Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4858 ggr
Henriknu
0

Kolhydraterna ur kroppen: Tid?

När jag börjar med LCHF hur lång tid tar det innan "kolhydraterna gått ur kroppen" eller hur jag ska uttrycka mig, om jag äter ganska strikt med ett långt antal gram kolhydrater per dag?

Hejhopp!=)

/

Henrik

dufva
0

Det går snabbt

En till två dar tar det innan du tömt dina glykogenlager och är i rejäl ketos om du kör riktigt strikt Glad

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De går alldrig ur kroppen kan man säga oxå.. det handlar om att inte tillföra mer.

Verkar som kroppen känner av att det inte tillförs.. och att depåerna sjunker.. med en viss fördröjning varvid ketosen startar.

Sen så brukar det ta tre veckor innan hjärnan fullt ut accepterar ketonkroppar till sitt maxtak på 70E%.

Depåerna verkar sjunka ner mot 50% på tre veckor, sen stiger de igen till uppemot 70%, efter 6 veckor.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Sen håller vi ju förstås alltid en basal nivå av blodsocker i kroppen oavsett kost.

Gjorde vi inte det trillade vi omkull rätt snart Skrattande

Henriknu
0

Har ni upplevt något mer sug efter kolhydrater/socker när ni slutade. jag upplever att efter 5-6 v så kommer det ett " kolhydratsug som är revnaschsuget", som inte alls var där v 2-3. Eller är de tkanske bara något som jag inbillar mig.

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror att mycket av det är hjärnspöken, man tänker så mycket på det att det börjar snurra i "öfre kontoret". Till slut så kör man liksom fast i sig själv.

goliath
0

..Eller om du tränar intensivt i 1-1,5 timme så har du mer eller mindre tömt kolhydratlagrena i de musklera du använd. Lagret i levern kommer nog tömmas ganska kort därefter och förblir tömt efter vad jag kan förstå utifrån logiskt tänkande. Därimot så kan det se ut som att det skjer en gradvis långsam fyllning av kolhydratlagrena i muskulatur även om man är i ketos (baserat på några mycket små men intressanta studier som Zepp postade i en annan tråd). Men utifrån det långsamma takten fyllningen skedde på ser tror jag man har ganska nära noll glykoggenlager om man tränar 1-1,5 timmer hårt per dag 4-5 dagar i veckan..