Mat för barnfamiljer
Jag har tre barn. Den minsta äter inte helt kött men älskar potatis. Mellanpojken älskar helt kött och grönsaker. Den största äter inga grönsaker. Jag äter LC. Ingen av oss tycker om fisk. Vad sjutton ska man laga som går fort på vardagarna? Fler som har liknande problem?
samma problem… min pojke älskar potatis, broccoli, fiskpinnar o lax. that's it. ibland går köttbullar (köpta, ej hemmalagade) ner, banan, päron o äpple likaså. helt kött är jätteäckligt tycker han. vad gör man?

Pannbiff med potatis och gräddsås går bra i alla fall. Då äter jag inte potatisen då förståss. Är det någon som har något annt gott middasgsförslag?
Köttfärsröra
Lax
Tulips färdiga burgare, nästan 100% nötkött, inga tillsatser, finns i frysdisken.
Stekt opanerad rödspätta.
Blomkålsmos
Broccoligratäng på broccoli, grädde och ost
Gurka
Spenat (som går bra att "stuva" med t ex Philadelfiaost eller creme fraiche).
Isbergssallat
Grönkål
Försök vänja barnen med hemlagade köttbullar o pannbiffar. Det är en vanesak. Barn är väldigt konservativa när det gäller mat, men får de vänja sig och blir tillräckligt hungriga, så kommer de nog också att tycka om det här.
Prova att tillaga kött i stekpåse! Det blir oerhört mört och saftigt och framförallt lättuggat! Jag minns själv hur jag hatade kött som liten, satt bara och tuggade och tuggade och till slut spottade jag ut det. Men med stekpåse så blir det något helt annat, jag lovar!
Försök se till att köpa hem så fett och marmorerat kött som möjligt. Finns fina hela karréstekar och högrev att få tag i.
Annars när det gäller barn, så är väl det viktigaste att man tar bort de värsta bovarna, som allt synligt socker, pasta, ris och potatis och går över till bra fetter och helfet mjölk.
Lycka till!

Hitta på några rätter som fungerar till större delen av familjen och kör dem i vardagarna. De behöver inte vara så märkvärdiga.
Falukorv, ganska fet, men kolhydratsnål, Även korv Stroganoff bör kunna fungera. Det är 7,7 % kolhydrater i tomatpurén, men den använder man ju så lite av.
Det finns färdiga soppor med lågt kolhydratinnehåll i kyldisken, om du kan tänka dig att äta färdigmat. Förstärk soppan med grädde eller cremefraiche och lägg i kokta ägg. så blir den riktigt mättande.
Olika köttfärsröror. Pannbiff.
Omelett med div tillbehör.
Rester från frysen, av t ex kött- eller kycklinggryta.
Färdig grillad kyckling, om du inte tycker det är för lyxigt en vardag.
En bekant som arbetar som kock på ett dagis gör ofta olika köttgrytor till barnen och dessa är mycket omtyckta av de flesta barnen; så som biffstroganoff, kalops mm. Hon skär köttet i mycket små fina bitar och låter dessa bli mycket möra i grytan (inte koka sönder så klart men enkla att tugga för alla barnen). Dessutom så anpassar hon ju kryddningen så att det skal passa de flesta barnen. Tillbehören till kan ju lätt anpassas lite efter tycke och smak, (även om vi som äter denna diet inte kanske förordrar ris/pasta/potatis) tänker kanske främst på ovanjordsgrönsaker.
Att göra grytor tar ju sin tid, men själva arbetet behöver inte vara så tidskrävande - kokar kan ju grytan göra själv utan större tillsyn.
HejJag vet ju inte hur gamla barnen är, men jag tror på att vara delaktig - på riktigt - i matlagningen, gör att det är roligare och godare att äta.
Är man riktigt liten kan man sitta på bänken och lägga i sallad i en skål eller korv i grytan. Är man lite större kan man stå på en stol och hacka och dela, vispa och röra.
Min treåring skulle nog göra köttbullar varje dag om hon fick. Gegga ner händerna i smeten och röra om ordentligt. Sedan rullas det fina bollar som steks i ugnen.
Så tänker jag.
/LO
Dansa kan man alltid göra!