Kolhydratkänslighet?
Jag har ätit LCHF sen juni 2005. Har inte kört strikt hela tiden, utan fuskat en del - det går i perioder. När det är mycket och stressigt blir det sämre planering och framförhållning, och då händer det t.ex. att jag äter den macka som serveras på kvällsmötet istället för att antingen avstå eller ha med mig eget. M.m.
De första åren märkte jag en väldig reaktion på den typen av fusk - jag blev trött i flera timmar, fick huvudvärk osv av kolhdyrater.
Det senaste året/halvåret har jag dock noterat att den sortens reaktion har uteblivit… Käkade en macka gjord på ljust men grovt bröd på ett kvällsmöte för några veckor sen - och ingenting hände! Ingen trötthet eller huvudvärk, och inte heller några besvär i magen…! (Blir alltid risig i magen av bröd, annars - uppsvälld+gasig och sen förstoppning).
Har även ätit sushi till lunch ett par gånger under sommaren - och reagerade inte på det heller… Vid ett tillfälle åt jag t.o.m. kakor (som jag själv bakat till ett ideellt evenemang) utan att känna något alls!
- Är det någon mer som har upplevt att känsligheten för kolhydrater minskat? Jag tror säkert att jag går upp i vikt / bromsar viktnedgång lika effektivt som tidigare när jag fuskar, men nu menar jag den där omedelbara reaktionen.
Kroppen är en fantastisk organism som är otroligt bra på att anpassa sig. Jag misstänker att kroppen helt enkelt vant sig vid en liberalare LCHF och anpassar sig efter vad den får i sig.

Kroppen kanske har läkt? Vad tror du om den teorin?

Åt jättefel igår och väntade mig en riktig lchf baksmälla. Men den utblev helt, inte ont i magen, inte huvudvärk.
Kanske den har läkt kroppen, kanske.
men kommer att hålla mig till lchf ändå.