Orkar inte längre! Candida under bröstet...
Hej!
Vet inte vart jag ska vända mig, men här på kolhydrater.ifokus finns det ju en massa kloka människor så någon av er kanske har någon idé?
Jag är 152 cm lång, väger 119 kg och är sk. "välsignad" med en extremt stor bokhylla. Dvs jag har storlek I-kupa på mina bröst och gravitationen tar således ut sin rätt. Till saken hör dessutom att jag jobbar som busschaufför vilket innebär att det är varmt och svettigt mest hela dagarna.
I början av Mars så fick jag, troligtvis i samband med stressen iom att jag flyttade, ett utbrott av svamp under bröstet. Jag smörjde med pevaryl och det blev genast bättre… för att sedan bli sämre igen. Jag testade att kombinera med pevaryl-pulver också och det blev bättre… för att bli sämre igen. Nu hade det gått en månad så jag gick till vårdcentralen och gick därifrån med ett recept på dactacort och rådet att "håll det torrt hela tiden!". Ja jo, det är inte så lätt med hängbröst och en arbetsmiljö som varierar mellan 25 och 35 grader i temperatur, men jag försökte iallafall. Smörjt in mig varje dag och haft torra tvättlappar under bröstet som jag har bytt ut varje timma (om möjligt) för att bli av med den mesta fukten.
Genast blev det bättre och var i stort sett helt borta… När det kom tillbaka igen! Nu hade jag då alltså hållt på i över en och en halv månad med att smörja bröstet så jag började bli väldigt trött på det. Jag började med strikt LCHF (det är därför jag har gått ner 3 kg) och gick till vårdcentralen igen.
Läkaren jag fick träffa lyssnade inte på vad jag sa, och jag tror inte att han förstod svenska särskilt bra heller, för han ville testa mig för diabetes och skrev ut ännu mer krämer åt mig, bl.a. pevaryl. Jag förklarade att jag redan har blivit testad för diabetes två gånger på ett år iom att jag tog busskörkort och sedan fick jobb på ett bussbolag, samt att jag dessutom slutat helt med kolhydrater. Jag förklarade också att jag redan använt upp en hel tub pevaryl OCH pevaryl pulver, men han ryckte bara på axlarna och sa typ "Ja, men svamp får man ofta om man har diabetes" och skrev ut krämerna till mig.
Nu har jag smörjt in mig en vecka med första krämen han skrev ut och som förut blev det bättre….. för att nu vara sämre än någonsin! Det kliar knappt längre, det SVIDER! Huden under bröstet mår pyton av svamp och krämer och jag orkar f*n inte längre.
Vad tusan kan jag göra?! Det känns som huden snart spricker… :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Prova att smörja dig med kokosolja! Den bra alltså, kallpressad extra virgin. Min svamp försvann efter bara någon dag!
:)
Hmm, jag har kallpressad extra virgin kokosolja hemma som jag brukar ha i kaffet så det tipset kan jag faktiskt testa nu på en gång. Någon mer som har något? 
det finns nån slags piller som man kan få mot svamp i underlivet. borde väl funka även på svamp på huden? hör med vårdcentralen om du kan få recept på dessa.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Jag tog upp frågan om piller med läkaren eftersom jag tidigare i livet har varit tvungen att ta sånt när jag hade en svampinfektion i underlivet som inte ville ge sig. Läkaren skakade på huvudet och sa att "Nej, det ser inte så farligt ut så det är inte aktuellt". Jag förklarade att det "inte såg så farligt ut" pga att det hade varit bättre men var på väg att bli sämre, men då lyssnade han inte, eller så förstod han inte 
Är lite orolig för att få samma läkare igen och samma bemötande, samtidigt som man inte vill säga att jag inte vill ha den läkaren. Han är enda utländska läkaren på stället, och det vore inte mysigt att bli sedd som någon form av rasse…
Jag skulle testa under en ledig dag att skippa bh:n. Svampen älskar syntet. Jag skulle lägga dit tyglappar, men ligga ner så mycket som möjligt för att låta det lufta. OBS det måste vara naturmaterial. Siden vore det allra bästa. Annars en frottéhandduk av den gamla sorten, alltså sträv och inte så tätt med öglor, då kommer det luft emellan.
