Biscotti
Har testat några olika varianter men nu tycker jag de blev riktigt goda:
2 dl mald mandel (jag använde färdigmald från Lidl)
1 dl kokosmjöl
1 msk husk
1 tsk bakpulver
2 ägg
0,45 dl sukrin (mixad till florsukrin)
25 gr smält smör
0,5 dl grädde
20 grovt hackade mandlar
Blanda samman allt och låt svälla. Blir det för tjockt, späd med lite vatten till en hanterlig deg.
Rulla längder ca 1,5 cm tjocka och lägg på papprad plåt och grädda tills de får lite färg och känns torra. Jag hade 150 gr. varmluft och gräddade ca 20 minuter.
Skär i sneda bitar med vass kniv och låt torka. Tiden för detta varierar. Med varmluftsfläkten på och eftervärme tog det någon timme.
Mycket lyckade faktiskt! Har testat andra varianter men de blev inte lika hårda och bra.
Detta är varken efterrätt eller sötsak som jag ser det och inte de flesta recept som hamnar här heller, men det finns ingen bra grupp, det borde finnas en med rubriken Bakning där både matbröd och kaffebröd kunde ingå och det där brödbaserade rätter skulle bort helt för det låter lite underligt, åtminstone i mina öron. Fast det är väl svårt att göra nåt åt nu.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter jätte gott saknar sådana ibland Tack
Väl bekomme!
Ser att jag skrev fel på sukrinet, 0,75 skulle det vara.
Oki då skall jag fixa det*L*
Detta ska testas :-) Tack för receptet
de blev inte fullt så hårda som de vanliga men de blir riktigt hårda till slut om man låter dem stå i ugnen på en plåt några dygn…

Jag brukar göra biscottin enligt recept i "Bakglädje med LCHF", de är goda, jag brukar ha i mörk hackad choklad om jag vill ha mer som efterrätt.
Ska prova detta recept också, var längesen jag letade mandelmjöl på Lidl, har aldrig lyckats hitta ett Lidl med mandelmjöl inne när jag frågat efter det.
fast det går ju bra att mala själv med. Lidls är rätt grovmalet, eller alltså som man får det själv och inte som mandelmjöl. De blir inte fullt så knapriga som äkta men acceptabla iallafall.
Dax baka dessa igen men skall torka dem lite längre denna gång

#7 Jag tänkte prova att baka dessa biscotti från "Bakglädje" men jag är inte så förtjust i sukrin, gillar stevia bättre. Så jag tänkte ta halva mängden sukrin och fylla på med stevia men jag vet inte hur mycket stevia jag ska ta, vad tror ni? Det är steviaextrakt jag har. Originalreceptet ser ut så här:
3,5 dl sötmandel
1 dl sukrin (här tänkte jag alltså ta 0,5 dl och stevia)
1,5 dl Bake pro
2 tsk bakpulver
2 ägg
Det blir ca 20-25 st.
Så hur mycket stevia ska jag ta tror ni?