hunger/mättnad?
En kanske urbota dum fråga men here it goes;
HUR vet man om man är hungrig eller mätt?
Menar, hur vet man det är dags att äta eller om man ska låta bli och om man då äter, när ska man sluta?
Frågar för har levt med näringsintag efter matschema under så många år och om jag inte har det är ovanstående frågor inte så lätta att besvara för egen del…
För att öka fettmängd och minska kolhydrater verkar vara dåligt förenat med att äta var 3de timma och dessutom stämmer inte mängderna alls med de rekommendationer som jag har sedan tidigare.
Tilläggas ska då att jag är fett trött på de gamla mönsterna och mår så mycket bättre utan kolhydrater så vill verkligen inte äta så länge…

Tror vi alla fick lära om därvidlag när vi gick över på LCHF!
Förstofrämst blir allt helkonstigt i början, man blir antingen vrålhungrig eller tappar aptiten.
Och hungersignalerna blir inte alls lika starka som tidigare, ibland kunde jag glömma att äta, tills jag satt med illamående och lätt huvudvärk.
Det är ju inget fel på rutiner.. det underlättar vardagen, speciellt tillsamans med andra.
Mitt förslag till nya rutiner är tre måltider om dagen vid de tider som stämmer för dig, frukost lunch, midag!
Maten är både närings och energität så man kan lika gärna äta på assietter.
Gardera med olika mellanmålsprodukter, utifall föregående måltid blev lite snålt tilltagen.. och tanken är då att man skall lära sig av erfarenheten och öka eller minska portionerna tills man kommit fram till en lagom måltid och hur man vill fördela energin på dessa under dagen.
Själv kör jag nog mest 12, 4, 8, på vardagarna och 12, 12 på helger.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.