Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1524 ggr
camilla1997
0

Hopplösa föräldrar

Jag är 14 år och började med lchf för 3 månader sen

Vad ska man göra när föräldrarna inte köper hem den mat jag vill äta?

Kött och fisk och ägg är inga problem. Prolemet är fettet. I kylen finns flytande margarin att steka i, milda till smörgåsar.  Annars minicremefraiche, 10-%ig ost torr som en skosula, lättmjukost, lightleverpastej o såna saker. Mamma steker ju köttet fisken i flytande margarin. Är det farligt för mig att äta margarin och i övrigt kött fisk och ägg?

Det är omöjligt att prata med dom och få dom att köpa smör eller vanlig grädde.

Första veckan när jag började köpte jag ett smörpaket, en gräddost och en 3a vispgrädde.

Men det blir för dyrt om jag ska köpa sånt för egna pengar, för dom vägrar betala för mättat fett.

Dom säger däremot inget om att jag inte äter pasta potatis och bröd. Det tycker dom är okej då jag är ganska överviktig. Utan det är fettet vi bråkar om.

Tycker ni jag ska fortsätta betala eget smör eller äta lite margarin?

Maj@ren
1

Hej Camilla din tappre stackare…

Om du bor i Linköping kommer jag gärna hem till dina föräldrar och föreläser lite… :-)

Hoppas annars att du kan hitta en liten och hyfsat lättläst artikel om nyttiga med mättat fett, kanske någon av de tidningsinsändare somUffe Ravnskov mfl gjort ganska nyligen.

Varma kramar!,

Majoren

Sindri
0

Det blir väldigt svårt för sig att hålla den här kosten om du inte får riktigt fett som håller dig mätt. I skolan är det väl inte bättre heller, kan jag tänka!

Kan du inte be den som handlar att åtmistone på prov under ett par-tre månader köpa hem det du begär. Då kanske du kan visa resultat och få dem att förstå att du behöver den maten. De behöver ju inte äta av den, men du kan lätt lägga till lite grädde eller smör till dina portioner.

Bara en massa protein utan fett är inte så nyttig mat.

Har du möjlighet så låna Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen på biblioteket och be dem att läsa i den.
Tycker du är tapper som kämpar på ändå!!!!

dufva
0

Först och främst beklagar jag verkligen att dina föräldrar är så uppenbart fettskrämda så dom saboterar dina kostambitioner.

Det hör verkligen till ovanligheterna att en 14-åring är så mogen och driftig nog att själv göra en så genomgripande kostförändring som du nu gör.

Dom borde verkligen stötta uppmuntra och vara riktigt stolta över dig min vän. Glad

Kanske kan du visa dom lite fakta om margariner från Gunnar Lindgrens hemsida

Här finns mycket som kan få den mest inbitne margarin-kramare att börja omvärdera sina val

Du tvärdör förstås inte om du äter mat som din mamma lagar med margarin men jag skulle försöka minimera att utsättas för det

Hoppas du hittar ett sätt att nå fram med budskapet till dom utan att dom känner sig trampade på tårna och sätter taggarna utåt

Du kommer säkert att få fler råd i den här tråden och att visa den för dina föräldrar kanske är en bra början. Glad

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Olivolja är nyttigt oxå, det kanske ni har hemma?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kreativika
0

Jag hade också otaliga konflikter om att jag "hällde i mig smör och skulle dö", "ETT ägg om dagen annars köper vi ingen mat till dig!" och "Skall du laga din mat i detta hus skall du torka bort varenda fettdroppe på spisen efter dig"

Men med lite högläsning från böcker och utskrivna papper om vetenskaplig fakta (pappa tror endast på vetenskap) så lyckades jag få dem att förstå och till sist bli liiiite nyfikna.

Jag var visserligen äldre och kunde köpa egen mat när de skulle revoltera mot mig, men visa att du menar allvar och försök leta upp fakta och information om LCHF, det blir lättare att acceptera om man förstår vad det handlar om, som tidigare sagts så verkar de vara fettskrämda och då vill de ju helst inte att ens egna barn skall äta något sådant "onyttigt"

Lycka till och kämpa på! :)

MimLan
0

Kila in på kostdoktorn.se och skriv ut olika inlägg som kan passa dina föräldrar. (Om fokus är på fejkfetter för att annars tror de att man dör av igenkloggade kärl; bantning; allmän hälsa, osv.)

De kommer inte att ändra sig för att du vill, det är alltför enkelt för föräldrar att tro at det är en tonårsnyck, alltså behöver du ge dem fakta och argument de inte kan bemöta.

greensis
0

Jag fårstår att dina pengar inte räcker till smör, gräddost OCH vispgrädde men i så fall - köp bara smöret. Eftersom du kan äta proteinet hemma är det fettet som är problemet.

Du dör inte av lite margarin, annars hade flertalet LCHF-are redan kolat av efter att ha utsatts för margarin i våra tidigare liv. MEN det är inte direkt nyttigt, och du riskerar få så lite fett i dig att du inte blir tillräckligt mätt.

Om du är lite överviktig och dina föräldrar är oroliga för det - kan du "byta" med dem med något som de tror skulle vara hälsosamt, t.ex lova att ta en 30min promenad varje dag mot att de har smör hemma. Kalorijägare som är fettsnåla brukar vara gillar motion, och det är ju inte fel att få lite frisk luft. (Motion är bra för allmänhälsan även om det inte automatiskt ger stor viktminskning.)

Lycka till!