Sedan kokosolja förstås, och inte tvätta för mycket.
Egentligen tycker jag du kunde sjukskriva dig några dagar för att verkligen få bukt med det. Förstår att det kan vara svårt.
Bered dig också på att svampen kan bli mer aggressiv nu när du tar bort maten för den. Nu gäller det verkligen att vara tapper och hålla ut för att bli av med fanskapet på riktigt.
Med tid och tålamod så går det att få bort svampen och kanske på kuppen få mindre bröst, då minskar ju också risken för återfall.
Jag håller verkligen tummarna för dig och önskar dig lycka till.
#5 Tack för att du håller dina tummar!
Jag är i ärlighetens namn lite av en naturist och brukar ytterst sällan gå runt med kläder hemma (till min pojkväns stora glädje förstås, men det är lite OT
). Jag brukar ha tvättlappar under bröstet hemma, men jag kan ju testa med en frottèhanduk. Tror att jag har någon gammal som ligger i någon garderob.
Vad gäller sjukskrivning dock så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag har precis fått en fast anställning och är väl lite orolig för att ses som en latmask om jag sjukskriver mig utan att det ser ut att vara något fel på mig. Jag jobbar "incest familjefest buss AB" typ så alla känner alla 

Här är några länkar på KiF. Det finns många fler, sök bara på candida här på sajten.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71496fb9cb46222705d5d3-mat-mot-candida
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71437db9cb462221059602-candida-svampen-igen
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7169b0b9cb46222707784d-eksemcandida
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d717138b9cb46223307ecb6-candida
En bok om Candida som Peter Wilhelmsson skrivit.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Ett tips kan vara att prova handsprit (typ Alcogel) som finns att köpa på apoteket bl a. Samma handsprit som de använder på sjukhusen.
Visst kan det svida ordentligt om huden är irriterad - men du kan i så fall blanda handsprit med någon hudsalva, eller hellre kokosoljan. Blanda gärna olja och handsprit i händerna och lägg på direkt, eftersom alkoholen i handspriten är så flyktig.
Gör du detta några gånger tror jag att du kan märka skillnad ganska snart.
Varmt lycka till med att komma tillrätta med dina hudproblem!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Googla på kollodialt Silver. Läste nyligen om det i 2000-Talets Vetenskap. Kommer inte ihåg vilket nummer det var. Men det ska tydligen kunna döda svamp fort. Själv håller jag på att läsa om det för jag har just fått mjälleksem. Det får inte säljas som kosttillskott numera men som vattenreningsmedel. Lobbyisterna i EU har sett till detta.
Tack för alla tips!
Jag ska skippa grädden i kaffet och den goda gammaldags mjölken från skånemejerier och se om det blir bättre av det. Jag vill dock inte gärna skippa turkisk yoghurt helt och hållet, dels för att det är så himla gott och dels för att jag brukar blanda ut mina D-vitamin-tillskott i det. Kanske går bra om jag bara äter lite liiite?
Kokosolja är givet! Ska både äta mer av det och smörja in mig med det. Har inget att förlora och jag har det dessutom hemma. Att handsprit skulle funka dock hade jag ingen aning om, men det har jag också hemma så jag kan testa det redan ikväll.
kollodialt Silver låter i vilket fall lite läskigt dock. Känns inte nyttigt att "äta" silver… Någon som har några erfarenheter? 
Sprit "dödar" allt gott på hudytan och strax därunder som svampen kan tänkas tycka om att mumsa i sig! ;)
Som bakterier och annat "godis" t ex.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Har precis varit och smörjt in mig för natten och håller nu tummarna!
Först så sved det till regält när handspriten åkte på men den känslan utbyttes snabbt mot värme. Riktigt skönt! Kokosfettet har sen gjort huden mjuk (och lite kladdig
), men det viktigaste är att det inte svider längre som det gjorde förut. Passade också på att svälja en tesked kokosfett när jag ändå var igång.
