Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 4708 ggr
bustas
2011-06-23 19:57

Kokekött!

Mycket sällan (om någonsin) stekte min mormor kött. Hon var född 1886, så olja fanns inte och smör, ja det stekte man helt enkelt inte i. Jag kommer ihåg hur fantastiskt gott "kokeköttet" var. Nu har hustrun och jag provat denna gamla kokkonst. Nötkött med ben, vatten, lagerblad, kryddpeppar och salt. Puttra flera timmar. Bort med benen och i med örter och purjo. Troligtvis är det märgen som gör susen. Jisses Amanda vad gott det blir. Vill man, kan man avsluta med en stor klick smör i kokeriet, eller varför inte ett par deciliter gräddee. Detta gissar jag är urgammal kokonst.

Annons:
[Columba]
2011-06-23 20:08
#1

Sådär brukade  min mamma också koka kött med ben när jag var barn. Fast kött var en sällsynt läckerhet. Hon gjorde köttsoppa av det och tillsatte åtminstone potatis, lök och morot. Jag ficik ibland tärna köttet som lätt lossnade från benet efter kokningen. Klart att det var gott. Jag har ibland kokat likadant, men det är länge sen. Nu blev jag sugen.

bustas
2011-06-23 20:34
#2

Columba, visst, så gjorde mormor också. Potatis, morötter, lök mm. Men som LCHF: are duger det utan. Vet i katten vad det är som gör att det blir så oerhört gott men som sagt, jag tror att det är märgen. Tänk vad mycket näringsrikt det döljer sig i märg!Tungan ute

[Columba]
2011-06-23 20:42
#3

Klart att märgen är mycket smakrik med tillägg av kryddorna som du nämnde så kan det inte vara annat än läckert.

Aliki
2011-06-23 22:09
#4

Jag kokar ochså gärna kött i olika grytor och med varierande kryddning…

"Klar" buljong som blir av koket är god att dricka en mugg av….

Märgen äter jag även från ugnsgrillat köttTungan ute

yvonnel
2011-06-23 22:15
#5

Märgbensbuljong/soppa gör jag ofta. Kokar på svag värme hela natten för att koka ut allt nyttigt och gott av mineraler och spårämnen tillsammans med lök och någon morot selleri osv för smakens skull. Silar ifrån allt och använder buljongen till nytt "ätkött" + lite grönsaker finskuret, det blir ganska fett från märgbenen men det fettet smakar gott och rejält liksom. Soppa kokad på märgben blir väldigt god och mättande.

dg-d
2011-06-23 22:33
#6

Hmm… Låter intressant! Vilken del av kossan skall man ta?

Annons:
Record
2011-06-23 23:17
#7

När Mor kokade köttsoppa var det klimp i den, men den stoppade ja i byxfickan för den tyckte jag inte var god eller var det början till ett liv med LCHF.

MissInAction
2011-06-23 23:33
#8

Åh klimp som är så gott! Tyst

Flört

Ska absolut koka kött här framöver, har blivit inspirerad av prat om det på flera håll! 
Och dillkött! Mumma Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Record
2011-06-24 00:21
#9

Kan tilläggas !

När mamma såg att "klimpen " var borta på tallriken blev hon glad att jag tyckte om den , så då fick jag mera klimp (o samma manöver med den).

På senare tid under mina resor i europa gick det bra att äta "Knödel" utan att tveka.I dagens läge blir den också ratad.

marikard
2011-06-24 00:32
#10

Jag har gjort många insikter i mitt liv och en av  dem var att jag alltid mådde så bra när jag kom hem från finland.  Mina släktingar som bor på landet äter mycket basmat, dvs kött, fisk och rotfrukter, rågbröd och mycket smör o ägg.  så att gå tillbaka till gameldags kost är defenitivt rätt väg.

Blev lycklig bara av att läsa rubriken "kokekött"

bustas
2011-06-24 05:16
#11

#6>

Kollapp, bog eller bringa brukar jag använda. Man kan nog använda det mesta på kossan men a&o är att det är rejält med ben i köttet. För den som gillar pepparrotsås så är det ypperligt just till denna rätt.

Ballo
2011-06-24 07:38
#12

Jag brukar köpa extra märgben och kokar tillsammans med mycket kött 2 - 3 kg, både med och utan ben. Sedan delar jag upp det och fryser in, sedan värmer jag upp det till olika maträtter som jag vill ha just då. Tex. pepparrot en dag, göra kalopps en dag eller en vandlig köttsoppa.

Det finns oändliga varianter å hitta på. Skrattande

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Aliki
2011-08-07 18:12
#13

Jag gillar anka…älskar det knapriga skinnet!!

Köper fryst hel anka när det är extrapris och brukar helsteka i ugnen. Fick tips i en "anktråd" om att koka den istället, vilket jag gjorde nu i helgen…..Det blev ruggigt gott!!

Nu har jag dessutom en burk med ankfett och 2 små burkar med buljong i frysen..

Det blir ju inga vackra bitar kött för fina uppläggningar …. Kom då att tänka på denna tråd.Skrattande

Jag fräste 3 lökar, 2 vitlöksklyftor, salt, peppar, chilipulver och timjan direkt i kastrullen och slängde ner ankan i 6 bitar. Täckte med vatten och lät den koka långsamt i nästan 1,5 timme. Efter att grytan svalnat plockade jag allt kött av benen och lade i en ugnsform. Täckte bitarna med skinnbitarna och "grillade" lite i ugnen ca 15-20 min.

Annons:
starhawk
2011-08-07 18:40
#14

Det är väl nästan en nödvändighet att koka nötkött, tycker alltid att det blir segt och tråkigt när man prövar att steka det. Svinkött blir däremot urmärkt att steka

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Lisabet
2011-08-07 19:16
#15

Nä, nötkött behöver inte nödvändigtvis kokas, om man med det menar täckas av vatten i en gryta.

Jag lagar nästan allt kött i gryta, men enbart kalops och andra "grytor" täckta av vatten. Annars har man några dl vatten på botten av grytan och låter allt puttra på ganska låg värme, ganska lång tid. Följer man tidsangivelserna i kokboken, så blir det segt. Två timmar brukar vara bra, om det inte är mycket fint kött.

Jag får en del vilt, som jag inte vet vilken bit det är. Det brukar bli mycket gott. Idag var det vildsvin, som puttrat i två timmar. Det blev inte så fina bitar, men goda.

elsa44
2011-08-25 09:53
#16

Hej Bustas! Nu har jag inte varit inne här på flera år. Fick nu lust o kolla upp dina inlägg igen. Nyfiken på hur det gått för dej och LCHF-kosten. Har alla kilon försvunnit.

Hälsningar/elsa44

Sugiyama
2011-08-25 11:04
#17

Jag åt rödvinsbräserad oxkind på restaurang här om dagen. Ljuvligt gott och servitrisen berättade att det kokats sakta i flera timmar. Jag måste testa det om jag får tag i oxkind. Synd att man måste in till city för att hitta bra köttbutiker.

bustas
2011-08-29 17:52
#18

Hej elsa44! Såg först nu att du skrivit. Jodå, jag fortsätter envist. Kilona rasar inte ner längre men jag håller mig under de 100 och jag mår som en prins. Hoppas allt är väl med dig. MVH!

Upp till toppen
Annons: