EFT Emotional Freedom Techniques
Många som jag nämner EFT till brukar skaka på huvudet och tro att jag nog är lite rubbad men om du tar en liten stund och läser, tittar på videon och kanske provar protokollet på nånting som har gjort dig ont kanske du kan få en överraskning av stora mått.
Jag hittade Gary Craig och hans website för ett par år sen efter Lillkillens Pappa och jag separerade. Jag var otröstlig ett tag. Grät bakom ratten, när jag diskade, blötte ner kudden varenda kväll och trodde att livet var ÖVER. Jag använde hans teknik och inom en dag kände jag en sån frihet från alla tokigheter jag gått och tänkt att jag vart nästan euphoric. Jag använde den för att kollapsa gamla ont som jag burit omkring i många, många år…. Mammas självmord, år i fosterhem, riktigt dumma grejor man gjort!!! De finns fortfarande, minnena, men man kan tänka på det utan att sätta igång den där kedjan av smärta-självhat-göradumma grejer IGEN.
Jag fick en släng av Depression nyligen. Antagligen pga en blandning av för lite sömn och en stor sats kokosbollar. Jag kom ihåg EFT igen och ska använda det till att motivera mig själv att stay on track och eftersom jag verkligen tror på det här så vill jag dela med mig till de av er som är nyfikna på lite okonventionella metoder och tror på att du själv och vad du tänker och känner har större verkan på våran fysiska tillvaro, våra kroppar, än vad som trotts.
Så vad ÄR EFT? Det är baserat på akupunktur men utan nålar. Kroppens meridians nås med lätta "taps" medans man fokuserar på saker som hänt eller händelser som gjort ont. Man upprepar en eller flera fraser som avslutas positivt varje gång och mäter framgång med den intensitet man känner före och efter en round of EFT.
En manual ( finns i 15 språk bl.a norska och finska men inte svenska ÄN) kan laddas hem gratis i PDF format på hemsidan http://emofree.com/ där är också en bra introduktionsvideo som förklarar det hela lite bättre än vad jag kan men ett enklare diagram finns här http://www.thrivingnow.com/for/Health/category/Learning%20EFT/
Som allt annat ska det också tas med en nypa salt ibland. De blir lite överentusiastiska EFT anhängarna ibland men det blir ju vi också som fattat hur himla mycket bättre man kan må av den här kosten. Kanske EFT kan hjälpa just dig kollapsa nånting som håller dig från att lyckas?
Gabi

Tack för de här länkarna!! Jag har läst och lyssnat på programmet , det var lättlyssnat även på engelska. Det här ska jag praktisera! Lycka till nu med ditt eget arbete!
Min engelska är inte vad det borde vara inte min hörsel heller så jag kan inte lyssna, men önskar att du får den hjälp av detta som du önskar. Alla sätt som funkar är bra. Lycka till!

Jag väntar på att sidan ska laddas ner, men jag anar att det här är samma teknik som också kallas Tankefältsterapi.
Den har jag testat och blivit mycket häpen över effekten - det är liksom för enkelt. Däremot verkar det som att den inte fungerar lika bra på alla, eftersom det inte fungerade så värst bra på min dotter. Men det är klart värt att testa: den enda risk man tar är att det inte fungerar och OM det fungerar - ja, då är det bara jubel-kul.

Eh, den första länken fungerar inte hos mig. Sidan kommer upp men med en "grå hinna" som gör att det inte går att klicka på länkarna. Har aldrig sett något liknande i internetvärlden. Helskumt.
Jag är macanvändare, och nu körde jag en fejkgrej där man från Safari "låtsas" att man öppnar sidan med windows Explorer och då gick det. Nu läser jag med spänning vidare om EFT och migrän. Jag ska genast ta itu med att testa, för även om jag testat tekniken innan med gott resultat, förstår jag nu att när det gäller migrän, så har jag inte testat det fullt ut.
Ska testas !!
Låter intressant ! 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Jag har testat tekniken från och till hela dagen, fast gjorde ett mer rejält pass i morse. Jag brukar alltid ta flera tabletter varje dag får att kunna leva trots min migrän - idag har jag inte tagit någon mer tablett sedan i morse, 1-2 timmar innan jag började "knacka igenom mitt liv". Jag har en liten vag huvudvudvärkskänsla och har reflexmässigt tänkt "jag kanske ska ta en Treo" ett par gånger under dagen, men sen påminnt mig om att jag ju testar den här tekniken…
I vanliga fall kan jag inte bara låta bli att ta medicin i tron att "det går över" - för det gör det inte. I vanliga fall måste jag se till att få i mig medicin i ett så tidigt skede som möjligt för att hindra att det utvecklas till ett fullt migränanfall. Idag har jag låtit bli och det har gått bra. Jag har dock känt mig lite psykiskt trött eftersom det är lite krävande trots att övningarna är så enkla.
Även om jag blir tvungen att ta medicin innan dagen är slut, så är den här dagen mycket ovanlig i och med att jag bara tagit medicin på morgonen.