Hoppas nu bara att detta fungerar 
Jag håller tummarna! Men jag tror faktiskt också att du kommer att märka skillnad efter kort tid… 
Du behöver inte ta mycket kokosfett alls. Det räcker med pyttelite, bara så att du vet att smort in huden. Det behöver inte vara så mycket så att det blir kladdigt. Mer gör det inte bättre.
Berätta gärna här i tråden hur du gjort och gör för att få bukt med dina hudproblem - det kan hjälpa många andra med samma eller liknande problem.
Vi hoppas o håller tummarna nu! :)
Med tanke på att det lätt blir varmt och fuktigt under brösten så är det viktigt att hålla rent. Dels får du hjälp av handspriten med detta och dels håller kokosfettet huden mjuk.
Jag ser att du behöver trixa ofta under en arbetsdag. Men istället för att torka av och använda dig av torra tvättlappar, handdukar o dyl så skulle jag rekommendera dig att prova att istället använda "våta tvättlappar". D v s tvätta av med tvättlappar. Vilket är mycket skönare för dig och huden!
Bra och billiga "våta tvättlappar" och som ofta är gjorda för känslig hud är Baby Våtservetter! De säljs ofta till bra priser och är tänkta att passa känslig hud. Så när du t ex jobbar och behöver torka rent under brösten, använd baby-våtservetter och ev handsprit till det. Det är inte fukten som är boven, det är bakterierna som frodas i fukten! Fukt är bra för huden, men inte för mycket bakterier.
Istället för att torka ut huden så håller du den smidig, elastisk och stark (precis så som vi vill ha huden) med fukt och olja - men rensar bort bakterierna med handsprit och tvättlappar.
Igen; Lycka till! ;)
Jag har funderingar på om jod kan hjälpa. Det finns att köpa på iHerb både som kosttillskott och hudtest för att kolla om man kanske har brist. Finns även mycket att läsa om man googlar. Jod = iodine på engelska.
Är även jag "välutrustad" även om jag "bara" har G-H kupa - men det jag reagerar på först när du säger det blir varmt och svettigt *under* brösten är att du behöver bättre BH - blir det hud, mot hud under så gör bh:n inte sitt jobb. Mellan kan det lättare bli hud mot hud - men även där med helkupa snarare än balconette/pushup/etc bör det separeras.
Fick leta måååååånga år innan jag hittade bh-affär med bh-ar som faktiskt passar mig (det är ju så individuellt och i stora kupstorlekar blir de lätt för "djupa" i bygeln så du så fort du sitter ner får en vass bygel som sticker dig i armhålan :/). För mig funkar Change bh-ar. Triumph och Miss Mary funkar inte alls (Triumph ger den där smärtan i armhålan och Miss Mary har konstigaste formen någonsin där du undrar hur de någonsin kan passa på något annat än "slappa sönderammade tant-tuttar" som kan formas hur mycket som helst, vilket mina inte går med på).
Annars brukar även puder/talk vara ganska bra på att hålla huden i hudveck torr (talk har lite tveksamheter hälsomässigt men vill man undvika det finns det varianter som är baserade på risstärkelse etc. istället).
Nu har jag inga svampproblem, men däremot problem med väldigt tunn och känslig hud (från en period med kortisonmedicinering för ca 10 år sedan då mycket av huden sprack i breda hudbristningar som ju fortsätter vara jättetunna och känsliga). Då när det är varmt har jag två alternativ i alla hudveck - antingen smörja med fet kräm så det inte blir friktion eller fukt (vet inte hur det funkar med svamp) eller försöka motverka med just puder etc. och att se till att det undviks alla hud mot hud varianter som går.
Jag tyckte jag läste att du äter INGA kolhydrater om det vore så så skulle svampen försvinna.
Du måste alltså äta något som gör att tarmen fortfarande är skadad.
skadan är i tarmen, men visar sig ofta på femtioelva andra ställen.
