Maränger del II
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har tidigare avrapporterat att jag lyckats göra maränger på sukrin. De blir väldigt spröda, men smeten håller INTE (OBS! Väl uttestat) ihop för att göra bottnar eftersom de går i tusen bitar.
Sukrin ger också, även i låga doser, en touch av mentoltuggummi. Eller aluminiumfolie.
Så svag att man kan dölja den med vispad grädde, men i alla fall.
Jag snackade ihop mig med Dana Carpender, amerikansk LC-kokboksförfattare, på kryssningen i maj, och hon sa att med maltitol kunde man göra allt som man kan göra med socker, inkl glasera.
Sagt och gjort, jag har nu i eftermiddag hämtat hem en beställd flaska flytande maltitol. Ska förbereda vitorna i kväll. I morgon ska jag rensa köket och testa ut marängbottnar med varenda marängknep jag kan. Går det så går det. Håll tummarna.
Och går det inte med maltitol tror jag att grundbudet är att vi kan lägga ned projektet med äkta sockerfria maränger. Nyckeln till maränger är en kemisk abrotrixivinkel mellan sockret - proteinet i äggvitan och temperaturen. Det är inte bara att lägga i något som smakar sött istället.
Jag lovar dyrt och heligt att både avrapportera i den här tråden och lägga ut det färdiga receptet OM det fungerar.
/Katarina Wikholm
Fabricati diem, pvnc!
nu snackar du rena grekiskan! Eller latin… abrotrixivinkel?
Greensiska! 
Det ser vi nog alla fram emot med spänd förväntan, Greensis!
Jag håller tummarna för ett riktigt gott resultat
/Kricko.
Håller tummarna!! Skulle vara fantastiskt att kunna göra maränger LCHF style!
Det är ingn risk för fortsatt sockersug?? Jag har kopt sukrin men gillar inre smaken, blir konstig i magen och får en frän smak i munnen.

Abrovinkel med trix?
Alldeles normal greensiska, talar inte alla det?
Håller tummarna för att det funkar. OM det funkar rent tekniskt så kan det ändå behövas heltäckande brasklappar om sötsug och ev magproblem.
Som jag ser det skulle det vara fantastiskt om det fungerar. Jag gissar att jag inte skulle besvära mig att göra maräng(tårta) mer än ett par gånger per år. Det är ju ingen som är tvingad att använda ett recept, liksom.
Fabricati diem, pvnc!
Jaa, enligt denna tråd är det inte mycket bättre än socker…….
Men jag tycker inte sukrin ger så mycket bismak om man bara är försiktig. Marängerna behver ju inte smaka så sött, speciellt om man tar grädde och bär till.

Fick en gång för länge sedan ett "vitt pulver" av en konditor. Vi använde det till marängbak ( med socker) för extra stadga då vi ville göra "höga" maränger…..
Jag har ett ord i bakhuvudet som jag inte vet var det kommer ifrån……kan det vara så att pulvret hette cremodium?
Om inte, någon som vet vad cremodium är?….var jag kan ha fått det ifrån?

vad är maltitol för ämne? och hur påverkar det kroppen o sötsuget?
var finns det att köpa?

Maltitol är en sockeralkohol, precis som erythritol som sukrin är gjort av, och den som är mest kemiskt lik socker. Det finns en länk till tråden om olika sockeralkholer i inlägg #7 i den här tråden.
Vad den har för effekt på sockerberoende vet jag inte, har inte testat än. Det man kan säga generellt är att man inte bör överkonsumera sockeralkoholer, både för söteffekten i kroppen OCH för att de är laxerande. Men att dela en marängtårta på 8-10 bitar någon gång per år är något helt annat än att poppa i sig maränger dagligen och stundligen. Dessutom finns de inte att köpa utan man måste göra dem själv, vilket är rätt tidsödande, eftersom de ska torka långsamt i ugn.
Jag köpte 5dl sirapsliknande i flaska från Panduro Hobby på deras hemsida, jag tror det var efter tips av Pennylane.
Fabricati diem, pvnc!