(Jag fasar lite för att hamna i dina föräldrars sits om min tunna-och-tränande 12-årige son skulle komma hem och "ha fått för sig" att bli vegan, så jag svarade dig lite från en tänkt "andra sidan.")

Fabricati diem, pvnc!

Mooniq
0

Hej på dig

Gå in på utbildningscenter.se och klicka på nyhetsbrev - där finns mycket bra info att printa ut eller be föräldrarna läsa. bl a om läsk, kryddor, kemisks sötningsmedel, margarin, mjölk etc etc… sen håller jag me dom att kolla kostdoktorn.se - printa ut info om kolesterol och även intro  lchf för nybörjare.. DET borde vara en ögonöppnare

LYCKA TILL.. o du förexten -be även föräldrarna titta in på denna sidan och låt dom ställa frågor.. här finns många som är superduktiga och pålästa!!

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ulf-jansson
0

En variant som både du och dina föräldrar kanske kan komma överens om är att du börjar laga din mat i ugnen , då behövs inget fett . Det kan bli lite tråkigt att äta utan sås i längden men dom kanske tillåter lite bea lite då och då ? Lycka till .

camilla1997
0

Vad snällt att så många svarat

Jag har ju läst många lchf-böcker redan och skrivit ut olika studier om mättat fett som visar att det inte är farligt tvärtom men mamma blir bara jätteirriterad och vägrar ens att titta på saker som står "om den där fettdieten" Och det räcker så väl med livsmedelsverkets hemsida. Och nej, hon vill inte läsa era svar i tråden för ni är "fanatiska"

Kan säga att mamma är sjuksköterska vilket hon ofta säger och ingen behöver säga till henna vad som är nyttigt och inte, det vet hon. Man ska dra ner på onyttiga kolhydrater och undvika mättat fett, äta mer grönsaker istället för pasta bröd och potatis, men gärna äta en frukt i efterrätt om man inte blir mätt. Så tycker hon.

Idag har jag köpt ett eget smörpaket igen och stekt mina egna revbensspjäll i smör. har även gjort kryddsmör i olika smaker.

Vi diskuterar också om ägg mycket Ett till två om dagen, inte fler tycker hon. Jag äter 2 bara till frukosten. Sedan tar jag ofta med mig till skolan och ibland kokar jag något ägg till kvällen. Hon säger att det är på tok för mycket men eftersom ägg finns hemma och till och med ekologiska så kan dom inte göra något åt det.

Sindri
0

Jag hoppas verkligen att dina föräldrar inte är så hopplösa som du tror!
Tyvärr har det ju blivit en sådan polarisering i debatten så många stänger både öron och ögon för allt som handlar om kolhydrater eller inte.

Jag tror ändå att dina föräldrar kommer att ändra sig - på sikt. Men det kan kännas hopplöst och jobbigt just nu.

Vill ändå råda dig att låna Matrevolutionen på biblo. Läs iden och låt den ligga framme på något gemensamt utrymme. Någon dag kommer någon av dina föräldrar att inte kunna låta bli att titta i den. Andreas Eenfeldt har ett logiskt och bra sätt att förklara saker på, och han gör det utan att låta dogmatisk eller arrogant.

Så kanske, kanske….

Qamilla
0

Strongt gjort av dig att ta egna "lite obekväma" beslut i din ålder. Oftast är det ju lättast att bara göra som dom säger.

Tänkte att din mamma kanske kan acceptera din kost om du kallar den för GI istället? GI verkar ju vara mer "rumsrent" inom sjukvården. Prata inte så mycket om det extra fettet utan mer om att utesluta dåliga kolhydrater samt tillsatsämnen. Sen som av ett misstag kan du ju slinka in på att margarin med alla konstiga tillverkningssätt och innehåll kanske inte är så bra, vad tror du? Tror att din mamma blir mer positivt inställd om du frågar henne "om råd" om hennes kunskap mer än om du försöker "visa att du kan mer än henne" med din kunskap. Lycka till.

Marcatta
0

Instämmer med föregående talare. kalla det GI och spä på med att du inte vill äta livsmedel med tillsatser - det borde väl din mamma som sjuksköterska köpa? Just i lightmat brukar det ju finnas en massa tillsatser. Då kanske du i alla fall slipper light creme fraiche och liknande.

Jag brukar övertala skeptiker att läsa ett ynka kapitel ur "Matrevolutionen" som finns att ladda ner på http://www.kostdoktorn.se/matrevolutionen. Din mamma med sin medicinska bakgrund borde förstå det resonemanget eftersom han förklarar forskningen och vad som gick snett med de kostråd vi får idag.

Lycka till!

[Bärnsten]
0

Dina föräldrar vill ditt eget bästa, det är jag helt övertygad om. Dessvärre stämmer inte deras "bästa" med ditt "bästa". Varför, kan man fråga sig???

Jo, din mamma är utbildad sjuksköterska och har studerat människokroppen i många år. Både som student och som yrkesutövare. Vad har hon kommit fram till?? Säkerligen det som många andra kunniga på området, att mättat fett är farligt för oss. Helt rätt, OM det är i kombination med socker och stärkelse!!

Jag tycker att du ska lägga fram fakta, sakligt och konsekvent, utan att bli arg och upprörd för att de inte fattar. Inget värmer ett mamma-hjärta mer än ett lungt och logiskt "varför"Flört

[baronbacon]
0

Man ska inte äta kolhydrater, man ska inte mata troll heller.

Agnez94
0

Margarin och "light-produkt skräm" dina föräldrar så att det förstår att vad de äter är farligare än vad de vill tro!

Lider verkligen med dig, hade aldrig såna problem när jag började.