Angående ketosstickor!
Igår testade jag ketosstickor för första gången och fick ett mellanlila resultat. Måste den vara på den allra mörkaste för att man ska vara i fettdrift? Eller går det bra med snäppet före? :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så länge du äter under 100 gram kolhydrater om dagen befinner du dig i fettdrift, ju mindre ju starkare.
Ketostix visar bara överskott.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Så med andra ord är jag är ketos även om det bara visar lite överskott? Har inte räknat ihop kolhydraterna om dagen än.

Ja. Ketosstickor visar om du producerar fler ketoner än du behöver och därför kissar ut en del av dem. De visar alltså bara på "felinställd" ketos. Går det jämnt upp kissar man inte ut så mycket.
Om du inte skulle vara i ketos trots att du äter lite kolhydrater skulle du ha ett stort problem med energiförsörjniningen.
Jag får bara de två mörkaste när jag är uttorkad, och jag har läst på flera ställen att den mörkaste färgen inte är något att sträva efter, då det är ett tecken på att man druckit för lite vätska.
Som dom andra säger visar ketostix endast om kroppen använder allt fett vi stoppar i oss eller om vi helt enkelt kissar ut en del av energin.
Så visar ketostixen tecken på ketoner kan men se det som att man äter för mycket. Eller att kroppen inte riktigt hunnit ställa om sig på fettdrift ännu. Det är det enda.
Med andra ord så är du i ketos om du får utslag dock en felreglerad sådan.
Men du kan lika väl vara i ketos även om stickan visar utslag.
Med andra ord slösar du bort dina pengar på att köpa stickor.

