Några Simpla frågor för proffsen!
Har ätit LCHF nu i enbart 4-5 dagar men har redan en hel del frågor!
Med start igår och så åt jag enbart 2 gånger, är detta helt normalt eller äter jag för lite? Detta är ju underbart då det blir både billigare plus att när jag börjar arbeta så räcker det ju med en frukost för att stå mig hela dagen???
På morgonen klockan 10 åt jag fläsk med ägg och majonäs och på det stod jag mig till ca 19 då jag åt 2st lammkotletter med fet sås och smörstekt sparris och sedan behövde jag ju självklart ingen mer mat.
Sedan undrar jag också, när går man in i så kallat ketos? Tar det flera veckor, eller kan det gå på några dagar? Jag vet att man kan köpa sticka, men vad är det som gäller generellt?
Och sist men inte minst, jag har märkt av en stegring i ångest nu sedan jag började med LCHF, jag har intalat mig själv att detta är pga hjärnan håller på att ställa om, varav det kan orsaka mer ångest?
Mvh
Daniel
Tänkte mest kommentera det där med ångesten.Har du gjort en tvär nedtrappning och upplever ångesten som allt för jobbig så kan du ju ta det lite försiktigare -låta det ta längre tid istället.
Själv tänker jag att jag var lite som bedövad känslomässigt tidigare och har mer kraft och är mer klartänkt nu.Mer kraft till att tänka.Har man ångest så beror det på ju på något.Kanske något som tankarna kan formulera i klartext nu -elller?
Förändring i sig kan ju vara ångestskapande.
Jag har faktiskt blivit rätt klarsynt nu de senaste två månaderna då jag gått från kraftiga antidepressiva och ritalin liknande preparat till att äta Magnesium Taurate, Kokosnötolja. Omega 3 och Grönt The i pillerform :)
När det kommer till ångesten så är den ju ständigt där, fast inte alls lika kraftig längre pga av ovanstående "preparat".
Jag har gjort en helt tvär nedtrappning, helt korrekt. Tilläggas måste jag säga att jag kan kicka igång mer ångest genom att äta mycket godis eller kaffe osv.
Därför tänkte jag ju att ångesten skulle väl minska när kroppen slipper socker i all dess form :)
Men kan det vara så att hjärnan reagerar på att den helt plötsligt skall använda annan energi och därför ökad ångest? Jag trappar gärna ej ner succesivt då jag hellre tar tjuren vid hornen nu om detta är problemet!
Skulle gärna vilja ha svar på min andra fråga också! Underbart forum detta! <3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så länge som du får i dig tillräckligt mycket kalorier så skulle jag säga att det är bättre att inta dessa vid så få tillfällen som möjligt , om det är 3 gånger om dagen eller varannan dag beror på vad som passar din livssituation bäst .
Fördelarna med att äta lite och ofta gäller ju mer kolhydratsmat .
Mår du bra av att äta så sällan? Då är det bara att fortsätta. Blir du hungrig, illamående, yrslig och svag så äter du för lite. Då kan du antingen äta ett mål till eller öka de måltider du äter.
Det finns de som kör nåt som heter periodisk fasta, då äter man allt på en gång tex vid middagen. Jag klarar inte det, det blir för mycket mat men de som fixar det tycker att det är bra…
Ångesten kommer nog av obalansen du har i kroppen just nu. Kroppen och hjärnan är ju van att drivas av socker så den svälter ju nu. Det tar ett tag för kroppen och hjärnan att lära sig drivas av ketoner. För hjärnan tar det ungefär två veckor och för kroppen ofta ett par månader. Under den tiden kan man må riktigt dåligt…
Ketos är du i så fort du äter mindre än 100g kolhydrater om dagen, oavsett om du äter LCHF, har magsjuka eller fastar. Ketos är bara "brist" på glukos så kroppen tillverkar ketoner istället, en helt naturlig process som gör att vi överlever ganska länge utan mat… Du behöver inte köpa några stickor alls, de påvisar bara ett överskott och det ska man inte ha när kroppen ställt om sig ordentligt. Köp smör för pengarna istället, en mycket bättre investering.
det är normalt att ha både ätardagar och dagar man äter 1-2 ggr när man äter LCHF
Tycker Wildrat ger alltid kloka svar!
Nu är det så att min mor hade ett par stickor hemma för ketos som hette "Keto-Diabur-Test 5000. Så jag lånade några sådana!
