Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5732 ggr
meamea
2

Krispiga pannkakor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jätte goda krispiga pannkakor.

1,5 dl grädde
1,5 dl mjölk
1 nypa salt
2 msk Mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 ägg
50g smält smör

+  smör att steka i.

Häll grädden, mjölken och saltet i en bunke.
Vispa ner mandelmjöl och fiberhusk, därefter äggen. Vispa till en jämn smet och häll därefter i det smälta smöret och vispa lite till.

Låt stå så fiberhusket får svälla i ca 15 minuter, men vispa gärna runt så det håller sig jämnt.
Tillslut borde det bli en konsistens som påminner om väldigt lös deg (häll annars i lite mer fiberhusk).

Stek pannkakorna på medel till hög värme i smör.
(Ca 1-1,5 dl degsmet blir en pannkaka, rotera gärna på stekpannan så att det fördelas jämnt.)

De här pannkakorna är otroligt goda om man lägger lite ost och purjolök på ena halvan och viker över den andra halvan.

[Pennylane1]
0

rätt lik receptet i tråden pannkaksdieten, förutom mandelmjölet, där var det också mjölk i och där tipsades om att ta bort mjölken , öka lite på grädden och ta vatten i till samma mängd, så sparar man kolhydrater men får samma smak.

Mjölk är något de flesta här inte använder.

meamea
0

Ah… såg det precis… retfulltSkäms

[Pennylane1]
0

att det finns ett liknande recept? Asch det gör ju inget, smaken är olika, det var just någon i den tråden som tyckte att de pannkakorna smakar svamp, kanske hon gillar dina bättre!

meamea
0

Ja dessa smakar då inte svamp. ;P

Har inte ens tänkt så långt som till mjölken, använder det väldigt sällan.

[Pennylane1]
1

man sparar in åtminstone 6 gram på satsen om man tar en 2 dl grädde och 1 dl vatten istället!

_Lo_
0

De ska absolut provas! Jag saknar pannkakor med konsistens!

_Lo_
0

Jag gjorde något liknande! Tack för inspirationen!

1 ägg

1 tsk fiberhusk

1/2 dl vatten

1/2 dl grädde

ca 1/2 dl mandelmjöl(Jag mätte inte, så prova er fram)

Sedan stekte jag små pannkakor i mitten av stekpannan och vände försiktigt. Godaste pannkakorna hittills! :D

Fornuddens
0

Kan man ha kokosfett istället för smöret i just smeten?  Annars måste jag köpa smör också.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

meamea
0

Jag vet inte om man kan ha kokosfett istället för smör.