Deprimerad av kolhydrater?
Jag har ätit LCHF i två månader nu och mått jättebra av det. Humöret har varit på topp, magen har mått bra, huden har blivit fin… Jag har känt mig lugn, tillfreds, har haft ett oändligt tålamod och varit gladare än jag minns att jag varit någonsin.
I förrgår så åt jag sambons köttfärspaj till middag. Med mjöl i botten, sedan åt jag en hel mörk chokladkaka på kvällen och fick således i mig en hel del socker.Första gången på två månader alltså som jag åt mycket kolhydrater - från vete och socker dessutom! Jag tänkte att jag kunde fuska lite eftersom att jag ändå nått min målvikt.
Igår mådde jag pyton! Jag var trött, irriterad, hade inget tålamod, surade och grät för ingenting, la mig och sov mitt på dagen och kände att ingenting var roligt och jag hade inget att se fram emot.
Idag är jag fortfarande lite vissen och har ont i magen, men det känns bättre än igår.
Vad är det egentligen som händer när man fuskar och äter kolhydrater? Hur kan humöret flippa så av lite mjöl och socker? Så som jag mådde igår så känner jag verkligen att ALDRIG mer!
Jag tänkte trappa upp kolhydraterna något för att få viktnedgången att stanna av, men det här har verkligen fått mig att tänka om. Jag kanske unnar mig någon mer frukt eller så, men absolut inte vetemjöl!
Finns det någon som känner igen sig i det jag skriver?
Innan jag började med LCHF var jag ofta nedstämd, lättretlig, trött, sov mycket och grät ofta. Jag trodde att det främst berodde på stress, motgångar och brist på sol vintertid. Nu när jag äter LCHF så har jag börjat tänka om. Stress och vissa motgångar hör ju livet till, men jag tycker att jag hanterar tillvaron bättre när jag äter såhär. Vad gäller solen så tänkte jag äta D-vitamin i vinter och se om det hjälper.
Ä det någon annan som fått en direkt reaktion på humöret av att äta kolhydrater?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, jag känner igen symptomen. Jag blir riktigt sur och irriterad dagen efter utsvävningar. Vet inte vad det beror på men sockret påverkar ju dopamin osv i hjärnan.
Men om du vill öka på kolhydraterna så finns det ju bättre saker att äta än vetemjöl och choklad… Ät mer grönsaker eller nån frukt då och då så slipper du nog vara på dåligt humör… Nötter och mjölkprodukter påverkar nog inte heller humöret nämvärt…

Känner så väl igen det där från innan jag började med lchf, tror det kan vara en blandning av det #2 skriver att det påverkar dopaminet i hjärnan och att blodsockret åker upp och ner som ett jojjo.
Med lchf och endast små avsteg så hålls detta för mig på en jämnare nivå och humöret är därför också jämnare.
Läste för många år sedan i en tidning (minns ej vilken) att för en som är sockerberoende så stimuleras hjärnan på liknande sätt av sockret som heroinet gör på en heroinist och att tända av från heroin är ingen dans på rosor, så då kan man ju tänka sig att det är liknande att tända av från socker (om än kanske inte lika starka reaktioner).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Känner absolut igen mig från innan lchf och från de avsteg jag gjort. Humöret har sjunkit och jag har haft lättare till gråt och varit tröttare. För att inte nämna att magen slutade fungerade och jag svällde upp som en boll. Då är det inte stora avsteg jag gjort, utan små som fortfarande låg på under 100 gram per dag. De värsta reaktionerna har jag fått av just vetemjöl.
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
Vill du ha mer förklaring på vad som händer i hjärnan är det bra att läsa "Hjärnkoll på vikten" av Martin Ingvar. Tyvärr är han lite fettskrämd men det om socker är intressant…

Känner också igen detta.
Tyvärr ramlar jag fortfarande dit då och då men vet ju att det egentligen inte är värt det ett dugg - så förhoppningsvis blir det mer och mer sällan.
Återvänder alltid till LCHF - det sätt att äta jag mår absolut bäst av.
Ha ha - absolut! De första åren på LCHF brukade mina barn vakta så att jag inte "fuskade" - de sa att jag blev "OND" då!! 
"- Äsch, jag tror att jag också smakar lite av äppelpajen/lasagnen/julmusten…"
"- Neeej! Gör inte det, Mamma! Du blir ond då!"
Ok, en ny miss…
Sonen har varit vissen i ett par dagar efter sitt ettårsvaccin så för att få i honom vätska så köpte maken hem en 2litersförpackning med juice. En ettåring dricker ju inte ur 2 liter juice själv så jag hjälpte honom lite.. för det är ju onödigt att kasta tänkte jag och så har jag ju gått ner de kilon jag vill redan och tänkte äta lite mer frukt…
Och vad händer? Idag har jag druckit 2 glas juice och nu har jag migränliknande, sprängande huvudvärk och illamående! :(
Nu är jag mer motiverad än någonsin att sköta mig, det kan jag lova!
Angående det ankommande höstdeppet - eller berodde det på fusket? - så har jag köpt hem D-vitamin för att vara på den säkra sidan.
Nu ska jag lägga mig och vila…

Jag har också tyckt att jag kan peta i mig lite kolhydtater eftersom jag är nöjd med vikten. Humöret klarar sig bra det är bara det att värken i kroppen och tröttheten kommer som ett brev på posten om jag äter kolhydrater så då tänkte jag att jag får väl återgå till strikt lchf men nu är det svårt att sluta! Jag har kommit överens med en arbetskamrat att gå och äta sushi på lunchen i veckan som kommer och det ska jag göra men sen får det vara nog!