Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6801 ggr
[bittek]
0

Hälsokontroll efter dryg 7 mån på lchf

Jag tappades på blod i måndags, idag träffade jag läkaren för genomgång av provsvaren. Det första han sa: Nu får du sluta äta fett!

Mitt kolesterol har rusat iväg. Ligger nu på 10.1 mot drygt 6 för nästan två år sen.

Men: läkaren var BRA! Han tittade på alla mina andra värden och frågade mycket om hur jag mår i övrigt och vad jag gör av mitt liv.

Till slut sa han: Oron skadar ofta mer än ett högt kolesterolvärde, så vi bryr oss inte så mycket om det i ditt fall.

Sicken kille, va ;-) Däremot tyckte han att jag skulle byta ut några av mina baconfrukostar mot sill och gravad lax.

Vi kom också överens om att jag ska komma tillbaks om ett halvår och ta ett nytt prov.

Det prov jag mest av allt ville ha svar på var apo-kvoten. Men labbet GLÖMDE det :-( Så idag tappades jag på blod igen och får förhoppningsvis svar om en vecka. Både läkaren och jag anser att det provet är viktigast.

Så här ser mina prover ut (jättekul om nån klok och kunnig person vill kommentera!).

Jag är kvinna, 43 år gammal, 165 cm lång och väger 64-65 kg. Blodtryck 110/75, för två år sen 120/70.

PROV                 MITT VÄRDE                REF.INTERVALL
P-natrium           142                            137 - 145
P-Kalium            4.1                             3,5 - 4,4
P-Kreatinin         58                              50 - 90
P-Glukos            5,3
P-Albumin          42                              36 - 45
P-Calcium, tot    2,33                            2,15 - 2,50
P-Urat               318                             155 - 350
P-ALP                0,8                              0,6 - 1,8
P-GT                 0,36                            0,15 - 1,2
P-ASAT              0,23*                          0,25 - 0,60
P-ALAT              0,35                            0,15 - 0,75
P-LD                  2,1                             1,8 - 3,4
fP-triglycerider    1,01                            0,45 - 2,6
P-HDL-kolesterol 1,79                           1,0 - 2,7
fP-LDL-kolesterol 7,9*                           1,4 - 4,7
fP-LDL-kol/HDL-kol (kvot) 4,4
P-Kolesterol        10,1*                          3,3 - 6,9
B-leukocyter        5,6                             3,5 - 8,8
B-Hb                  138                            117 - 153
B-EVF                 0,41                           0,35 - 0,46
Erc(B)-MCH         32                              27 - 33
B-MCV                95                              82 - 98
B-Trombocyter     239                           165 - 387

Mervi
0

Skönt med en förnuftig doktor. Grattis!

emmaostlind
0

Kan vem som helst ta ett sånt här prov, bara för att man vill veta att man mår bra? Eller måste man ha symptom av något slag?

[bittek]
0

När det gäller Företagshälsan behöver man inte motivera på något sätt. Jag berättade dock att jag lagt om kosten, och att det var därför jag ville göra en hälskokoll.

[bittek]
0

puttputt

Vill gärna veta om någon där ute haft lika högt totalkolesterol som jag och om det förändrats på längre sikt.

[bittek]
0

Nu har jag äntligen fått svaren på apo-testet!

P ApoA1 = 1,45 gr/l

P ApoB = 1,93 gr/l

Apo-kvot = 1,33

Nån som har nåt klokt att säga om detta?

Effie
0

Jag är ingen expert på kolesterol, men några kommentarer kan jag komma med:

1) gå in på kostdoktorn.se och läs om kolesterol där.

2) vad jag har förstått av att ha läst här på KiF och på kostdoktorn ett bra tag, så brukar kolesterolet gå upp i början. Så att gå och mäta det efter ett drygt halvår är ingen bra idé. Kolla det igen om ytterligare något halvår; det har troligen gått ner.

3) Om du vill ha något mer vederhäftigt svar kan du be någon Medarbetare här flytta frågan till Docs frågelåda.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
0

Rekommenderad apokvot

Provet,  apo-kvoten, hamnar vanligen någonstans under ca 1,5. Ju lägre desto bättre. Följande gränser har föreslagits, ofrånkomligen något godtyckligt:

Män:
  • Under 0,7 = mycket bra
  • 0,7-0,9  = ok
  • Över 0,9 = förhöjd risk
Kvinnor:
  • Under 0,6 = mycket bra
  • 0,6-0,8  = ok
  • Över 0,8 = förhöjd risk

http://www.kostdoktorn.se/kolestero

l

Det är ändå underligt att kolesterolet gått upp så mycket på så kort tid.. vi får se om det går ner vid nästa prov!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[bittek]
0

Läkaren var också lite förvånad över höjningen. Men kanske kan det bero på att jag misshandlat min kropp med vv, soppor, pulver mm mm? Dock ej de senaste två åren innan lchf, eftersom jag då åt enligt gi.

Negativ stress under flera år kan kanske också påverka?

Vad vet jag…

Men det ska onekligen bli spännande att se vilka provsvar jag får om ett halvår!

Zepp
0

Stress höjer en hel del värden.. samma sa min sköterska till mig!

Det lär räcka att man är nervös inför provtagnigen!

Mitt hull sitter på magen och det e oxå ett typiskt tecken på stress sa hon oxå!

Egentligen borde du o jag mäta kortisolnivåerna för att se om det är stressen som är orsaken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[bittek]
0

Det första hullet som försvann på mig var det på magen ;-) Och jag har gjort förändringar i mitt liv det senaste året som inneburit att jag i stort sett är helt stressfri nu för tiden.

Det tar nog ett tag att "laga" allt strul man ställt till med! Så får jag höga värden om ett halvår kan jag absolut tänka mig att be dem kolla kortisolnivån.

[bittek]
0

Det blev inga nya prov efter ett halvår. Däremot efter närmare två år! Häromdagen var jag på hälsokoll, besked får jag nästa torsdag.

Blodtrycket var iaf finfint - 110/70. Och de hittade inget socker i urinenFlört

Faktum är att jag är lite nervös för kolesterolet. Inte när det gäller min hälsa, men jag ser gärna att det gått ner bara för att visa alla tvivlare att lchf är en bra väg till hälsa Glad

Jag återkommer med resultat!

dufva
0

Vad spännande!

Fint att du tar dig tid att följa upp den här tråden Glad

Håller tummarna för en positiv vändning.

[bittek]
0

Här kan ni läsa om mina nya värden!