla har låtit min plutt (från 4 mån) smaka bla hembakt bröd m ost o smör (tryckt genom vitlökspress) för att öva upp toleransen. Dock har jag ingen plan på att ge välling eller gröt, det kan lätt bli för mycket, tror jag.

Fler som lyssnat på Agnes Wold?

Colgatetjejen
0

#12 wildrat.

jag kanske missuppfattar vad du skriver att det bara är 6 mån man ska amma? Jag har förstått det som minst 6 mån helamning.

Vill man visa solidaritet med mödrar och barn i u-länder så ska man sluta handla bla Nestlés produkter! Det är dem som med mycket aggressiv marknadsföring bidrar till undernäring och sjukdomar bland spädbarn.

Deras mjölkersättning är säkert jättebra(vad vet jag egentligen, jag har inga barn, jag är bara engagerad..) men en förutsättning är tillgång till rent vatten, och inget att använda om modern har mjölk. Kulturen i många av dessa länder gör att tex läkare och sjuksköterskor har stor auktoritet bland befolkningen som ofta också är analfabeter.

Ingenting blir bättre i tex Indien av att man i Sverige bara ammar sitt barn i sex mån! Jag vet att många lchf:are ser Unilever som "djävulen", jag skulle vilja påstå att Nestlé är tio gånger värre!

saraBvB
0

#34 Rekomendationen är 6 månaders helamning och delamning upp till 1år eller längre så länge som mamma och barn trivs med det. (WHO-rekomendation som vi inte följer här säger 2år eller så länge som mamma och barn trivs)

Jag ammar mitt barn länge för jag tror att bröstmjölk är den bästa och mest anpassade maten för små bebisar och som komplemnet till vanlig mat för  småbarn och för att det funkar bra för oss :)

För mig handlar det inte om solidaritet jag skulle inte forsätta att amma enbart av solidaritet och min övertygelse är att rekommendationerna bygger på vad som är bäst för barn också i I-länderna även om det är mer förödande om barn inte ammas i u-länderna.

Jag tror att det finns forskning och studier på det också, men för mig räcker det med övertygelsen "amning är det mest naturliga och bäst anpassade födan för små barn" självklart är det så det gäller ju alla däggdjur.

Bojkottar Nestlé gör jag också efter bästa förmåga, men de är väldigt stora har köpt upp väldigt många företag.

Wildrat
0

Jag är inte emot amning på något vis och funkar det så kan man fortsätta hur länge man vill. MEN att skuldlägga de som inte får amningen att funka gör ju inte saker bättre och det finns inga riktiga bevis för att det endast är amning som är bäst för barnet…

Amning är bra och naturligt men jag har svårt att tro att barn tar skada av att testa annat när de börjar vilja det eller när mamman känner för att testa. Vi är ju gjorda för vanlig mat också, annars skulle vi ju fortsätta amma hela livet.

Som vanligt är det sk "forskning" som diskuteras men även här är forskningen lika undermålig som för resten av kost och hälsodelen… Kollar man tex statistik kan man se att samtidigt som amningen ökat i Sverige så har allergier och astma ökat, detta trots att "forskning" säger att amning skyddar. Men vore det så skulle ju siffrorna vara de motsatta. Det finns många andra liknande exempel om man tittar.

Dessutom är den forskning som gjorts den som eg inte har nåt bevisvärde alls utan som kan ge tips om var man borde göra kontrollerade studier men såna är ju inte etiskt försvarbara när det gäller spädbarn. För att kolla om amning verkligen är bättre än ersättning eller vanlig mat skulle man behöva x antal tusen barn och mödrar, där en grupp bara ammar, en annan ger ersättning en tredje börjar med mat tidigt och sen skulle man behöva följa barnen i 20-30år för att se vad som händer. Men det är ju ingen rimlig forskning att göra och hjälper inte ett dugg för de som får barn idag…

saraBvB
0

Jag tänker inte skuldbelägga Gladnågon jag tycker 3 månader är väldigt tidigt för att prova annat än ersättning eller amning och absolut för tidigt att prova opastoriserad komjölk. Men visst prova när barnet verkar moget ger man ersättning finns det inge direkta hälsvinster med att vänta längre än 4 månader (men det är 6 månader för barn som ammar). Sedan finns det barn som inte vill äta i den åldern min variant var sådan Flört

Men det är ju tur att vi bor i ett land med rent dricksvatten och bra ersättning.