Haha, well jag har ju bara hört en massa bra om dom här stickorna så jag tänkte att what the hell, jag provar en förpackning. Trodde det funkade som så att om det inte gav något utslag så var man inte i ketos. Men men! 100kr fattigare och lite klokare blev jag efter den här tråden.
Undrar lite hur stickorna en dag kan ge rosa utslag men sen nästa dag visa negativt resultat, när man helt klart ätit under 80 g kolhydrater båda dagarna.
Hur kan det komma sig? av ren nyfikenhet.
#7 Det står ju faktiskt redan i tråden - de visar bara på överskottet du kissar ut.
I kort:
Visar stickorna utslag så är du i ketosis och du kissar även ut överskottsketoner. Det säger dock inget om du bränner kroppsfett eller fett du äter eller något (dvs inget om du går ner i vikt eller inte.
Visar stickorna inte utslag så är två olika möjligheter, antingen tillverkar du inga ketoner (och gör du inte det och inte äter särskilt mycket kolhydrater lär du må pyton, blir ordentlig energibrist) *eller* så tillverkar du bara så många du behöver, det blir inget överskott att kissa ut, och det är ju bara bra.
Summasumarum så är sådana stickor ganska meningslösa då de inte visar något av vikt.
Om man absolut vill veta närmare hur mycket ketoner man har tillgängliga ska det vara möjligt att mäta detta med blodprov, men det är ju fortfarande bara ett värde på "tillgängligt just nu".
#5; … så om ketonerna i urinen är från fett du ätit… är det så att man ätit för mkt fett då?
Hur ovidkommande det här med ketosstix o ketoner än är så verkar vissa av oss ändå fastna i… mej inräknad.
Det har redan beskrivits väldigt bra ovan, av flera personer. Men en gång till, kort:
Ketonerna börjar kroppen producera när du inte längre äter "tillräckligt" med kh för att kunna gå på 'sockerdrift'.
Om man fortsätter så (LowCarb) och inte hattar hit och dit, så ställer kroppen in produktionen av ketoner, så den blir varken för lite eller för mkt. Produktion=behov.
När produktion=behov ställts in, finns alltså inget överskott och inget syns på stickorna.
sussismatte - Alltså inte 'ätit för mkt fett' - bara inte helt optimalt inställd produktion av ketoner.
Kanske känns det komplicerat för att det är enklare än man tror. 
Allting måste inte mätas. Äter man LowCarb så är man i ketos.
#10 kaisakavat; Tack för tålamodet
. Jag börjar tro att jag är "dumihuvet"
. Jag kan förklara min tröghet med att jag har trott att jag kunnat det här. Kanske kunde jag det o nu har krånglat till allt… kan vara så!
För 2 år sen började jag med att dra ner kraftigt på kaloriintaget (gick inte ner nämnvärt), övergick till Atkins o höll mej mellan 15-30 kol/dygn. Gick ner fantastiska 10 kilo under Atkinstiden som faktiskt bara varade juni-aug Jag tränade regelbundet funktionell träning o spinning 3ggr/veckan, kortare pass som avslutades med core. Dessutom dagliga hundpromenader på det.
Sen blev det en formsvacka o jag var tvungen att prioritera andra hälsoproblem. Men jag har hela tiden hållit fast vid Atkins/LCHF.
Nu när jag äntligen kört strikt igen så händer ingenting! Då blir det kontroll av allt o att jag varit/är i ketos är det ingen tvekan om. Du har säker läst i nån/några andra trådar där jag tjatat om detta.
Jag rör på mej hyggligt mycket utan att för den delen överdriva. Jag lyckades alltså väldigt bra då för 2 år sedan Utan att göra på nåt annorlunda sätt så funkar det inte alls nu! För övrigt hattar jag inte hitodit. Har varit strikt på 5-20 kolisar nu under … kan vara 4 veckor nu.
Jag svajjar just nu i om LCHF verkligen är nåt för mej. Jag som verkligen varit övertygad om att det här är rätt, jag försöker övertyga mej o inte tappa tilltron till lågkolhydratskost. Därför frågar o frågar o frågar jag. Tyvärr har jag svårt hitta boven i dramat o har snöat fast i det här med ketoner i urinen som ett tecken på om man gör det som behövs för att se nåt på vågen.
Normalt sett är inte ketoner en produkt eller indikation på fettförbränning.
Normalt sett bryts fett stort sett ner till något som heter acetyl coenzym A, går in i något som kallas citronsyra cykeln och slutar som koldioxid som vi andas ut och vatten som vi kissar ut. I denna process har energi utvunnits. Stort sett inga ketoner har bildats.
Ketoner bildas efter lång fasta eller lågt kolhydratintag då ovannämnda fettförbränningen blir så hög att det blir en "flaskhals" i den ovannämnt beskrivna reaktionsvägan. Istället tvingas en del av fettet gå en annan reaktionsväg och ketoner bildas.
Ketostix är en aldeles utmärkt, billig och lättanvändlig metod för att i en startfas ge en indikation på att man äter tillräckligt lite kolisar för att uppregulera fettförbränningen så mycket att ketoner bildas. det tar en stund för kroppen att adaptera till att kunna använda ketoner. Tills dess andas ketonen aceton ut och andra ketoner kissas ut. Så Fenixthebasketcase, om du inte få utslag så äter du antagligen inte tillräckligt få kolhydrater.
#7, Miyu,
Om du är i starfasen på ketodieten tror jag det beror på att du överskridit din kolhydratgräns och kroppen slutat producera ketoner. För mig händer samma sak såfort jag överskrider 30-40g.. Jag kan vara på mörklila en dag, käka en pizza och PANG, helt negativt test dagen efter.
@ sussismatte
"Tyvärr har jag svårt hitta boven i dramat o har snöat fast i det här med ketoner i urinen som ett tecken på om man gör det som behövs för att se nåt på vågen."
Min mening är att det som får dig (och andra) att gå ned i vikt på lchf är kaloriunderskott. Du kan ligga i kaloriunderskott i ketos eller utan av vara i ketos och oavsett gå ned i vikt.
Ketonerna indikerar därimot att ditt kaloriunderskott kompenseras av fettväv i större grad än om du inte skulle vara i ketose och muskelproteiner i mindre grad.
goliath - Visst, stickorna kan säga att du satt igång en ketosproduktion.. Men de kan ju åxå visa 'ingenting', för att din produktion är lika med behovet.. och då går det ju inte lita på stickorna ändå, eller hur!!??
Igen - stickorna säger bara till om överskott!
sussismatte - Välkommen i klubben - jag är också rätt mosig i huvet ibland. 
Nog känner jag igen dig från andra trådar, men minns ändå inte exakt din historia.. (säkerligen på grund av det nämnda 'moset'..)
Kombinationen av LCHF och kalorireduktion är ofta framgångsrik. Jag tjatar dock ständigt om att inte reducera för mkt. Främst av övergripande hälsoskäl, som jag tycker går före viktnedgång.
Jag är egentligen inte rätt person att råda dig, för jag är inte en sån som tränar just. Har varit mycket sjuk i rätt många år, med totalt utmattad kropp. Din motion är ju hälsosam både för kropp och själ/huvud.. så kör på. Ätandet och viktnedgången.. tja.. hittar man inga buggar i sitt upplägg, då är det tålamod som gäller..
Har inte i minnet hur stor övervikt du har eller dina 'mått'..
Tvivla inte på LCHF, men kanske du skulle behöva slappna av lite? Kanske lägga dig på en lite halvstrikt nivå, där du kan bara trivas och käka på och låta det hela bara vara ett tag. Om du haft andra hälsoproblem så behöver kanske kroppen hämta sig innan 'något händer'.. med vikten alltså.
Och stress är väldigt dåligt, själv har jag varit med om att GÅ UPP i vikt med LCHF.. under en period med förödande stress.
Jag vet att det är trist att behöva ha tålamod - har själv haft stor brist på den egenskapen.. men har fått god träning.. 
Det du kan hålla koll på då.. ifall du kör en friare variant.. (jag vet inte om det är ett onödigt råd men..) är att iaf inte överäta.
fenixthebasketcase - Vi trådkapar lite här.. sorry. Hoppas det går bra.. 
@ Kaisakavat.
Ja, helt rätt. Skrev jag inte det? Kanske var i den andra tråden. Ketostixen är mycket bra (tycker jag) i en startfas för att bekräfta ketos. För någon som vart i ketodiet i flera år är det troligt att stickan inte ger utslag. Men har du hållt på i gamet i så många år har du troligen ingen grund till att använa ketostix. De hade troligen sin period med ivrigt kissande på stixen när de började ketodieten och vet hur de ska äta.
Ketostixen är mycket bra (tycker jag) i en startfas för att bekräfta ketos.
Ja, alltså.. förutsatt att ketonproduktionen är i 'obalans'..
'Startfasen' är olika lång för olika personer.. vissa ställer om snabbt.
Jag har ALDRIG använt stixen och känner NOLL behov av att göra det. Känner många som LCHFar och tränar eller/och går ner i vikt och inte en enda av dem har använt stickorna.
@ kaisakavat
Om du har NOLL behov för att använda ketostixen så ska du naturligtvis inte göra det. Nobody´s forcing you?
#goliath - Tack!
Som jag har suttit här och väntat på klartecken från dig om att få låta bli.. 