Körde en sådan precis, och Glucose visade negativt, medans Ketones delen var helt lila, vilket står för 150+mg/dl, dvs det var färgen med mest ketos.
Betyder detta att jag redan är inne i Ketos??? Efter bara 4-5 dagar? Eller är det överproduktion som gäller just nu?
Kan ju säga att jag mår inte direkt bra just nu, känns som världens avgiftning.. Svettas som en gris :P
#9 Även en kolhydratätare hamnar i ketos efter en längre tids fasta, som t.ex. efter en natt.
Det är inget magiskt, utan händer lätt och snabbt.
Det är omställningsymptom och som du säger avgiftning.
Se till att du dricker ordentligt med vatten, och kanske lite extra mineraltillskott. Finns säkert nån här som kan förklara bättre än jag om det där med mineralerna.
Lycka till du är på rätt väg 

Ketos hamnar man i så fort man inte tillför tillräckligt med kolhydrater.. med en viss fördröjning på timmar, lite beroende på aktivitetsnivå.
Sen så är det inte ketosen som gör det, det är mer ett tecken på att du äter rätt lite kolhydrater och att fett används som bränsle.
Ketonproduktionen kommer att minska efter ett tag, när musklerna blivit bättre på att använda fett direkt som bränsle.
Ta det iallafall lite försiktigt, det är iallalfall en häftig omställning för kroppen.. och tveka inte att höja kolhydratintaget om det blir för besvärligt.. om inte så, bara för att testa om det gör skillnad.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kanske dum fråga, Zepp, men om man inte har överskott på ketoner längre då- betyder det att det är av fettet som man får sin energi (dvs den glukos som hjärna osv behöver) eller det kan lika gärna vara muskler som bryts ner?
#14 Har du inget överskott på ketoner så betyder det att du antingen äter för mycket kolhydrater eller så tillverkar kroppen precis så mycket den behöver vilket den ska göra om den är frisk!
Musklerna bryts ner om du äter för lite, dvs svälter. Först och främst är det alltid maten man äter som bryts ner och används, sen fettlager (om inget hindrar), sist muskler…

Hjärnan kan ta upp till 70% av sin energi från ketonkroppar, resten är glukos, som tillverkas av de kolhydrater du äter, aminosyror och glyceroldelen av triglyceriden.
Muskler, (protein) bryts ner och byggs upp hela tiden, huruvida de minskar beror på om du har ett posistiv inflöde av aminosyror.
Går man ner i vikt lär de minska i benen, främst för att de inte längre behöver bära lika mycket vikt längre.
Överskott av ketonkroppar inträffar främst vid omställningen, då dina vävnader forfarande är beroende utav glukos, ketonkroppar ersätter glukosen till stora delar.
Men ketonkroppar kan inte lagras, så enligt min egen hemasnickrade teori så beror överskottet på att kroppen överproducerar för alla eventualliteters skull, utifall du skulle behöva springa ifrån en sabeltandad tider eller liknande.
Sen när musklerna i större utsträckning använder fett rakt av och dina glykogendepåer byggts upp igen så behövs inte längre överskottet i samma utsträckning då glykogendepåerna fungerar som långsiktig buffert för extra energibehov.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hur snart ska man börja se nåt resultat av kosten?Har ätit lchf i 5 dagar nu och det enda som hänt är att jag gått upp 1,5 kg.Eftersom jag de senaste 5 månaderna i snitt gått ner 4kg imånaden på ca 70% kolhydrater så vill man ju inte se att man börjar gå upp när man lägger om kosten.Äter ju mejerivaror och lite grönsaker men tycker med den stora omställningen borde nåt börja hända.Måste ju äta fel på nåt sätt ändå,äter 2 ggr om dagen.Igår såg maten ut på detta sätt:
Förmiddan:1burk makrill i tomatsås,1burk tonfisk i vatten.1/2 pkt bacon,3 stekta ägg och 1 dl hemgjord majo.
Kvällen:ca 100 g broccoli,5 cm purjo och 1 färsk champinjon smörstekta,2 st kycklingfileer och 1 1/2 dl hemgjord bea,1 st oopsie med philadelfia och hårdost.
Blir det ingen viktminskning så var ju det sätt jag åt på förut bättre.
Jag har läst att man kan gå upp till en början!