Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 13568 ggr
korseett
37

OT- var sälja en päls?

Ställer frågan här på detta gigantiska forum med hopp om svar.

Jag har ärvt en dampäls  i bra skick, troligen från 60-talet och av bisam. Jag har ingen användning för denna men vill gärna sälja den vidare till någon bra second hand som förstår sig på pälsverk. Är det någon som har något tips om vart jag kan vända mig? Jag bor i Säffle så gärna korridoren Göteborg-Karlstad-Örebro-Stockholm men andra förslag tas gärna emot

kaisakavat
0

Jag har noll koll, men puttar upp.. Glad

parsley
0

Alt 1 Kolla i Göteborg och Stockholm (det fungerar säkert att googla på t ex second hand Göteborg resp Stockholm) och se om du kan hitta någon som håller på med t ex vintagekläder där. Testa även att googla på vintagekläder, så får du förhoppningsvis upp företag som håller på. En nackdel med vintagepäls är att det är ett vinterplagg och mycket av vintagemodet visas upp sommartid i samband med bilträffar odyl. Det gör att efterfrågan kan bli lite lägre på just vinterplagg.

Alt 2 Lägg ut pälsen på Tradera. Gör en så noggran beskrivning du kan om plagget. Ange t ex plaggets mått, bystvidd, längd, material, ev skador, var den är sydd. För att få en uppfattning om prisbilden kan du söka på avslutade auktioner.

Jag tvivlar tyvärr på att den är värd så mycket pengar, även om det har varit dyr en gång i tiden. Försäljningen handlar nog snarare om att hitta ett trivsamt hem där den blir uppskattad.

Tranås är ju annars ett säkert kort när det gäller päls, men jag tror inte det finns någon som håller på med vintagepäls där.

korseett
1

tack parsley! Nej det handlar inte om några stora pengar men jag vill inte ge bort den. Jag vill att den kommer till användning av någon som sätter värde på den. Får man en sak gratis är det lätt att slänga och när nu djuren blivit offrade för pälsen så ska vi också låta pälsen användas Glad

Sindri
0

Skall göra samma sak i vinter. Här

Lycka till till oss båda!

Mooniq
2

OM du har en päls/skinnaffär där du bor så fråga om du kan få den värderad och ev rengjord ( om den har hängt länge).

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

LenaK63
3

Är du säker på att du inte behöver den?

När vi röjde efter svärmor kom hennes gamla minkpäls fram. Ingen av svärdöttrarna eller barnbarnen ville ha den. Det slutade med att den följde med oss hem. Jag hittade en körsnär som tog sig an den och nu har jag en fin pälsjacka som jag känner mig snygg i. Skinnen är väl så där 40 - 50 år gamla kanske ännu äldre.

korseett
0

ja lycka till Sindri!

tack Mooniq, jag har inte tänkt att man kan få den rengjord. Ska kolla hur det ser ut.

Ja du LenaK63- jag vet inte när jag ska använda en päls eller en pälsjacka