men vad jag fattade med länken så är det inte så olikt socker.. o ska man bar göra tårtan 1-2 gånger om året så varför inte ta vanligt socker?
därför att sockeralkoholer inte höjer blodsockret på samma sätt som socker. De flesta anser att man inte behöver räkna mer än max hälften av kolhydraterna, kanske inte ens det. Många anser att man inte behöver räkna dem alls.

okej tack,
har lite svårt med alla sötningsmedel o hur de funkar,

Jo, det ar sant … maltitol kan man koka sirap av … det finns ocksa fardig sirap och honung att kopa. Jag har bade 'socker', sirap och honung i mitt skafferi for Maltitol ar det som harmar socker bast … det anvands i mest sockerfri choklad som saljs har.
HOWEVER … At forsiktigt av maltitolsotade varor! Det kan ge enormt magknip och diarre om man inte ar van vid det!

Rapport från en köksbänk:
Smetkokandet har gått jättebra! De ser fina ut i konsistensen och smeten blev slätare än med sukrin. Första vändan, inklusive en marängbotten står i ugnen.
Håll tummarna!
Fabricati diem, pvnc!

Rapport efter första satsen:
Smak och format perfekta.
Bottnen ser jättefin ut. Konsistens: seg som fransk nougat, får se om de stelnar mer när de torkar.
Kvarstående problem: går inte att få loss från bakplåtspappret utan att de går sönder. Jag mjölade plåten med symbolisk mängd potatismjöl, men de sitter ändå fast.
Testar att köra de jag har i ugnen längre tid, de första stod inne 2 timmar.
Morgondagens test: Göra en mindre sats, ta hänsyn till dagens gräddningserfarenheter och prova att göra direkt på plåten, rejält mjölat (sen blåser man av mjölet)
Lärorik observation: Maltitol blir lika varmt som socker - om man rör vid det i ugnen bränner man sig.
Fabricati diem, pvnc!

Aha! Nu ger du mig ideer
Alskar fransk (spansk, egentligen) nougat och ska forsoka gora med maltitol. Far gora sma portionsbitar for jag ar en av dem som ibland far magknip av Maltitol 
Tyvärr är ju maltitolsirap "den värsta" av sockeralkoholerna vad gäller GI och upptag (finns lite olika sorter där med, men de värsta av dem så kan man minst lika gärna använda socker). Nu kan man ju äta precis vad man vill, men försöker man tro att den "inte räknas" alls lurar man sig nog, så är man diabetiker eller känslig eller svårt att gå ner i vikt ska man nog vara försiktig (och mäta noga blodsocker och så).
Det är den som "drar upp snittet" på att räkna att ca hälften av sockeralkoholerna tas upp med snarare 75% jämtemot de som tas upp mindre. Varför den ändå används? En av de få som fungerar att söta choklad med förutom socker. Och det är inte farligt för tänderna som socker.
Lycka till med experimenterandet dock!

#18 Jag har provat med en "snällare" sockeralkohol och det fungerade inte. Jag skulle vilja ha det bevisat en gång för all om det är tekniskt och kemiskt möjligt att göra maränger utan "socker." Då har vi en produkt/ett recept framför oss att ta ställning till.
Sedan får var och en fatta beslut om det är något som de vill använda eller ej, utifrån vad de tål och känner sig trygga med att äta.
Fabricati diem, pvnc!
Bra jobbat!
Du har förmdligen redan testat, men jag påminner för säkerhets skull ändå.
Alltså provade du att pensla undersidans bakplåtspapper med kallt vatten och sedan dra av, dvs. som man gör med rulltårta som vill på att fastna?
MVH!/Kricko.
PS: Var bottnarna, trots den sega nougatliknande konsistensen, såpass styva att de gick att hålla utan att de vek sig och "kroknade"?

