Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2710 ggr
AnneN
0

OT(?) Problem med magen & huden

Vet inte om detta är kostrelaterat eller vad det beror på, men skriver här då det finns så många med olika kunskaper och erfarenheter, kanske har någon aningar om orsaken till mitt problem.

För ca 1 månad sedan hade jag min första riktiga mag-/kräksjuka på över 10 år! Detta gick över på ett par dagar, men ända sedan dess så har jag haft problem med ett svagt illamående som går i vågor till och från hela dagarna, någon dag då och då har jag varit helt fri från illamåendet.

Jag äter lchf sedan i våras och försöker hålla mig ganska strikt till 20-50g kolhydrater per dag, är även gravt sockerberoende så ibland trillar jag, men reser mig snabbt igen och tar nya tag.

Har även det senaste året upptäckt att jag inte tål gluten för då blir magen inte glad.

Nu senaste veckan har dock allt trissats upp och blivit värre, i fredags & lördags så åt jag idiotiskt nog mat med gluten (vetemjöl) och som på beställning så fick jag problem med magen då jag fick blodig avföring Rynkar på näsan Första dagarna var det ljust blod, men nu de senaste dagarna har det övergått till att vara väldigt mörkt, nästan svart och jag har fått lära mig att ljust blod är ingen större fara, men mörkt/svart så kan det vara allvarligare.

Har inte alls ont i magen, men just efter jag ätit så kan det ömma lite på vänster sida, ganska högt upp (strax under revbenen). Detta går över på ett par minuter, men oroar mig ändå.

Jag har under denna månad även kännt ett nästan konstant extremt sug efter salt och fet mat, så har ätit mycket kassler, bacon och annat salt och även ibland tagit en nypa salt som jag sköljt ner med ett glas vatten och då har illamåendet kunnat dämpas en kort stund.

Mitt hudproblem har också kommit i samma veva som magproblemen och jag misstänker därför att det trots allt kan ha något samband. Jag har alltid haft problem med köldeksem, men nu har vi inte alls haft kallt här utan tvärrt om väldigt varmt och fuktigt i luften vilket brukar göra underverk för min hud. har sedan jag började med lchf blivit av med mina tidigare hudproblem, men nu helt plötsligt så har jag fått torr, fnasig hud på vänster ögonlock och vid vänster sida av överläppen.

Självklart ska jag kontakta vårdcentralen om dessa problem, har bara som vanligt dragiit ut på det in i det längsta i hopp om att det ska försvinna av sig själv, men nu har det ju bara eskalerat istället, så ska ringa vårdcentralen imorrn.

Vet inte om det är relevant men jag har även hypotyreos och äter levaxin för det.

Är det någon som känner igen mina symtom och har någon idé om vad det kan bero på? Är tacksam för all hjälp, tips och råd jag kan få från alla håll.

Kan tillägga att jag förutom dessa problem aldrig mått så bra som jag gör av att äta lchf.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[duejpjds]
0

Ja, gå och kolla upp eftersom det kom blod! Och att det gör ont så långt upp i magen!

Kan det vara magsår? Crohns?

Hudåkommor har nog (tror jag iaf) jättemycket med tarmen och allergier att göra… Tänkte på din känslighet mot gluten… Har du märkt om du reagerar på mjölk också? Har läst om flera som har blivit bättre i hyn av att sluta med mjölkprodukter…

Att du är sugen på salt, kan det ha med uttorkning efter magsjukan och värmen att göra tror du? Du kanske förlorade mycket vätska och har nu hamnat i obalans med salt..? Om illamåendet går över när du äter salt så tycker jag att det låter som en bra lösning :)

AnneN
0

#1 ja jag har testat förr att utesluta mjölkprodukter, men det gjorde ingen skillnad alls på något, förutom att jag inte mådde bra av att byta vanlig mjölk mot havredryck, detta gjordes förra hösten då jag genom uteslutningmetoden upptäckte att jag inte tål gluten.

Ja saltsuget kan eventuellt bero på obalans efter både magsjukan och pga en extremt varm och solig sommar (har knappt ens regnat här uppe på hela sommaren) och har därmed även druckit stora mängder vatten, men har försökt upprätthålla balansen genom att äta salt mat och även tillsätta salt i vattenflaskan under sommaren.

