Maränger del III
Jag (och Per) har läst in oss ¨på maltitol och konstaterar att det dels har samma GI som spagetti, dels att det ungefär har samma effektiva kolhydratvärde som socker.
Nästa utredningsuppdrag är alltså maränger: där man blandar sukrin och maltitol i en minskad totalsockermängd, samtidigt som man tillsätter vinsten för ökad stadga.
Eftersom det funkar med enskilda maränger med sukrin (även om de smakar…sukrin
och konsistenser blir lite korning) ligger nog en fungerande verklighet någonstans däremellan. Om man tar 50/50 blir kh-halten per maräng (ca 4*4cm) 2gr kh. samtidigt hoppas jag att maltitolen späder ut sukrinsmaken.
Med avdunstning, salt, ättikssprit och en blandning av sockeralkoholer borde det fungera. Men det är mycket som borde här i livet.
Det vore så praktiskt med marängbottnar, jag avskyr alla dessa små påsar med spannmålssubstitut för att göra de där sällan födelsedagstårtorna.
Fabricati diem, pvnc!
Om det är just födelsedagstårta man vill göra så funkar ju annars kokosmjöl himla bra, och måste nog säga det känns som ett naturligare val än att behöva laborera med betydligt mer processade saker. Kokosmjölet är ju himla drygt och passar i så mycket också (blir himla trevliga pannkakor, mycket bättre än alla fiberhusk varianter jag provat och räcker då i en evighet då det behövs typ 1 msk till 2 portioner) , så känns inte så onödigt att ha hemma.
Så inte riktigt säker jag förstår varför det skulle kännas mer bra att ha hemma t ex maltitolsirap än t ex en påse kokosmjöl som har mer användningsområden, till de tillfällen man ska baka tårta.
Däremot så förstår jag ju om man vill ha just maräng (jag har alltid gillat maräng!), men nja inte ur praktiskt synvinkel.
Lycka till med experimenterandet!
Om man blandar erythritol och stevia då? För att undkomma det kalla?
Jag har också experimenterat med maräng lite. De fastnar helt klart på pappret, och blir mer lika mums mums, dock märkte vi att dagen efter hade mindre bitar blivit riktig maräng.
Kan de behöver mer tid i ugnen?
Jag bakar ju det mesta med bas av kokosnötsmjöl och säger som Fiana, att tårtbottnar bakade på det är jättegott!
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skrev fel i #1 - maltitol har halva sockereffekten mot socker.
Maräng ska eftergräddas med ugnsluckan på glänt, då torkar den och blir, ja, maräng alltså.
Fabricati diem, pvnc!

Nu har fingertopparna läkt så vi försöker igen.
Nu har jag sänkt mängden "socker" och tagit hälften sukrin, hälften maltitol. Det fungerade att vispa upp smeten, med viss tvekan. Antagligen börjar det närma sig vad som håller ihop rent kemiskt.
Nu står de i ugnen sedan 45 minuter. Vi får se hur resultatet utvecklar sig.
Fabricati diem, pvnc!
Vad blev recultatet?

Fanstygen stelnade inte!!!
Smaken blev OK (sukrinsmaken mycket dämpad) och sukrinet löste sig. Det blir att läsa på i min uråldriga kokbok från 1930 för att se om jag hittar tips hur man får dem att stelna. De satt dock fortfarande fast i plåten trots oljat bakplåtspapper och tjockt lager potatismjöl, enl förslag i tråden Maränger II. Helt brutalt tror jag man får vända på bakplåtspappret och fukta av dem (när de stelnat, alltså).
Jag har nu letat vinsten i 3 stora matvaruaffärer och gått bet.
Men skam den som ger sig.
Maränger i version 3.1 är på ingående.
Fabricati diem, pvnc!

Vi beställde det jag kallar "cremodium"och har blivit översatt till vinsten på postorder utomlands men jag kommer inte ihåg namnet på damen. Fråga konditor, kanske bara finns hos grossist för storkök.

Äh, kan ju faktiskt ringa o fråga….återkommer