OH MY GOD 

Efter att ha kört marängerna i ugn 2 timmar och låtit dem stå på eftervärme med ugnsluckan på glänt förvandlades de till krunchiga maränger som jag inte hade klarat en blindtest mot köpe-maränger! Nam, nammi, nam nam….
Dock sitter de fortfarande fast i pappret: testerna fortsätter i morgon.
Stort tack till Kricko1 och Parsley (i hennes FB-inkarnation) för tips om mateoder att få dem att lossna. Nu har jag tre versioner att testa ut under morgondagen!
Bottnen går att böja utan att den knappt bryts men går inte på något sätt isär. Den sitter dock fortfarande ensvist fast i bakplåtspappret.
Kricko1: Ska testa att pensla med vatten. Jag är inte så van vid rulltårta, eftersom jag var allergisk mot ägg långt upp i tonåren och inte riktigt är en fikabrödsperson.
Fabricati diem, pvnc!
#16 Provat "teflon-bakpapper"? brukar funka suveränt till det mesta 

Pensling med vatten fungerade, men resultatet var fortfarnde väldans fransk-nougat-segt. Barnen älskade den dock med vispad grädde och tinade hallon.
Ska testa i morgon olika smidiga sätt att få loss med - när jag har en hygglo lösning lägger jag ut receptet.
PS: Ber om ursäkt för ev felstavningar, brände fingertopparna illa på ugnstempererad maltitol.
Fabricati diem, pvnc!
maltitol blir betydligt hetare än socker; i Panduros karamellbroschyr framgår det klart och tydligt, och jag har även märkt det själv, då jag kokat både med maltitol och vanliga med socker. Det är rent vidrigt hett och man kan inte vänta tills det svalnar för då är det såpass hårt att det knappast går att klippa. Man hade behövt asbestvantar!

Och det säger du nu, tre fingertoppar senare!

Fabricati diem, pvnc!
sorry! 
jag högg i förrgår, eller om det var i måndags tag i en skållhet gjutjärnsstekpanna jag precis tagit ur ugnen. Höll direkt handen i svalt vatten och sen gick jag med kalla burkar och flaskor ur kylen i handen hela kvällen, samt smörjde med Ice Powergel, sen hade jag med ett kylblock i sängen som jag kylde ner handen på. Otroligt nog blev det inga blåsor eller ens rött! Blankt och rynkigt är det men inget mer, det var stelt dagen efter också men nu känns inget! Så kyl! Och kyl! Och kyl!
greensis: jag är väldigt sugen på att göra gräddbullar. Tror du det funkar med Maltitol?
gräddbullar? Vad är det?
aha… googlade… trodde seriöst att det var vanliga bullar fyllda med grädde! Men det var mumsmums, eller kokosbollar! Var säger man egentligen gräddbullar om dem? Tydligen någonstans eftersom det kom upp bilder på sådana ihop med det namnet!
Är du från Göteborg kanske? Där kallar man nämligen gräddbullar för munkar tror jag. Kärt barn har många namn: gräddbullar, munkar, kokostoppar eller Mums Mums. Vet du vad jag menar nu?
nej bor i Värmland, och har bott i Dalarna och Bohuslän, ja just det där sa dom munkar…
(se mitt förra inlägg, redigerde det efter att jag upptäckt vad det var!)
Nä, de är ju inte fyllda med grädde utan ogräddad maräng, som tillagas över vattenbad…
jo det vet jag, när jag väl såg vad det var! Men var kallar man dem så? Stockholm? Norrland?

#30 och #33 Gräddbullar säger vi i Småland
….åtminstone i den del av Småland jag kommer ifrån.
Greensis: Tack för att du gör detta mycket intressanta marängexperiment. Ser med spänning fram emot det färdiga resultatet 
Gräddbullar om man stavar på rikssvenska, annars graddbolle, på skånska!!!!
Innehållet liknar ju fluffig vispad grädde, därav namnet.
Jag är från småland och därför benämner jag nog bakverket som just gräddbulle. Jag ska prova att göra sådana idag kanske. Men exprimentresultatet lägger jag ut i en ny gräddbulletråd.

#28-36: När jag vispade smeten i vattenbad blev den rätt nära fyllningen till det som här i kring kallas mumsmums. Så det är möjligt att det fungerar. Frågan är hur man får choklad utanpå utan att marängsmeten löser upp sig.
Jag ska fortsätta testerna idag och i morgon, med syfte att hitta ett bra sätt att få loss dem från underlaget. Därefter lägger jag ut receptet.
Men samma recept går då att göra "gräddbullefyllning", något fransk-nougat-liknande OCH marängbottnar på….
Skillnaden är om och hur man gräddar den,
Fabricati diem, pvnc!

