Vad händer med kaffemoster?
Jag har fått veta att man får insulinpåslag av kaffe. Men VAD är det som ger detta insulinpåslag? Är det kolhydrater?
Kan inte hitta kaffe i listan här på siten, och nu funkar inte Livsmedelsverkets databas. Fineli har jag lite svårt för…
Vet någon?
Kram!
ingen aning. paulun skrev i någon av sina böcker (minns ej vilken) att man kan dricka kaffe 30 minuter innan man ska ut och motionera, för då hjälper det till att bränna fett. kaffet frisätter nåt så det förbränns, ja, jag kan inte säga mer än så…

ja, kan det inte hjälpas insulinpåslag eller inte, kaffe går det inte att vara utan. jag har försökt med koffeinfritt, men det är bara surrogat, det måste vara riktiga grejer. när det gäller kaffe håller jag med Skaldeman till 100 %.
jag försöker varva med gott the istället.

Det är väl koffeinet som driver upp insulinet? Har för mig att det påverkar binjurarna eller något sådant… Fast nu är jag kanske ute och snurrar fullständigt…

För övrigt har det också visat sig att nikotin + koffein ger ännu effektivare förbränning. Medelhavsfrukost på espresso och cigaretter är alltså toppen innan gymmet…

Det är nog kolhydraterna (inte mycket) som driver upp insulinet…men effekten är så liten att de flesta antagligen helt kan bortse från den.

Jag har druckit kaffe under hela min viktminskning.
Sten Sture
Suck… jag tillhör DEFINITIVT dem som skulle ha överlevt alla karga och magra vintrar på "urfarfars" tid, det är då ett som är säkert.
Utan att pilla med Cal-counter - för det fixar jag bara inte - så måste jag nu hitta grundbulten i min tendens att lägga på mig.
Det hela började så¨bra. Jag är fortfarande lika strikt, men ändå, det vill sig inte.
Funderade på om kaffet kan vara boven i dramat hos mig…

Fick alldeles nyss veta att kaffe har 38% kolhydrater!
Himmel!
I väldigt många år började jag min dag med att bälga i mig c:a 1 liter kallt, STARKT, svart kaffe!
Månne detta ha lagt grunden till min majestätiska viktökning, som de facto tog rejält fart just under de åren.
Minns att det här var en mycket stressig och jobbig tid i mitt liv, och min hälsa var inte precis prio 1.
Och jag som brygger så starkt kaffe… Nu är det finito med denna ädla dryck, helt klart!
Kram!
Men hallå DaMum… det är i pulvret det är kolhydrater och du tar inte mkt som späds i vatten… det blir inte många procent kvar…
Numer pensionär i Nynäshamn

DaMum----HAllå!
Du tror väl inte att 1 liter kaffe har någon effekt alls när man äter kolhydratsbaserat….kaffet står bara för en liten liten del av kolhydraterna.
Du är rolig DaMuM!
Tack Pasi, men jag är inte rolig.
Jag är O-rolig! Riktigt orolig!
Den konsumtion av kaffe jag beskrev, var bara toppen på isberget. Jag kunde konsumera flera liter kaffe om dagen, och det gjorde jag också! I många, många år!
Det var väl först i höstas som jag drabbades av dödsskräck och började pilla med vad jag stoppade i mig. Då var jag ju "Anna Skipper-frälst", och drog ner rejält på kaffedrickandet.
Men i gott och väl 20 år har jag kanske konsumerat 3 liter STARKT kaffe per dygn!
Vad ska man säga…? "Tack för kaffet" kanske…
*nynnar Chopins sorgemarsch"

Detta kaffebehov och rökbehov oxå för den delen är ofta ett tecken på felaktig hormonbalans.
Man kanske har överskott på kortisol….röker några cigg och får ökade nivåer av dopamin (belöningssystemet)….dessa använder samma receptorer och transportörer som kortisol…vilket gör att kortisolet får mindre effekt (negativ). Då mår vi något bättre.
En form av självmedicinering, kan man säga.
Enligt CalC så innehåller bryggt kaffe inte mycket kolisar alls, något på noll komma någonting- har inte pejl just nu. Så jag tror du lugnt kan dricka kaffe DaMum, sedan att det inte är nyttigt med flera liter kaffe om dagen vad gäller koffeinet är väl en aspekt värd att fundera på… Men några muggar kan du gott ta dig!
Tack, tack!
Ja, det kanske inte är så hiskligt farligt ur kolhydratsynpunkt då…
Men jag blir så himla rädd när jag tänker på hur jag levde i många år. Drack alltså kopiösa mängder svart, starkt kaffe. Petade också i mig upp emot 8 Alvedon PER DAG i många år…! Hoppade över måltider, och åt kanske 1 gång per dag. Inte i något viktminskningsförsök, utan mer av stress och brist på ork.
Att jag överhuvud taget lever idag, är ett mirakel.
Kram!
Atkins nämner i en bok att kaffe kan hiindra viktnedgång pga blodsockret…inte kolhydrater alltså, utan koffeinet.

