Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7814 ggr
Marcatta
0

LCHFglass

Hej!

Jag har kört LCHF ett par månader och tycker att det funkar bra. Men har väldigt svårt att avstå från glass. Till min glädje hittade jag riktigt god LCHFglass på min lokala ICA. Dock känner jag mig en smula skeptisk till den här glassen. Den kommer från Alvesta Glass, och på förpackningen står det "sockerfri glass, LCHF, Lågt GI, bla bla bla". So far so good. Samtidigt ser jag på innehållsförteckningen att den a) innehåller en massa tillsatser och b) 0,5 av 1,4g kolhydrater kommer från "naturliga sockerarter".

Tillsatser funkar ju inte om man ska äta enligt LCHF och vad är det för mystiska naturliga sockerarter i en glass som ska gälla för att vara sockerfri? Det är ju ändå socker som socker?

Är det ngn som känner till den här glassen och kan råda mig huruvida jag vågar äta den?

Vet ju att regeln brukar vara att om det låter för bra för att vara sant så är det ju antagligen det…

Marcatta
0

En av tillsatserna i glassen är ett sötningsmedel som heter Acesulfame K. Vet ngn hur "farligt" det är att använda?

Henkez
0

Annars är det inte så svårt att göra egen glass

Marcatta
0

#2 Om du har tips och bra recept så provar jag mer än gärna. Hör dock till dem som inte är höjdarbegåvade vad gäller matlagning, så helst inget för komplicerat.  :)

Marianns LCHF Mat & bak
1

Hej Marcatta!

Min blogg innehåller många jättegoda glassrecept, kanske den bästa är kokosglass med limemarinerade jordgubbar.

Du är välkommen dit och botanisera bland glassarna. Skrattande

ps, jag skulle aldrig köpa den glassen Alvesta.

ingrrid
0

Glass är jätte enkelt att laga, här er et par recept du kann anvenda:

Kokkos och chocklad

Hallon och chocklad

Popsicles

Marcatta
0

Stort tack för bra tips, ska absolut prova!

#4 Mariann, du skriver att du aldrig skulle köpa sån glass - varför? Det är just sånna ssaker jag vill veta!

Sindri
0

Den har avhandlats flera gånger, bl a  här. Många orkar inte skriva om allt flera gånger.

Du vet väl att det finns en sökfunktion högt uppe till vänster där du kan söka om olika ämnen som avhandlats på sajten? Skriv in LCHF glass där så fär du fler trådar om denna, samt många trådar med recept.

Marcatta
0

Tack det är uppfattat - har läst tråden och känner mig mkt klokare!