Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8736 ggr
haneit
0

Någon som äter lchf-light?

Jag mådde ju väldigt dåligt när jag åt lchf, men funderade på att testa "lchf light".

Är det någon annan som äter det, som har lust att berätta lite vad de äter, så jag kan få lite tips? Glad

Jag tänkte väl i första hand försöka ta bort den mesta mjölmaten (och socker förstås!) Och inte vara rädd för fett, men kanske inte fetta på som när jag åt "riktig" lchf…

Kan man äta lchf vid två mål om dagen (frukost och lunch) och ett med kolhydrattillbehör (som t.ex. potatis) eller blir kroppen koko då?

Jag har ett sockersug som heter duga, och jag antar att jag inte så lätt kommer att bli av med det på den här kosten jag har tänkt. Men jag hoppas att jag ska må bättre än förra gången…

Acinorev
1

Jag såg din rubrik och blev nyfiken. Jag äter inte LCHF överhuvudtaget men har uteslutit potatis, pasta ris, bröd ur kosten - utan att tillsätta en massa fett som inte jag heller tål. Det går jättebra. Ibland är jag sugen på ris och då äter jag ris och mår inte konstigt för det. Så vill du köra med tex potatis till ett mål så kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem. Men, iallafall mitt sötsug blir värre om jag tillsätter något av ovanstående så tänk på det.

goliath
0

Kanske inte just potatis? Potatis innehåller ren glukos…

haneit
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad annat än potatis då?

Jag vet inte varför, men ris känns som ett onyttigare alternativ för mig. Men jag vet inte om det är så? Jag har också fått för mig att det inte alltid går så fint till vid odling, bland annat har barnmat som består av ris mer arsenik i sig än övrig sådan…

MimLan
0

#3 Först får du reda ut vad som ger dig sockersug. Mängd eller specifika varor. Utgå från det.

starhawk
0

Varför inte byta ut den där potatisen mot t ex blomkålsris? betydligt godare för övrigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

haneit
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Acinorev:

Vad äter du som tillbehör till maten?

MimLan:

Ja du, vad svårt. Jag tror att det nog är mängd. För på lchf hade jag inget sug, och kunde t.om. vid ett par tillfällen äta en kaka utan att trilla dit igen. Så sötsuget kommer jag nog tyvärr att få dras med…

starhawk:

Jag kan gärna äta broccolimos/blomkålsmos till min lunch (Det gjorde jag idag). Men jag vill gärna se till att äta så mycket kolhydrater att det inte finns någon risk att jag hamnar i ketos/omställningsbesvär. Men det kanske är bättre att sprida ut kolisarna under dagen än att ta dem alla vid ett mål? Fast jag tänkte lite så att om jag kunde få vara mätt länge och utan sug under en del av dagen så kunde det vara trevligt… Glad

Beate
1

Jag håller på att läsa en bok just nu som heter "Perfect Health Diet" skriven av Paul och Shou-Ching Jaminet. De förespråkar lågkolhydratkost men anser att man bör äta ca 100g kolh/dag (såvida man inte pga sjukdom etc behöver äta mindre än så). De anser att ris och potatis är "safe starches" och kan ingå i kosten. Läs mer på http://perfecthealthdiet.com/

Acinorev
0

# 6 - Jag älskar paprika i alla former så det blir mycket det, lök, ungsrostade morötter, majs - jag tar helt enkelt grönsaker jag tycker om och försöker variera så mycket som möjligt. Är jag lat kör jag på en färidgwook och kryddar efter behag.

Luccy
0

Lchf- light?? Ja vad kan du mena med det, låga kolhydrater och högt fett är ju liksom lchf det. Jag föreslår nog att du kanske ska äta mera Gi och vara snål på spannmål, då kan du äta lite bröd ibland och potatis nån gång utan att reagera så mkt.

Men har du tänkt dig lightprodukter, så är lchf inget för dig alls, då blir det nån annan kostform helt enkelt.

Själv äter jag högt fett men i mindre form kanske än många här inne. Däremot äter jag lite mera Gi-aktigt med mera grönsaker, jag äter även bröd till frukost. Spannmål annars, samt potatis och ris finns inte på kartan för mig längre.

Vart nån klokare, hihi, jag har haft lite lättare att följa en inte helt strikt lchf mer mot Gi. Jag tycker det sociala livet vart så himla jobbigt när man skulle "krångla" för mkt med alla ingridienser. Men det är jag det.

Lycka till!

Kram Luccy