Skräckslagen mitt i natten
Jag låg och läste en bok som jag köpt på tradera i sängen och plötsligt ser jag att det kryper ett litet genomskinligt djur i den. Jag krossar den med nageln och nu är jag skräckslagen. Vet inte ens om det var en vägglus, men är det något jag inte vill ha hemma så är det det!! Har sökt på nätet och där står hur stora de är i vuxet tillstånd men inte om de också kan vara 1mm små. Och vad i hela fridens namn ska jag göra nu?? Har lagt de böckerna som jag köpte i frysen i en påse men vet inte om det gör någon nytta. Läste att man kan tumla ihjäl dem, men hur mår böckerna då? Vet någon något som kan hjälpa mig??? Finns det små genomskinliga ofarliga djur som bor i böcker? Jag kan inte väcka mannen för det är så onödigt att vara två som inte kan sova. Hjälp?

De allra flesta krypen tål inte extrem kyla (kallare än -15 grader) så om du låter böckerna ligga i frysen 1 dygn eller 2 så tror jag det är relativt riskfritt sedan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Intressant att få en anledning att skaffa nya kunskaper, enligt wikipedia så finns det faktiskt något som kallas boklus.
Lätt roligaste inlägget på det här forumet!

Det blir lite mer paleo med lite kryp inomhus.

_**/Mvh Anne
Tack till er som hjälpte mig. Skönt att det finns andra än de som gläds åt andras problem. Så typiskt. :) Så då ska jag kolla upp om boklusen och hålla böckerna kvar i frysen.
Hur står det till med fördelning protein / kolhydrater / fett i en sån liten rackare?
jag tycker inte att ni ska raljera så över trådskaparens faktiska rädsla
# 8, jag misstänker att # 7 utgick ifrån att ts har humor….

Hmm, snacka om sammanträffande! Strax efter att jag hade svarat på denna tråd i natt så dök det upp en annan tråd på ett annat iFokusforum där trådskaparen hade hittat en bokskorpion, bokskorpioner äter boklöss 
_**/Mvh Anne
Bokskorpion (Chelifer cancroides) är ett spindeldjur som ofta lever inomhus där den bedriver jakt på boklöss, hoppstjärtar och kvalster.
------------------------------
Den finns ju faktiskt, jag var nog annars benägen att tro att det var ett skämt. Naturen både förbluffar och överraskar.