TS; hoppas du inte tycker att jag gör för många utsvävningar på din tråd. När det gäller mina inlägg så handlar de i grunden om just ketostixens vara lr inte vara o dess tillförlitlighet i sammanhanget.
TS & Kaisakavat; Min slutsats av vad som har skrivits om ketostixen är att jag haft rätt från början. Som jag trodde - först förstår man o sen krånglar man till allt… 
Min åsikt är att de är ett bra hjälpmedel i början o som novis när man börjar med en lågkolhydratskost. Man ser - om man är osäker - om man är på rätt väg. Känsligheten för hur många kolisar man ska ligga på är så individuellt o olika så att ha stixen i beredskap har varit guld värt för mej. Inte när jag gått på äggdiet, typ, för då vet man ju att man i princip inte äter nå kolisar alls, men om man försöker hitta variationer i kosten o om man testar olika saker som jag har gjort med ost. Ost klarar inte jag av.
Nu mer känner jag att jag gör rätt för då får jag den där oljiga känslan i munnen. Oavsett vad stixen säger. Men ner i vikt - det går jag inte. Trots 20 kilos övervikt. därför fortsätter jag att haka på din typ av trådar.
#18: Varsegod!

Efter tre år visar mina stickor fortfarande utslag. Kollar varje gång det kommer upp här… Och fusk finns inte i min världsbild.
# 21 chrand,
Exakt, jag har densamma uppfattning som dig. Därför anser jag ketostix vara en mycket fint verktyg i startfas och även i vissa fall (som dig tex) i många år.

Kapa på bara! Jag passade visst på att starta min egna lilla lchfblogg under tiden. :)
Efter att börjat på ett nytt café där vi "måste" provsmaka lite av varje, trillade jag av lågkolhydratbanan i några dagar. Så jag ska nog dra fram en sticka om någon dag för att se om jag hamnat rätt igen. 
#21 & #22; Precis så har jag uppfattat att man kan göra. Jag har använt stickorna på det sättet.
Grejen är väl bara att man får det resultat man förväntar sej, dvs om stickan visa utslag så borde man gå ner i vikt lr stå stilla. Inte gått upp iaf! Då har man ju inte nån nytta av dom. Lr hur?
# 24,
Nej, faktiskt har inte ketos något med viktminskning eller ökning att göra. Ketostickan indikerar bara att kroppen producerar ketoner i brist på kolhydrater, men inte hur mycket kalorier du äter.
Altså, om får i dig mer kalorier än du förbrukar (även om du äter LCHF och är i ketos) så kommer du gå upp i vikt. Det är när du äter mindre kalorier du går ned i vikt.
Men man kan väl säga att en överviktig person sällan ligger i kaloriöverskott på LCHF diet pga sänkt aptit och större mättnadskänsla.