Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4598 ggr
sirandrew
0

Svårt med LCHF

Ny på detta och har verkligen svårt med paradigmskiftet, dvs från pasta, ris, bröd till fett och inga kolhydrater.

Har bestämt att produkter med 5g kh/100g är ok men ju mer jag läser dessto svårare tycker jag det är. och desto mer frågor får jag.

1) vad händer om man äter godis - får man ett enormt sockerbehov eller är det bara viktnedgången som avstannar?

2) När man äter något utan för LCHF - vad händer? tex tårta eller en vetebulle? Bränns kolhydraterna först och där efter fettet?

3) När man blandar LCHF och kh, bygger man inte upp en för att gå upp ivikt eftersom man har adderat riktigt fett oh fet mat som man sedan kompleterar med kh? (förutsätter att man håller en lchf diet och tex åt pasta till lunch, eller bröd till frukost).

Det är dessa och fler frågor som håller mig uppe på nätterna.

dufva
0

Låter lite som du planerar för avstegObestämd

Tja det är helt ok det med, men nånstans blir det väl inte lchf längre

När du blandar lchf och kolhydrater får du…..väl en kost ungefär som du äter nu och…därmed samma resultat som du får nu.

Inget att ligga sömnlös över bara att välja en nivå där du själv tycker det känns bra och samtidigt ger dom resultat du vill ha. Flört

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Först o främst, godis och skräp är inte mat med näring och oftast kommer det ovanpå maten i övrigt.. det är väll få vettiga mäniskor som äter godis i stället för mat!

Sen så.. kan man sluta med allt skräp som inte bidrar till din hälsa är mycket vunnit.. ät mat varje måltid, sådan med näring.. därför går pasta fetbort.. ingen näring men snabb energi, välj då hellre rotfrukter, där kommer det iallafall med näring i övrigt.

Kroppen bränner i prioritetsordning.. alkohol, kolhydrater, fett och sist protein.. även om allt givetvis bränns samtidigt men med övervikt för den ordning jag angav.

Altså för de som är friska och har en normal aptitreglering så om man äter mer av något äter man mindre av annat.. annars skulle man ju bli kräkmätt!

Börja du att sålla bort alla stora kolhydratkällor, bröd pasta potatis, ris, socker, lägg till mer fett, så du håller dig ohungrig!

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sirandrew
0

jo planerar avsteg eftersom jag kommer att resa som en galning och samtidigt åka på kick-off med jobbet. Så trots att ambitionen finns att hålla LCHF så anar jag problem.

Sedan har jag fortfarande inte blivit av med mitt sockersug och börjar snart ge vika för det.

Att det inte blir LCHF fattar jag . Men man vill ju samtidigt ha möjligheten att komma igen utan att börja om så att säga.

sirandrew
0

tack zepp

Zepp
0

Avsteg är en del av din framtida livstil.. vi är ju knappast asketer.. det gäller snarare att lära sig strategier så man inte kommer allt för långt bort frän den stig man valt att trampa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fettdieten
0

Ja, det viktigaste är ambitonen att vilja lyckas med LCHF eller egentligen vad det nu än må gälla. Att misslyckas ibland är en nödvändig del på vägen mot att lyckas. Ungefär som att lära sig att gå, och då krävs en hel del övning, Den som sedan lärt sig att springa, kan fortfarande ramla en och annan gång, men inställningen, att lyckas, den är fortfarande densamma.

Kör hårt!

Gustaf Segerström
http://www.fettdieten.se

Emea67
0

Min upplevelse är när jag gjort avsteg, då kan det ha varit ett litet, så har det dragit igång mig att äta mer och sedan har jag fått börja om med att bli av med sötsuget Rynkar på näsan

Så jag väljer noga och funderar ordentligt om det är värt det!

Kernow
0

Sirandrew, det är fullt möjligt att äta någorlunda LCHF-vänligt även på resa. Är det någon speciell resa du tror blir svår?

Du äter det du serveras på konferenser och skippar helt enkelt kolhydraterna - be om mer sallad istället (kanske redan vid beställningen) och gärna sås som håller dig mätt (en del är redd med mjöl men det kan inte alltid hjälpas och är det så att man reagerar på mjölredd mat som jag gör nuförtiden så kan man istället be om kryddsmör om det är gjort på riktigt smör - sämre ställen fuskar ibland). I baren med kollegorna väljer du vin istället för öl, whisky istället för cocktails…

Vad som händer om du äter godis kan bara din kropp svara på. Det beror på om du var sockerberoende eller ej när du startade. Själv var jag det och i början var jag väldigt försiktig med avsteg eftersom det triggade igång sockersuget igen (och detta gäller även pasta, bröd etc. var kolhydrater omvandlas till socker). Det är detta som gör att LCHF:are försöker hålla sig till sin mat snarare än rädsla för viktuppgång som så av ETT enda avsteg. Den vikt du går upp på ett kalas är mest vatten och den går du snart ner igen efteråt - det är bara det att du kan ha satt igång ditt sockersug.

Själv har jag märkt att mitt sug går att kontrollera nu när jag gått ner så mycket i vikt att min självdisciplin kickat in. Jag väljer helt enkelt vilka avsteg jag vill göra och vet då att jag klarar det av viljekraft vilket jag absolut inte gjorde förr. Idag känner jag helt enkelt min kropp mycket bättre också och vet att om jag överdriver så blir jag dålig i magen eller får hjärtklappning av för mycket socker och glutamat.

Jag reser mycket och ofta till kolhydratstinna England t.ex. Då kan det bli en handfull pommes till någon publunch där det serveras till i stort sett alla rätter, det kan bli två bett på makens Cornish pasty och några klunkar av hans ale under de 1-2 veckor vi är där samt någon dessert och en glasskula om vi går på fin restaurang eller är nere i Cornwall där glassen görs på fet clotted cream. Då är det avsteg jag valt att göra och det funkar bra. Faktum är att jag till och med fortsatt att gå ner i vikt en del, dels av att vi rör oss mellan saker men framför allt tror jag av att jag kickstartar dagens förbränning med ägg och bacon av mycket bättre kvalitet än i Sverige. 

Jag rekommenderar dig att skaffa Sten Sture Skaldermans bok "Ät dig ner i vikt". Där får du svar på alla frågor om i vilken ordning du ska äta osv. och massor av annan "matnyttig" info.