Dessutom tycker jag man måste kunna säga att amning är bra utan att det för den saken skull innebär att man skuldbelägger. Det finns massor av bra personliga skäl till att en del mammor inte ammar.

Jag som ammat längre en de flesta svenskar fick t.ex höra av BVC att jag borde sluta i solidaritet med de som inte ammar länge. På vilket sätt det hjälper dem har jag ingen anning om. Rynkar på näsan Jag har gjort det som funkar bäst för oss och som jag tror på

Vi har tyvärr en väldigt stark norm i det här landet att man ska amma exakt rätt antal månader och sen fasa ut amningen med välling och industrigröt. Jag tror inte det gynnar varken de som ammar kort tid eller de som vill amma längre att normen är så stark. Välling och industrigröt tror jag inte är bra näringskällor överhuvudetaget vill man fasa ut skulle jag hellre välja ersättning.

morgengry
0

PÅ nåt sätt fattar jag inte hur det kan vara så svårt med mat till barnen.

Alla andra djurbebisar börjar med deras andra föda (som inte är mammans mjölk) i den takt som ät naturligt för dom. Ex kalvar som går med kon, de börjar inom första veckan att ta några strå gräs eller hö, och då är det ingen som har sagt til dom att det är för tidigt, därför att deras vom först börjar funka senare. (enligt forskningen) Men annan forskning sägar också hur viktigt det är att de från första veckan har till gång till lite hö, så de får igång vommen långsamt.

Det jag menar är att med människobebisar borde det på nåt sätt vara det samma. Alltså när de börjar gripa efter allt och stoppa allt i munden, DÅ är de redo för smakportioner, sen kan en smakportion i den åldern ju vara 1/8 tesked.

Sen om järn, man kan ju fråga sig själv varfför naturen har varit så dum att skapa bebisar så att de får järnbrist om de inte får berikat välling/burkmat?

Eller kanske är det så att de från naturen måste börja med andra järnholdiga livsmedel innan 6 mån. så att de INTE får järnbrist? Och vad är mera naturligt än tuggat kött?

Därimot tror jag inte på att LCHF, som vi vuxna kör det) är bra för de små. Alltså att man ska ta bort så mycket kolhydrat som möjligt, och inte lägga till så mycket extra fett.  Kanske mera åt GI-hållet, eller Paleo.

Även om en del sägar annerlunda, så är vi ju skapta till att äta kolhydrat, vi är allätare och inte rovdjur. Men smörgåsrån och danon borde inte ges till barn, enligt mig.

Även bröstmjölken innehållar mycket mera socker än ex komjölk.

MIn mamma blandade en ägggula i bröstmjölk och gav mig från jag var  1-2 mån för att jag skulle sova.Och det har inte skadat mig ialf….. Obestämd Så jag tror mera på nåt äggmjölkslikn. att ge än bröstmjölk med grädde faktiskt.

Kan säga att jag har själv 2 barn som nu är 10 och 12, den största är födt i Danmark, och har aldrig fåt välling, men därimot pulvergröt 1 ggr/dagen, som ju i princip innehållar det samma som välling (vi har inte välling på samma sätt i DK) den mindsta är födt i Sverige, och han fick också välling, runnt en flaska om dagen. Han är idag mycket sockersugen, vet inte om det har nåt med det att göra. Sen har jag ammat båda i mera än 1 år, och de har inte fåt barnmatsburkar, (för att jag tyckte dom var så äckliga) och de har både fåt extra smör i den mosade maten, för det var rekomendation då, i DK ialf. sa dom att alltid ge extra fett upp till 3 år, och hälst smör.

haneit
0

Att bröstmjölk är det bästa för barnen om vi levde i ett naturligt tillstånd går ju inte att argumentera emot… Men det finns ju som sagt var de som forskar om gifter i människokroppen, och de går ju tyvärr över i bröstmjölken. Det vet ju läkare om, men fördelarna med bröstmjölken anses överväga detta. Men det vet man ju faktiskt inte…