Det är enkelt men det kräver ju att man koncentrerar sig. Ibland känner man sig alldeles matt och i behov av en tupplur efteråt. Jag känner också en oerhörd "lätthet". Som att dammet sopats ut. Kan sitta bakom ratten och bara må bra, kollar i backspegeln och flinar åt mig själv. Att vara glad inombords är helt underbart och man blir ju så mycket snällare mot omgivningen.
Ska ta och göra en ny lista och om patienterna håller sig i skinnet i natt kanske man kan göra ett par pass i mörkret. Prova det på ALLT säger de ju. Kan hjälpa att göra lite storstädning "på vinden"

Mammaru..
Skulle vara jättekul att veta om det håller i sig. Var snäll att uppdatera jag är nyfiken. Själv hade jag inga fysiska problem som smärta utan det var huvudtroll som EFT hjälpte mig med och det har varit ovärderligt för mig. Jag glömmer bara bort att tekniken finns ibland, undrar var man kan gå om man ger sig fan på att fortsätta.
BookJones: Hur exakt gör man, affirmerar man med en bild i huvudet som man vill se ut/vara, medan man "tappar" med fingrarna?

Nej du fokuserar på någonting du har problem med genom att upprepa en eller flera fraser i den här stilen…
Även fast jag vet att jag mår dåligt av att äta fel saker och gör det ändå så accepterar jag mig själv precis som jag är.
eller…
Även fast jag vart jätteledsen när min bästa kjol inte gick att knäppa så alskar jag och accepterar mig själv precis som jag är.
Byt ut det jag italized till vad det än är du vill focusera på och upprepa genom en eller flera "rounds" of tapping. Behöver inte vara samma fras om och om igen utan ha en konversation med dig själv. Kan göras tyst förresten så inte omgivningen tror du är knasig.

Om man är van att tänka positivt kan det kännas lite bakvänt att i stället fokusera på det negativa, men det är precis det man gör. Man plockar upp alla möjliga negativa, störande känslor man har och liksom "oskadliggör" dem.
Första gången jag testade tekniken knackade jag igenom alla möjliga jobbigheter som bara legat och skräpat i förråden - sånt som man i vanliga fall tycker att det inte är någon vits med att fundera över, därför att det ändå inte går att göra något åt, ungefär. Men sen när man plockat fram dem ur förråden, sagt det man ska säga och knackat på sina punkter, jaha, då har man liksom laddat ur det här gamla känsloskrotet och sen glömmer man nästan bort att det funnits.
Igår klarade jag mig 12 timmar utan medicin, det är länge, samma resultat idag. Men jag har alltså varit tvungen att ta medicin både på morgonen och på kvällen mot min migrän/huvudvärk. Det är medicinen under dagen som jag inte behövt ta. Jag hoppas att det är första steget och att jag lyckas få bort all medicin - men sånt vågar jag nästan inte hoppas på, men hoppas ändå med en dåres envishet.
Har en sida på svenska om EFT..
Har hållit på en del med det. Mycket effektivt.. *ler*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae vad kul att det finns en sida på svenska. Finns tillockmed en svensk översättning att ladda ner. Tack, den har jag aldrig sett.
Igårnatt använde jag tekniken på en av mina patienter som mådde hemskt illa men inte ges något lugnande av olika anledningar och efter 15 minuter lade hon sig ner och somnade… Kan ha varit en coincidence eller bara lite mänsklig kontakt men jag undrar jag.

Hittade en till länk som är lite mer lättläst.
klart det var eft:n som gjorde det.. Även om mänsklig kontakt och lugn avslappnande miljö säkert bidrog.
//Ida
Tack allihop, både för förklaringar och länkar. Och ja, det känns aningen bakvänt att plocka upp negativa saker och fokusera på dem, speciellt som jag tidigare har hållit på en del med positiva affirmeringar. Men jag ska prova!!
Tack för de svenska länkarna, nu kan även jag prova
.
Ska kolla in detta. Har nog hört talas om det förut, det låter lite bekant…

Alltså, nu är klockan snart 11 och jag har inte behövt ta medicin mot min migrän idag. Det känns lite i huvudet och jag knackar och knackar och försöker komma på om jag har något mer känsloskrot att knacka bort.
Samtidigt är det läskigt, därför att jag blir så himla besviken om det inte fungerar, om det bara är en tillfällighet att jag två dagar i rad klarat mig utan "dagmedicinen" och bara behövt medicinera morgon och kväll och att jag idag ännu inte behövt ta någon medicin.
Vi pratar om ett helt liv med migrän. Daglig, kronisk migrän.