Freja42 - Blodsockret kan inte höjas utan någon form av kolhydrater.
Koffein höjer knappast blodsocker i sig men kan få levern att spotta ur sig lite extra kollisar och fett…ökar oxå på hormonerna - adrenalin och dopamin.
Insulin index lär ligga på 11 vilket är lågt.
#17 Pasi, han skriver så här: "Undvik kaffe, te och drycker som innehåller koffein. Stora mängder koffein har visat sig orsaka lågt blodsocker, vilket gör att du kan känna ett sug efter socker."
Fel av mig alltså. ;)

På mig funkar det nog som han skriver…om jag dricker mycket kaffe på tom mage så känns det så iallafall, blir matt och konstig men faktiskt inte sötsugen.
Men jag tror nästan att effekterna kan variera från person till person.
Enligt Calcounter innehåller 100 g (1dl?) bryggt kaffe c:a 3 g kolhydrater!
Detta är ju OERHÖRT! Nu måste jag sluta med kaffet! Det kanske är detta som stoppar min viktminskning, eftersom jag dricker rätt mycket kaffe…!
Nu blev jag skraj igen.
Kram!

DaMum - Siffran måste avse 100g rent kaffepulver/böna inte blasket vi dricker - http://www.fineli.fi/food.php?foodid=900&lang=sv
Pasi!
Det var "kaffe, bryggt" som jag la in i Calcounter. Vet också att råvaran innehåller 38 g kolhydrater.
Det blir således c:a 3 g kh per dl färdigbryggt kaffe. Oerhört mycket, dels för att jag dricker stora mängder, dels för att jag inte vill inta något som har högre kh-värde än 2.

Kolla länken! Enligt finska livsmedelsverket så innehåller 1 liter kaffe 3g kolhydrater.
Okej, okej… jag ger mig!
Kanske kan bälga i mig mina koppar som vanligt då…
Kram!
Hallå!
Visst kan blodsockret höjas även utan kolhydrater?! Kortisol är ett hormon som är ett stresshosrmon och frisätts vid stress och ser till att vårat blodsocker ökar. Likaså höjs blodsockernivån i blodet om halten adrenalin (ett annat stresshormon) i blodet stiger. Allt för att vi ska kunna mobilisera energi i just stressade situationer? Sedan vet jag inte riktigt hur koffeinet verkar. Skulle kunna tro att det ökar stresspåslag och halten av ovan nämnda hormon. Vad tror du Pasi?

Jag tror kortisol kan öka något…fast det varierar nog från person till person.

Nar jag borjade har i oktober skickade jag ett mail till Lars-Olof Landin och fragade ang kaffe med gradde och smor,(som nyborjare var det ju en lyx) som jag markte var valdigt bra mot astma och kom ihag att man gav mig detta pa sjukhuset, nar jag som barn hade astmaatacker och var inlagd. I svaret jag fick sa radfragade han Uffe Ravnskov forst. Svaret blev: Att man efter kriget slutade att anvanda smor och gradde och att detta fick katastrofala konsekvenser for var halsa. Att man gav mig kaffe med smor och gradde fastan jag var ett barn, trodde han berodde pa att båda har en lungnande effekt och att kaffet ger en vidgande effekt. Valdigt kloka sjukskoterskor alltsa! Att fortsatta med Omega3 och dra ner Omega6 var ocksa ett rad jag fick! Angaende kortison sa han att det ar sa krangliga processer som finns i kroppen och att en del inte gar ner i vikt lika fort som andra. Men vad jag forstar ar det for invecklat for att ge sig in pa, bara att det ar viktigt att ata naturligt och inga konstgjorda produkter.