Nötbröd, portionsstorlekar?
Jag har ett recept på nötbröd innehållande 3 ägg, 1 dl nötter och frön (brukar använda paranötter, linfrön och psylliumfrön), samt några skvättar fiberhusk, bakpulver och salt.
Denna laddning är jag osäker på hur pass mycket det egentligen blir om man skall omsätta det i portioner.
Då jag är tämligen angelägen om att inte lägga på mig någon övervikt undrar jag helt sonika vilken mängd som kan tänkas vettig att äta till frukost?
Som det ser ut i nuläget har jag snittat upp denna laddning i fyra delar i och med att det "såg" vettigast ut, men att gå hungrig ungefär omgående efter att jag har tagit endast en smörgås lockar självklart inte.
Hur brukar ni räkna i brödsammanhang?
Dela i tanken upp ingredienserna i fyra delar. Är det lagom för dig att äta ett 3/4 ägg och några få mandlar/nötter dvs. det som ryms i ett kvarts decilitermåttt till frukost (dvs. om det var i sin rena form)? Hur länge skulle du hålla dig mätt på det? Bakpulver och salt ger ju varken mättnadskänsla eller energi.
Sedan beror den totala upplevelsen av tillräcklig mättnad förstås på vad och hur mycket du adderar därutöver. Men männsikan är ett vanedjur och frukosten är väl den måltid som tydligast skiljer oss åt. En del klarar sig (dvs. vill absolut inte ha) på absolut ingenting fram till lunch. Andra vill nästan äta sitt huvudmål till frukost. Mycket är ju avhjängigt dina övriga matvanor/portionsstorlekar samt hur mycket du rör på dig och därmed förbränner.
Man bör kanske inte krångla till det för mycket för sig själv heller och det som passar dig passar kanske inte någon annan. Lita på din egen intuition. Vill du äta hela brödet på en gång plus rejält med pålägg för att bli "nöjd" utan att sedan göra någon direkt nämnvärd fysisk ansträngning så kanske din egen misstanke är att du äter mer än du behöver, av någon anledning. Lita då på den misstanken och reducera och prova dig fram. Människan är ett vanedjur och det tar nog sin tid att krympa ner både portionsstorlekarna och magsäcksvolymen utan en samtidig upplevelse att svälta ihjäl närmast. Men visst går det, det har många vittnat om. Krävs lite tålamod och initial självdistraktion kanske 
MVH!/K.
du äter väl inte bara brödet? Låt det vara ett tillbehör, smör och pålägg bör dominera, och du kan säkert ta ett par bitar. Om du inte äter t.ex. ägg och bacon eller något annat också. Lägg in det du äter på en dag på minmat.net och se att du får i dig tillräkligt protein och fett.