Fantastisk LCHF Chokladbollar
Se bilder här!
Ingredienser (10 bollar):
7 msk sukrinmelis
3 tsk kakao
3 msk margarin
Några droppar sötningsmedel (jag använde Stevia English Toffee)
10 hasselnötter
100 g mörk choklad (jag använde hälften 75% apelsin choklad och hälften av 85% choklad)
Kokkosflingor
Mjuka upp smör och ha i sukrinmelis, kakao och sötningsmedel. Smält chokladen i en skål (helst i ett vattenbad). Sätt i den första blandningen i kylen om den blev för mjuk så den stelnar lite.
Ta en tallrik och täck med kokkosflingor.
Det är lite klibbigt: Ta en liten klump av det första röret och tryck runt en hasselnöt. Doppa hela blandningen i den smälta chokladen, använd en sked för att få choklad över hela, och använd rn gaffel för att få klumpen över i kokkosflingorna.Häll nya kokkosflingor över, till hela klumpen är täckt. Kokkos är billigt, så ta hällre lite för mycket än lite.
Gör detta med alla tio klumpar och placera i kylskåp. De kan ätas efter 30 minuter, men ju längre de är i kölen, desto bättre är de. Bäst är dom nästa dag :)
Margarin?
Margarin???????
Och den där apelsinchokladen ses nog inte heller med blida ögon här. Annars verkade den där smaksatta stevian god, men är det för bra för att vara sant eller? Kan man göra toffeesmak utan socker?
haha, im sorry, smör! Margarin är helt fel, plantsmör, yek!
Tja, jag tycker om den från stevia, men inte anvend för mycket bara, da kan det smaka lite alkohol, men et par dråppor satter en jättebra smak på chockladen :)
Blir det verkligen ätbart med 7 matskedar sukrinmeliss…?
det låter som väldigt mycket sukrin, jag klarar nog inte så mycket, och så stevia dessutom!? Måste bli nåt alldeles vanvettigt sött? Och det där med första röret förstår jag inte? Menar du möjligen rulle , men jag ser inte att du rullar den och vad är då den andra rullen för något? För chokladen görs uppenbarligen ingen rulle av… 
Men gud vilket gnäll!
Tack ingrrid för receptet! Det är väl upp till var och en om man vill prova eller ej…
jo fast det är så misstag upptäcks och recept förfinas… Det är rätt ofta som den som lägger in recept råkat skriva fel och när man ser nåt som verkar orimligt är det ju bra att påpeka det! Erfarenheten har visat att man måste vara försiktig med sukrin för att det inte ska bli oätligt.
#6, byta ut röret med smet eller blanding, så forstår du nog :) Och, ja, det er så mycke sukrin, men det blir faktist rätt gott, tycker jag i minstondet :)