Det jag själv provar nu är helt gluten fritt (äter inte spannmål ändå så) och laktosfritt. Det har tagit 50% av mina besvär, nu väntar jag bara på resten och tålmodigt äter utan gluten och laktos.
tips från "min" apotekare (va och köpte svampsalva idag): tvätta bh:arna i minst 60* för att alla sporer ska dö. duscha inte för ofta och använd en mild tvål som du tvättar av ordentligt. smörj in med bepanthen eller liknande om du tror att svampen är på väg tillbaka. hon rekommenderade canesten (exakt samma som man har i underlivet) och att man ska smörja ett tjockt lager på utslagen samt även nån cm utanför. om inte canesten funkar rekommenderade hon att man använder funeril som är ett schampoo mot mjäll som man även kan använda på kroppen.
tistelflikkan
Hej
Jag är också "välhängd" (precis så är det ju ;-)) och har I-kupa! Jag har köpt mina BH via hemparty PXC, MEN jag förstår att man kanske inte har råd då de i min storlek kostar 1300 kronor… typ. Men å andra sidan har jag inte gjort några "felköp" som bara ligger i garderoben!!
men nu till ämnet, när jag får besvär med sår eller liknande under brösten så smörjer jag med Idomin… fungerar UTMÄRKT för mig… fungerar också om jag vår sårigt under den förhatliga undre valken av magen… Inte det vetenskapligt men fungerar bra för mig, smörjer på kvällen och det är mycket bättre på morgonen! Och jag smörjer ett TJOCKT lager.
Tänk bara på att Idomin innehåller jordnötsolja så om man är allergisk mot detta ska man vara försiktig!!
Jag har haft samma problem i flera år och har provat det mesta. Till slut fann jag hjälpen i Cortimyk. Klådan och besvären försvann direkt! Visserligen kan det komma tillbaka men då tar man bara fram salvan igen. Jag är numera helt besvärsfri.
Candida trivs i en sur kropp. Jag har fått rådet från en naturläkare om att dricka lakritsrots te efter varje måltid för att balandera det sura i kroppen.
#20 Den salavn innehåller ju tyvärr kortison, och många vill absolut undvika det. Det bästa är att totalt ta död på svampen, men vägen dit kan vara lång och besvärlig.
TS: Du har fått så många bra tips, men jag vill bara kasta in tea tree, om utifall du skulle ha det hemma också. Body Shops Facial wash, OBS inte ren olja alltså.
Och tips om bra bh för stora storlekar, för jag håller med Fiana; du har nog fel bh om det blir häng. Jag har inte fullt så stor kupa, men har hittat väldigt bra bh:ar på Figleaves. De har väldigt stora storlekar, och inte bara de där balconetterna som jag tycker förstorar alldeles för mycket. Jag tyckte det var läskigt att köpa på portorder, men chansade på två modeller som var på rea, och de passade perfekt och sitter så skönt, och det syns att jag har två bröst, inte bara en hylla.
Det finns affärer i Sverige som säljer en del av deras märken och man kan ju alltid gå in där och prova eller provköpa. Priserna ligger kring 3-400 så det är inte så blodigt, och ofta har de rea på nätet och då kan man ju passa på.
gällande kollodialt silver som nämndes högre upp i tråden. Det är det i särklass effektivaste på mina candidabesvär. Jag har dem främst i underlivet, men det tar udden av det värsta omedelbart.
#17 Det finns så mycket annat som matar svampen än kolhydraterna i maten, det räcker med en värktablett, levaxin eller någon annan tablett. Har man kontinuelig behandling så kan den vara näst intill omöjlig att utrota. Har du dessutom trasiga tarmar och överväxt så sprider den sig och äter tom protein till slut.. Vissa, till exempel jag, måste helt enkelt lära sig att leva med den och hålla de värsta besvären i schack…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ja den innehåller kortison mot klådan och mikonazol som är svampdödande.
Det är ett alternativ för den som inte är rädd för lite kortison och som snabbt vill bli besvärsfri.
#24 Kan vara bra att veta att kortison kan mata svampen, oftast inte men kan vara bra att vara berädd iaf. Det hände på min dotter, hon fick dactacort mot svamp, och det blev värre, utan kortisondelen gick det däremot bättre.
