Bakerixbröd, recension
Bakerix, 430 gr från LCHFbutiken, 69:-. Innehåll: skalad mandel, kokosnötmjöl, bakpulver, xantangum, salt. 7,5 gr kh/100 gr. mjöl.
OK, det såg ut som brödbullar och såg ut som bröd när de var delade och bredda men i munnen smakar det inte riktigt bröd, mera som mandel vilket det är. Men 3 poäng av 5 kan jag ge det bara för att man kan låtsas att det är frukostfralla. Jag förseslår att man lägger till lite salt, ev brödkrydda och/eller kanske solrosfrön? Brödet blir lite 'halt' i munnen p.gr.a. den höga halten mandelmjöl.
Av en påse bakerix blir det 16 brödbullar som innehåller 2,1 gr. kh/st. Priset blir 4,30/st + frakten (den blir ju olika utslagen på allt man köper i en beställning).
En bra ide är att väga mjölet istället för att använda dl mått. D.v.s. halva påsen är 215 gram = ca 4 dl. Eftersom det är tungt blir det lätt kompakt.
Men ett bra initiativ är det!
Agneta
har du testat mina brödbullar? De blir rätt bra både i smak och utseende. Och betydligt billigare.

Jag har tänkt prova dina bullar pennylane1 men nu läste jag en så positiv recension av bakerix av ngupa (?) att jag klickade iväg en beställning på 3 påsar utan att riktigt tänka mig för. Känns lite onödigt nu men OK de är ätbara (men dyyra!).
Kom att tänka på något: jag ogillar 'knastret', sandkänslan, av husk. Jag vet att inte alla känner det men jag gör det och undviker det.
I bakerix används istället xantangum som 'klister', dvs geleringsmedel.
Fungerar utmärkt och skulle därför kunna användas i andra recept som jag undviker p.g.a. husken.
Xantangum finns att köpa hos Crearome.se det går också att använda till t.ex vaniljsås-kräm och olika puddingar (choklad-vanilj osv.).
Hos dem kan man också köpa gott kokosfett.
Crearome har sänkt sin gräns för köp och också sitt enhetsporto så nu kan man handla där igen!
Agneta

Det var inte ngupa som skrivit om bakerixbullarna utann mariann på marianns LCHFmat och bak.
Rätt ska vara rätt.
Agneta

Bara en liten detalj "Xantangum" är det inte Xantangummi det är frågan om?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
mariann och ngupa är samma person 

Xantangum, xantangummi, xanthan. Allt är samma sak, det skrivs lite olika bara.
OK, då blev det rätt i alla fall då :)
Agneta
japp jag är mariann! 
och jag vidhåller min positiva upplevelse av frallorna. Dottern gjorde dem idag igen och de smakar fortfarande frallor i våra munnar…
nu vispar hon ju i minst 5 minuter och sedan tar hon en blöt kall sked och formar bullarna och doppar igen och formar. Jag tror vattnet gör sitt till för frasigheten och fluffiga är de, vi känner ingen ägg och mandelsmak… möjligtvis är vi avtrubbade 
kän dig inte ledsen #0 i helgen på min blogg kommer ett annat recept du kan använda bakerixen till 

KRAM

jag vispade nog 3-4 minuter på högsta varv och använde händerna och kallt vatten för att forma bullarna. Har haft ont i magen efter att jag åt dem men det måste ju inte betyda att det är bullarnas fel.
Jag ska prova att blanda i lite POfiber nästa gång för att få mer brödkänsla, det är mest känslan av brödet i munnen jag vill ändra lite på.
Ser fram emot nya spännande recept!
Agneta
Sitter nu och avnjuter nybakta Bakrix frukostfrallor, en med Bregott och en med rikliga mängder rökt skinka.
Visst finns det en lite mandelton i smaken, men inte så att det stör. Fluffigheten är det inget fel på, men jag lät maskinen gå ganska länge.
De får fyra poäng av fem av mig.

Nu har jag testat lite olika varianter och fastnat för den här: kombinera pennylanes recept med bakerixreceptet det blir så nära perfekt man kan komma tror jag!
Jag känner att bakerix enbart lägger sig som en klump i magen och ger obegskänsla i magen i minst en timme efter att jag ätit en sån fralla.
Nu har jag gjort såhär:
½ påse bakerix (225 gram)
3 ägg vispade i 5 minuter
detta blandas i en skål.
------------
3/4 dl POfiber
1 msk fiberhusk
½ tsk bakpulver
½ dl vatten
1 ägg
Blanda allt och låt stå och svälla medan du vispar äggen till bakerixen
Blanda allt försiktigt men noga. Eventuellt kan man ha i 1 näve solrosfrö eller brödkrydda av eget val.
Forma bullar och lägg på plåt och grädda i ca 175 grader 17-20 minuter.
Agneta
kul! Om jag "ramlar över" bakerix ska jag testa!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Detta har ju inte med tråden att göra men jag ville bara säga att din tvåliga länk var mkt trevlig och informativ att läsa.

Tack!
Agneta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Just xanthangummi har en laxerande effekt står det på Wikipedia. Kanske därför en del reagerar på Bakerixen.