Fettkrigets första offer är sanningen

"I grunden är det hela ändå rätt enkelt. Det finns säkert en del klokskap hos de olika dietfalangerna, men för mycket näring och för lite motion kommer alltid att leda till fler kilon. Det är den hårda sanningen."
Sanning???
Jag är personligen trött på alla dessa förstå-sig-påare och självutnämnda experter, som tror sig vara kunniga, men i själva verket inte läst nån forskning på området och absolut inte kan något om evolutionen och biologi - eller knappast ens tänkt till!?
Självklart vore det bra om man bortser helt från alla studier som är gjorda av, eller sponsrade av, livsmedelsindustrin eller läkemedelsindustrin. Då kan vi kasta bort allt, eller det mesta, av SLVs och dietisternas stöd och studiematerial.

# 1 Bra skrivet, Pasi.
Den svenska LCHF-rörelsen är från början en gräsrotsrörelse. Det är entusiatiska människor som funnit, genom att själva pröva, att en viss sorts ätande påverkar kroppen på ett visst sätt. Dessa människor har sedan sökt stöd för sin uppfattning bland andra och i vetenskapliga studier. Jag skulle önska att kritiska journalister gräver fram de rapporter från den amerikanska köttlobbyn som hjärntvättat och format den svenska LCHF-rörelsen.
Vem är det som skapar en kostdebatt som påminner om "Flashback vid fullmåne". Inte är det LCHF:are i allafall. Läser man andra skribenter så kan man tro det. En LCHF:are som skriver i en kommentarsfunktion eller skriver ett debattinlägg på internet är per definition ett konfliktsökande troll.
Den som förespråkar "normalätande" och framställer alla som vill äta på ett visst sätt, av hälsoskäl och / eller etisk övertygelse, till fanatiker främjar inte heller diskussionen om kost, hälsa och hållbart jordbruk.

"Det har aldrig funnits, och kommer aldrig att finnas, någon kalorifri lunch."
Det beror ju helt på vad man stoppar i sig, äter man sågspån till Lunch så blir det ju en kalorifri Lunch, om sedan någon vill äta sågspån till Lunch är en annan femma.
Nej det där gamla förlegade kalorisnacket är jag hjärtligt trött på, det har väl dom flesta av oss märkt att när vi äter mer kalorier nu än förr men av LCHF-typ så går vi inte upp i vikt (om vi inte var underviktiga från början då förståss) Nåt för Mythbusters att bita i? Myten att vi blir feta av för mycket kalorier
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Man skulle kunna ta ett glas vatten också…
Jag förstår inte tanken med att en lunch skulle vara kalorifri. Skulle det vara något att sträva efter? Det låter ju bara dumt. Vi äter väl rimligen för att få i oss näring och energi.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

# 3-4 Uttrycket det finns inga kalorifria luncher syftar antagligen på nationekonomen R M Keynes uttalande:
- There is no such thing as a free lunch.
Det finns inga gratis luncher. Det finns alltid en alternativkostnad. Bjuder någon dig på lunch förväntar sig denne något i gengäld.

#5: I fall han tänkte ta poäng med en liten anpassning av det uttalndet snubblade han på sina egna tår! Och precis som Effie skriver vad är det för mening med en kalorifri Lunch? Han har ju helt enkelt inte fattat det här
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Han är ju en duktig ordbajsare den där journalisten! Synd att han inte hade något intelligent att säga.
Ja, ordbajs.. raljant+okunnigt blir lätt pinsamt rentav.
Jag undrar stillsamt samma som Effie, m fl: Varför skulle man vilja äta en kalorifri lunch? Tror han att ätande är nåt frivilligt, som bara tjocka har för sig..?
Och den lilla meningen säger ju var han själv står.. han tror på kaloribantning. Varför då häckla andra kaloritroende, vilket han ju gör med sin ton?
Sist men inte minst - det blir hyfsat komiskt åxå.. först dissa ALLA andra - och sen utse sig själv sitta inne med den stora SANNINGEN!
Hahaha.. 
Vissa har verkligen onödigt bra självförtroende.
#8 jo men det är väl vår stora hobby, ju mer desto bättre
, och fyller man då magen med sågspån och vatten så blir man inte ens tjock; vilken njutning!
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#9 Min mage gör ont i protest…