Kremortartari. http://no.wikipedia.org/wiki/Kaliumhydrogentartrat
just det! Tartarnånting var det jag fick i skallen men lyckades inte värka fram det! Vinsten säger man kanske…

#37 Bara ett tips om sidospåret "Gräddbulle". Man skapar formen, typ penslar en strut av bakplåtspapper med smält choklad som får stelna, och fyller den sedan med marängsmeten.
har gjort något som kallas "sladderbullar" , med samma sorts smet (fast då gjorde jag ju med socker ) då hade man kakao och kokosflingor i en form, hällde på smeten och strödde kokosblandning över och när det torkat till så skar man i fyrkanter och rullade i kokosblandning.
Frys gräddbullarna och doppa sen i choklad…
Väntar med spänning på marängreceptet 
I vanliga recept brukar man bara låta dem torka till och sen doppa i smält choklad, liksom vrida ner dom dra upp dem lite snabbt och skaka av överflödet. Men då har man en keksbotten man håller i… vet inte hur man fixar det utan… men kanske om man fryser som Nickolina skriver… fast… då får man inte den där härliga färska känslan, de blir ju lite segare tycker jag när man har fryst dem…

Creme of tartar, manntro? Kommer ihag att det var en trad om detta for ett tag se'n och det heter na'nting med 'vin' pa svenska. Av nagon anledning sa ar detta pulver en vanlig syn i kryddhyllan i bade England och USA … gor de mer marang har? … hmmm …
Satter du ut receptet du har anvant till marangen, eftersom du har anvant Maltitol … eller har du bara anvant ett vanligt recept och bytt ut sockret matt for matt med Maltitolpulvret?
ja som jag skrev ovan vinsten

#38 Jo , det kan ju vara det……"stabilisere pisket egghite". Vi gjorde hur som helst riktigt höga, fina, marängtoppar som blev spröda samtidigt som mycket fasta.
Fick sedan nys om att pulvret gick att köpa i en postorderbutik med bakprodukter.
vinsten finns ofta i livsmedelbutiker bland kryddorna.

OK, det här är ingredienserna, (fast jag måste ändå utreda gräddningen mera)
6 äggvitor
1,5dl flytande maltitol
1 drygt krm ättikssprit
1 rågat krm salt
Blanda i vatten bad över kastrull (sjuda, inte koka). Vispa med elvisp tills smeten går ihop och håller formen, ca 10 minuter. Det räckte till två plåtar, eller motsvarande 3 bottnar a 20cm.
Jag gräddade 2 timmar på 75 grader och lät sedan plåten stå på eftervärme med luckan på glänt 30minuter. Då blev de hårda och spröda. Hade jag kortat ned eftervärmetiden hade de fortsatt att vara lite sega.
Fabricati diem, pvnc!

For oss som inte kan fa tag pa attika … gar det att anvanda vinager?

#49 Har inte provat, men vinäger är inte lika koncentrerat. Jag har sett citron i vissa recept, men då använder de en hel del socker också.
Fabricati diem, pvnc!
#37 underbart. Jag brukade innan jag blev LCHF-frälst göra gräddbulls-cupcakes och det är verkligen sjukt gott. Så jag ska prova med en LCHF-variant så fort Panduro fått in sin maltitol.

OBS! Glömde nämna det: äggvitorna ska stå minst över natten innan man gör smeten, så att de dunstar lite.
Fabricati diem, pvnc!
#19 självklart, äter sockeralkoholer i olika form till och från själv. Dock viktigt att påpeka att de kan påverka blodsockret rejält, så de som det är viktigt att hålla nere det inte råkar illa ut för att det viftas bort. Just maltitolsirap är tyvärr ofta i princip lika illa som socker ur den synvinkeln, så viktigt för en del att vakta noga (däremot andra fördelar för tänder och ingen fruktos osv). Kul receptet blev bra! Underskatta dock inte den laxerande effekten om det blir gott och man äter mycket! Hade en hmm… Intressant effekt efter närkontakt med choklad sötad med lactitol häromdagen, ungefär som överdos laxermedel med tillskott av pruttpiller och resulterade till en dag på toa :p *fniss* chokladen var god dock men tror jag håller mig till en liten bit nästa gång!