Har funderingar på om det kan vara något problem i magen/tarmarna som gör att kroppen inte tar upp näringsämnen ordentligt och att jag därför får för lite salter och sådant som tas upp trots att jag äter mycket salt mat.

_**/Mvh Anne

[duejpjds]
0

Efter magsjukan och att du fick i dig gluten när tarmen inte tål det så tror jag också att det kan vara därför som du inte tar upp näringsämnen. Det tar nog några veckor för tarmen att läka o återhämta sig.

Jag vet inte någon specifik mineralbrist som orsakar saltsug… Järn? Jod? Har det att göra med din hypotyreos tro? Be om att få kolla upp det också när du går till VC! För lite kortisol kan skapa saltsug läste jag nu, men det där har du säkert bättre koll på! :)

[midredfungus]
0

Låter som en bieffekt av att ha legat på lchf alldeles för länge och inte gett de inre organen tillräckligt med bränsle för att fungera som de ska… jag lämnar tråden nu… är så trött på alla hälsoproblem som atkinson och lchf ger de som inte har någon koll på näringslära… jävla dagstidningar och shit som lurar i folk "mirakelkurer" och inte säger ett dugg om hur kroppen reagerar på dem under längre tid.

dufva
0

Tycker det verkar som det är du som inte har så bra koll på näringslära.

Tror man att det bara är kolhydrater som ger energi så vet man nog inte så speciellt mycket om ämnesomsättning och näringslära

Passa gärna på att läsa på lite om krebbscykeln glukoneogenes ketoacidos etc men även om människans utveckling och förutsättningar innan du kommer hit och låtsas veta vad du pratar om

AnneN
0

#4 Och själv är jag väldigt trött på folk som dömmer utan att själva vara pålästa om nyare forskning än den som är över 50 år gammal och sponsrad av sockerbolagen och liknande!!! Har du inget vettigt att komma med som har direkt anknytning till det jag frågar om i mitt inlägg så uppskattar jag om du inte skriver något alls i denna tråd! Skrikandes*morr*

_**/Mvh Anne

AnneN
0

De ringde nyss upp från vårdcentralen och sköterskan jag pratade med tyckte inte alls om mina symtom så fick en tid direkt idag hos läkare för att iallafall påbörja utredning. Så nu ska jag bege mig ut i regnet och promenera till vc.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Läkaren klämde och kände på min mage och konstaterade att jag inte verkar ömma något onormalt iallafall. Tog blodvärde som var riktigt bra (153).

Hon misstänker att magen tog en del stryk under magsjukan och inte riktigt återhämtat sig efter den, så order om skonsam kost, omeprazol mot illamåendet och för säkerhets skull skickar hon även en remiss till Sunderbysjukhus där jag ska göra gastroskopi för att kolla om jag har magsår.

Fick även stränga order om att ge F-N i att äta saker med gluten i!

Så jag tar gärna emot tips på skonsam kost, utöver kyckling och kokt fisk för det blir snabbt enformigt att bara äta det.

_**/Mvh Anne

SophieO
0

Majsvälling är lent och skönt i magen och dessutom gott.

Kanske inte helt kolhydrattomt, men mer än ris i alla fall :)

För att smörja tarmen innan maten ska du ta en tesked olivolja en haltimme innan maten. Det är skönt i magen.

Rismjölk (rice dream) har jag ingen aning om ifall det finns kolhydrater i, men det är jätteskönt i magen och mättar dessutom litegrann. Och är gott.

Kommer inte på något mer just nu, men jag har massor med erfarenhet av magproblem och överkänslig tarm.

Fick en fruktansvärd magsjuka för några år sedan som tog kål på min ibs-mage. Det tog flera månader att läka ut.

Glöm inte att ta bort allt vad mjölk och mjölkproteiner heter ett bra tag.

Ett tips till kom jag på: låt inte läkarna trycka i dig det där hemska penicillinet mot magsårsbakterier. Om en läkare insisterar, gå till en annan.

Lycka till och var inte arg på magen utan snäll :)

AnneN
0

#9 Tack för dina tips Glad

Det jag märkt hittills att jag kan äta utan att magen bråkar är kött av alla slag (även stekt), smör, ost, fet mjölk, grädde, bär, salt, yoghurt.

Klarar dock inte grönsaker, majonäs, ris, chilisås, kolsyrade drycker.

_**/Mvh Anne