Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1260 ggr
Jojo55
0

lchf i skolan!

Måste berätta!

Min 22-årige son började på Stensunds folkhögskola i måndags. Förutom att detta ställe för mig framstår som paradiset på jorden så berättade sonen ikväll att det serveras ett lchf alternativ om det är mycket kolhydrater i  maten som t.ex. om det är potatissoppa! Fantastiskt eller hur?

hus-musen
0

Riktigt bra att det finns alternativ för alla!

Qui dormit, non peccat

Emea67
0

Härligt Skrattande

Foxtrot
0

Undrar om man ska börja på den skolan! Haha

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

spirit
0

Vi har alla rätt att begära att skolan serverar den mat som vi föräldrar betämmer att barnet ska äta.

Detta enligt Livsmedelsverkets rekommendationer till kostansvariga.

Så vi föräldrar bestämmer att barnet ska äta vegetariskt, halal eller OK (Optimal Kost eller Ordentlig Kost eller Offentlig Kost eller LCHF).

Om skolpersonalen protesterar be dem att läsa på instruktionerna från Livsmedelsverket.

Så vare sig politiker eller skolpersonal får enligt Livsmedelsverket protestera mot föräldrarnas val av mat.Skrattande

Så stå på dig, annars gör någon annan det!

Lisabet
0

#4 Var har du sett det? Jag kan inte hitta något sådant på deras hemsida.

Har du en länk?

hus-musen
0

#4 Undrar oxå över länk!

Qui dormit, non peccat

spirit
0

Sök och du ska finna!

http://www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/rad_spadbarn_smabarn/Personalhandbok_slutversion_remiss.pdf

Gå in på avslutade remisser och där finns denna och andra.

Lisabet
0

Nu har jag skummat igenom dokumentet. Så här står det i förordet:

"Vår förhoppning är att handledningen om Mat för spädbarn och småbarn ska bli ett stöd för personal i barnhälsovården, dietister och andra i arbetet med att förmedla kunskap och matglädje till föräldrarna."

Alttså, detta dokument handlar inte om vad som ska erbjudas för mat i förskolan, utan om fakta som personal skall förmedla till föräldrar.

spirit
0

Ska det vara så svårt att läsa innantill på sidan 19?

"Föräldrarna bestämmer vad som ska serveras och barnet om, och hur mycket, det vill äta av den mat som serveras."

[Pennylane1]
0

fast just det där gällde väl mat i hemmet… generellt går inte 6 månaders bebisar på förskola… eller snarare aldrig och det där var allmänna matrekommendationer för barn från 6 mån. till 5 år.

De två meningarna näst efter borde ge en hint om detta:

Ibland vill barn äta på annat sätt än vuxna, till exempel en måltid med enbart pasta och en annan måltid med enbart köttbullar. Det kan göra föräldrarna oroliga, men det bästa brukar vara att låta barnet välja vad det vill äta, så länge det rör sig om hälsosam mat.

julia61
0

Jaha, i v[r skola g[r det absolut inte att servera tex bregott pga Livsmedelsverkets rekommendationer till kostansvariga!

Det gick inte att fixa till det inte. Urs'kta men jag har lite underliga tecken p[ ['; i datorn idag..ojsan