mammaru Lycka till att det håller i sig….. Det är ju underbart.
Jag är just nu barnvakt hemma hos min dotter men när jag kommer hem så skall jag verkligen prova detta. Jag som många andra har en tung ryggsäck som behöver tömmas.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Med risk för att vara tjatig, men nu är klockan över 12 och fortfarande ingen medicin!
Det ligger hela tiden och lurar lite huvudvärk, men jag knackar då och då fast jag snart inte vet vad jag ska säga längre… Jag tycker att jag knackat igenom det mesta av känsloskrotet nu och tar OM en del grejor i säkerhets skull vilket känns tjatigt, MEN som sagt, vi talar om ett liv med daglig migrän, så litet tjatig orkar jag nog vara :-)
mammaru, vad härligt när man märker bättring.
#22 Mammaru, det är ju fantastiskt om denna metod kan bota din migrän! :D *stor kram*

Okej, 13.30 fick jag ändå ta medicin. Om jag minns rätt har det då gått 17 timmar sedan förra medicindosen. Klart framsteg.
Jag tackar för all peppning!
Jag fortsätter att rapportera - fast i min dagbok, för om det här fungerar på mig som är "proffsmigräniker" så ser jag en enorm potential för vad man kan använda tekniken till.
Man kan undra lite över hur det hänger ihop med allt jag vet om migrän ur flera aspekter: biologiskt, kemiskt, fysiskt och psykiskt. Jag har alltid envist hävdat att jag inte har migrän pga psykiska orsaker och har aldrig kunnat se kopplingen till stress vad gäller just min migrän. Däremot har jag upplevt ett starkt samband med väderomslag och hormonsvängningar. Jag känner också till en del om hur det fungerar med signalsubstansen serotonin och migrän. Jag är övertygad om att en del av oss går runt med genetiska benägenheter att reagera med migrän och att man helt enkelt inte KAN få migrän utan den genetiska benägenheten.
Men från det startläget kan mycket hända. Om man får migrän och inte vet hur man ska hantera det så är man i början på en process där man kopplar på fler och fler känslor runt sin migrän, kapslar in den, medan man febrilt kämpar på för att hitta sätt att må bra. Jag har alltid sagt att orsaken till min migrän inte sitter i psyket, men att migränen i sig förstås också påverkat mitt psyke. Och - det som fortsätter att hända med psyket och hormoner och allt fortsätter utvecklingen till det som i mitt fall blivit en extra-ordinär migrän.
Om jag lyckas fullt ut med knackterapin så måste jag ställa mig frågan om det är så att just min förmåga att tänka positivt är det som gjort att min migrän blivit ett så stort problem. Det låter helt bakvänt, men genom att jag hela tiden gått vidare, jobbat igenom de problem jag kunnat lösa och lagt undan de andra för att de bara gjort ont och inte har känts meningsfulla att ägna mig åt, så har jag kanske befäst min migrän ännu mer?
Det ska inte förväxlas med att inte kunna prata om sina problem - jag har en bra förmåga att formulera vad jag känner och prata igenom allt möjligt - men om man är sjuk väldigt mycket, så orkar man mentalt inte med att engagera sig i allt elände. Särskilt inte om man inte kan se att det leder någon vart.
Om man nu med knackmetoden kan oskadliggöra allt gammalt känsloskrot så ger man kroppen möjlighet att utan de "energi-blockeringarna" jobba vidare på att göra en frisk.
Från och med nu ska jag inte skriva fler inlägg om det här, utan fortsätter att rapportera i min dagbok. Den här tråden handlar ju inte om mig, utan om terapiformen i sig. Om ni är nyfikna kan ni fortsätta att läsa i min dagbok alltså.
Varför inte starta en tråd om din migrän och EFT? Så är det lättare för alla som vill hålla koll på dig att hänga med.
Det vore ju fantastiskt om du blev bättre med tekniken, lycka till!!
Håller med magma. Starta en egen tråd om migrän och EFT. Lägg den på övrigt. :)

Nja, jag vill vänta ett par dagar så att jag är lite säkrare på vartåt det bär. Sen så kanske jag gör en egen tråd under Migränrubriken. Tills dess skriver jag i min dagbok, som ni ju kan gå in och kolla i och kommentera.

Mammaru det skulle jag vilja se också. En tråd om dig och EFT. Jag läser gärna dagböcker men kommer inte ihåg att kolla alla och prenumerationsknappen funkar inte för mig. Du är INTE tjatig. Varje gång jag ser hur bra det går för dig så blir jag så glad att jag bara flinar!
Jag vet inte om du har funderat på att tala med en utbildad EFT practitioner kanske du kan behöva hjälp att lista ut grundorsaken-orsakerna?
I deras veckobrev kommer också många tips och fallbeskrivningar… Jag funderar på att skaffa DVD serien också som förklarar lite mera ingående hur man hittar "core-issues".
Om du skriver en egen tråd så kan de som önskar läsa det och de som inte har intresse för det hoppa över.
Det går även utmärkt att EFT:a fysiska saker.. Det blir som att tala om för kroppen vad den ska göra eg.. ist för det gamla vanliga.
MEN man måste även komma till rätta med det psykologiska.
//Ida