Ketos lr inte ketos, det är frågan...
…
Jo, jag undrar efter att ha läste en massa trådar om ketos. Jag kan inte riktigt förstå när det blir för komplicerat så jag skulle vilja ha en relativt enkel förklaring.
När man drar ner på kolh så hamnar men i ketos efter nån dag. Hela den där grejen har jag fattat. Om man nu vill kolla med hjälp av stickor har jag fått tipset om att inte uteslutande kolla på morronen utan tex på em lr kvällen.
Men nu till mitt stora frågetecken.
Är det så att kroppen ställer om sej så att man inte längre är i ketos efter ett tag? Dvs när man tycker att man inte förändrat ngt i kosten - kanske till o med stramat till ytterligare - och kollar med sticka o det inte visat tecken på ketoner i urinen, lr om man inte har den där oljiga känslan i munnen (som iaf jag har) längre, då behöver man inte vara orolig utan tvärtom. Kroppen har äntligen ställt om sej helt enkelt. Jag har fått en känsla av att det är så ni förklarar det? Rätta mej om jag har fel!!
Stickorna är inte till någon hjälp för dig. De visar enbart överskott på ketonkroppar, inte om du är i ketos. Det kroppen ställer om är att inställningen av ketonkroppar blir bättre.
Ketos är alla i om man äter tillräckligt lite kolhydrater, eller om det gått tillräckligt lång tid sedan intaget om man äter kolhydrater.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det enkla svaret, ketonproduktionen är så stor den behöver vara.. därav har du mer ketonkroppar i blodet under omställningen.
Vanligvis har man en hög nivå av dessa i början då kroppen inte längre får några eller väldigt lite kolhydrater att omvandla till glukos.
Så småningom kommer dina muskler att öka sin förmåga att använda fett som det är och behovet av ketonkroppar minskar.
I början kan man säga att kroppen drivs av egenproducerat glukos och ktonkroppar samt lite fett.
När väl musklernas förmåga att använda fett direkt ökat behöver kroppen bara tillverka glukos och ketonkroppar för hjärnans och några andra organs behov.
Musklerna använder altså mest fett direkt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ok, tack för era svar.
En ny fråga har väckts:
Ok, jag fortsätter tjata om stickor - jag vet. Men en sista,
Om man man fortsätter att ha överskott av ketonkroppar lr alltså stickan visat mörkrött, har inte kroppen ställt om sej ännu då? Dvs kroppen har ännu inte gått över på fettdrift sas?
Jag kanske verkar dum som inte riktigt fått klart för mej det här ännu. Det viktiga för mej är att förstå processen i stort o att man gör rätt/tänker rätt. Har tyvärr väldigt svårt att hänga med o ta in om det blir för faktaspäckat o långa förklaringar. Tror jag försöker utveckla mina frågor till "ja- & nej-frågor", typ "har jag fattar det här rätt?", för att få enkla svar. 
Tack för att ni fortsätter försöka förklara. 2 x 
#3 Äter du tillräckligt få kolhydrater är du i fettdrift. Stickorna kommer aldrig att visa om det är fettdrift eller inte.

Det är lite individuellt kan man säga.
En del verkar ständigt kissa ketoner medans för de allra flesta så minskar det när väl musklerna tar sin mesta energi från fett direkt.
Andra andas ut acceton samt någon svettas ut det.
Men för de flesta avklingar det hela till tillverka så mycket som kroppen behöver.
Det kan för övrigt ta månader för vissa att uppreglera fettoxidationsförmågan i musklerna.
Troligen beror ketonöverskottet av att dessa inte kan lagras och därför måste kroppen hålla en överproduktion för evetuella behov.
När väl fettoxidationsförmågan och glykogendepåerna ökat så behövs ingen överproduktion längre.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.