nybörjare - HJÄLP!
Hej Allesammans,
Jag har precis bestämt mig för att börja med lchf. Jag är redo för att satsa fullhjärtat, men då jag är väldigt okunnig inom området behöver jag all hjälp jag kan få! Jag har ju givetvis förstått de grundläggande sakerna man skall hålla sig borta från (ris, bröd, pasta, potatis, flingor m.m). Men vad mer skall jag hålla mig undan från? Finns det några dolda fäller?
Jag är en stor kött, ägg och kyckligfantast, så att få i mig det är inga problem.. Det jag däremot behöver hjälp med är vad jag skall äta till.. Jag gillar t.ex. inte broccoli, blomkål och liknande. Är heller inte särskilt förtjust i såser.. Men kan jag äta majs, paprika, rödlök, palsternacka, frysta jordgubbar, vattenmelon, äpplen och dylikt? Vad skall jag annars äta till? Räcker det med en grönsallad?
Jag skulle verkligen uppskatta ifall jag fick några enkla recept länkande och tips på bra frukostar! Behöver verkligen alla tips och stöd jag kan få!
Tack på förhand!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det räcker väldigt långt med sallad till maten.. så länge du håller dig till fullfeta köttbitar.
Tänk typ grillfest!
Till frukost äter man MAT.. går lika bra att ta midagsrester.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Frukt går bort, det är för mycket kolhydrater.
Jordgubbar funkar i liten mängd, de innehåller ganska mycket kolhydrater. Hallon är bättre ur det perspektivet.
Vanlig majs går bort, minimajs funkar.
Man måste inte ha nåt speciellt till köttet och äggen, grönsallad funkar hur bra som helst. Sallad och gurka innehåller nästan inga kolhydrater, tomater en del men funkar bra i sallad.
Äter du fett kött så behövs ingen sås eller annat men magert kött som kyckling, fläskfilé osv behöver fett sällskap. vill du inte ha sås får du ha tex kryddsmör till. Eller bara rent fett. Min godaste maträtt är kyckling kryddad med garam masala (plus salt och paprikapulver) som först bryns sen kokas med smör (ca 100g till två, tre fileér). Sen äter jag kycklingen och smöret, ingenting till. Jättegott…
Mitt tips är att du köper nån av böckerna som finns, gärna en faktabok och nån kokbok. Då har du info enkelt till hands.

Två exempel!
200Gram Fläskkarré gris stekt i skivor
200Gram Kycklingbröstfilé u skinn
Den senare behöver både fett och tillbehör!
Jag tror du kan tänka på att utesluta kolhydrater i stället för att maximera fett. Du kan äta kolhydrater av bra slag typ kålsorterna, synd att du inte gillar dem. Själv använder jag kolhydrater mest för att få litet färg på tallriken, lite sallad, några gurkbitar osv och i övrigt kött, fisk, fågel med kryddsmör, bea eller en sås gjord på skyn med grädde och kryddor. De där grönsakssorterna du nämner ser inget vidare ut i mina ögon framförallt inte fruktförslagen eller palsternacka. Klart du kan äta detta men helst bara undantagsvis. Rotfrukter innehåller mycket socker för att de är till för att vara näring för den växt de sitter under.
Tycker du borde kolla lite på Min mat eller vad det heter eller livsmedelverket eller liknande och kika på vad olika råvaror innehåller. Efter ett tag går det nog av sig självt när du får kläm på vad som är bra lchf-mat och vad som är mindre bra.
Fortsätt att fråga på forumet och läs gärna någon bra bok i ämnet. Stort lycka till!

Har upptäck att många halv & helfabrikat är "dolda" fällor så i början innan man lärt sig vilka varor som är bra och vilka som inte är så bra så rekomenderar jag att läsa noga på alla innehållsförteckningar innan man stoppar ner varorna i korgen.
Har gjort en lista med länkar till artiklar som är bra att ha för nybörjare, kanske kan den vara till nytta för dig också 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
TACK SÅ HEMSKT MYCKET FÖR ALLA SVAR! TOPPENBRA TIPS! :)
Har ni lust att skriva hur en typiskt dag med lchf ser ut för er? vad äter ni? :)
#7 Titta under avdelningen "Mat - Jag vill ha måltidstips" här till vänster och bläddra bland de mängder av trådar med tusentals inlägg som enbart handlar om vad vi ätit under en dag.