Antalet portioner: jag gissar på 8-10 för det gick att få ut ungefär 3 bottnar 20cm (Schwarzwaldtårta någon?) eller kanske 25-30 maränger.
Sedan får man väl göra en rejäl disclaimer ovanför receptet - testa på egen risk, typ. "Avstå om du har sockerbegär eller är väldigt känslig för sockeralkoholer." Jag fick inget sug, men magen bubblade lite (kan ha varit för att jag åt upp resterna av maltitolen som fastnade i måttskopan. Hett tips - gör inte det!
)
Nu vet vi i alla fall att det fungerar överhuvudtaget. Allt annat är finstilt. Jag ska testa om senare med att tillsätta vinsten och se om det går att minska maltitolen ytterligare.
Fabricati diem, pvnc!
# 49 Jag har ett recept från Nya Zeeland på Pavlova, (marängtårta) där använder man vinäger så det kan du prova med.

Tack for tipset! Tankte inte pa att kika pa Pavlova … jag kopte ofta frusen Pavlova pa sommaren, nar vi fortfarande bodde i Frankrike …

Du sager att aggen maste dunsta litet …
Kanske detta ar svaret pa en fraga jag har … varfor hittar jag bara recept pa Pavlova dar de har majsmjol som ingrediens … och det ar inte nagra sma mangder heller … 3 matskedar.
Tror du mina agg ar bra som de ar (alltsa oavdunstade) eftersom aggstorlekarna har tycks vara sa mycket mindre an i Europa? Kollade aven pa vad som kallades Jumbo Eggs … och de ser inte sarskilt imponerande ut, size-wise.
#57 Gun - Det här receptet nedan, ur AoM från feb-00, har jag bakat ett oräkneligt antal gånger. Det går helt enkelt inte att misslyckas med om man bara följer receptet och vispar tillräckligt länge (och det är länge) så smeten blir alldeles tjock och blank.
Jag har även vid ett antal tillfällen uteslutit (glömt) den enda teskeden maizena med samma goda resultat. Det blir en jättestor marängtårta av det här receptet och en tesked Maizena är mer eller mindre försumbart. Det är sockret, inte teskeden Maizenamjöl, som garanterar resultatet. Men byter man ut sockret mot Maltitol som Greensis gör så kanske avdunstningen av äggvitorna kan ses som ytterligare en förebyggande "stabiliserande faktor".
http://www.alltommat.se/recept/Pavlovatarta-14873
MVH!/K.

Tack for receptet! Ska forsoka en annan dag … inte idag for jag har precis gjort rent koksgolvet eftersom en plastflaska falsk sirap (sorbitolbased) trillade fran skapet over kylen … maste ju vara jatteforsiktigt eftersom jag har bade hundar och katt och darfor stod den hogt uppe … och hade alltsa mer kraft nar den foll i golvet …

Om man skulle köra 4dl maltitol till 6äggvitor skulle man nog få bo på toa sen, för det är rätt laxerande.

Barnen fick viss effekt efter att ha delat på en marängbotten där jag använde drygt 1,5dl till 6 äggvitor. (Bottnen var ungefär en tredjedel av smeten och de delade på 3, så en sjättedel av 1,5dl kan ge effekt om man är känslig.) Själv klarade jag mig med lite bubblor i magen.
Jag fortsätter mina experimentella utredningar i tråden Maränger III - nästa idé är att tillsätta vinsten(som jag fick tips om), blanda upp maltitolen med sukrin och sänka mängden sötningsmedel totalt.
Fabricati diem, pvnc!

Skulle tro att det ar skillnad pa koncentration pa 4 dl maltitolsirap och 4 dl maltitolpulver … och sjalv skulle jag inte ta hela andelen i maltitol; jag skulle blanda med sukrin eller DiabetiSweet, aven om den senare produkten ocksa har en lite … ahem … 'rensande' effekt …
frågan är vilken mängd malitol som krävs för att det ska funka, det funkade ju inte med bara sukrin, så någonstans finns ju den där gränsen…

#62 Precis. Och det är den gränsen jag letar efter.
(Nu när fingertopparna läkt efter närkontakten med ugnstempererad maltitol…)
Fabricati diem, pvnc!