Hoppas för er alla att det lindrar och blir bättre! <3
//Ida
Wow, vad svar man har fått :) #14 hmm, hade ingen aning om att fukten inte. Är det som spelar roll. Alla har ju sagt att det är viktigast att hålla det torrt, men det ligger ju helt klart logik bakom det du säger. Tvätta mig under bröstet kan jag göra varrannan timma ungefär på jobbet så jag ska skaffa våta tvättlappar och prova. #16 alla behåar jag har är inköpta på change och håller brösten bra så lägge jag står upp. När jag sitter så är det inte heller någon hud mot hud, men en stor mage och konstant frammåtböjda armar innebär att det ändå blir varmt och fuktigt under brösten. Detta får jag tyvärr nog inte bukt med fören jag har gått ner i vikt :
#26 Som sagt, funkar det inte att hålla torrt så kan man hålla det "fett" även om det blir lite kladdigt, ordentligt fet kräm (som exempel idomin som någon nämnde) håller fukt i form av vätska borta - arbetade på ett gruppboende för några år sedan där en kvinna hade problem med svamp i hudveck och där hade de gått den vägen, fet vattenavivisande salva och sedan bommulstygbitar(sönderrivna lakan) för att hjälpa ytterligare.
Det är ju väldigt individuellt vilka bh:ar som passar, kanske skulle ett annat märke hålla dem bättre för dig när du sitter.
Sen varför inte köpa en lite batteridriven handfläkt att köra lite snabbt med när du har möjlighet för att svalka lite - kan vara skönt om inte annat :)

Du har nog inte candida utan snarare Tinea Cruris.
Kan vara besvärligt att avliva om man haft den länge så den fått tränga ner djupt i huden
Det är en typ av svamp av gruppen dermatofyter
Inte sällan startar infektionen med en fotsvamp mellan någon av tårna.
Kolla altså upp hur det ser ut mellan tårna och även under armarna och ljumskarna eftersom det är lätt att föra smittan vidare till andra fuktiga varma platser.
Förutom dom krämer du redan testat kan man komplettera med ett bra mjällschampo från apoteket som man tvålar in hela kroppen med.
Se bara till att du får tag på en variant som är designad för att döda svamp.
Oftast nån av de dyrare schampona förstås, men fråga personalen så det blir rätt.
Hjälper inte detta (ens i kombination med lchf kokosolja och dolomitkalk är du nog en kanditat för en svampdödande pillerkur av doktorn.
Sitter med iphonen på jobbet och tänkte passa på att svara alla er godingar som svarat :) Idominsalva är inget alternativ för mig eftersom jag är kraftigt allergisk mot jordnötter, och cortimyk är väl typ samma som jag fått utskrivet. Det känns i vilket fall som om krämerna inte "orkar" ha död på svampen, eller att den anpassar sig. Krämen funkar ungefär en vecka, sen kommer svampen tillbaka vare sig jag smörjer eller inte. Imorgon blir det ett telefonsamtal till doktorn igen, för trots att jag smörjer med både kräm och kokosfett så verkar det som att det e da det gör är att förhindra svampen från att sprida sig yttligare. Tills jag blir frisk från detta får jag iallafall se till att använda mig av tipset att tvätta bharna varmt. Kokade dem mer eller mindre igår, allihop. Jag har dessutom med mig ett litet "boobie treatment kit" nu i en liten väska på jobbet. Den innehåller lite kokosolja, handsprit, våta tvättlappar och talkpulver. Det är en mindre procedur som måste genomgås för att se till att svampen inte sprider sig yttligare. :
ps. jag har skrivit fel namn på mjällschampoot som jag blev rekommenderad… fungoral heter det. kostar 79 spänn på apoteket. minnet e bra men kort tror jag allt…
tistelflikkan
#29 Idomin var bara ett exempel på fet salva, gillar inte den alls själv heller och aldrig gjort, finns många andra sorter också.
Visst ska du kontakta doktorn för att få hjälp.
Bli tyvärr inte förvånad om du får köpa nya bh-ar, icke-bomullsbehåar tål inte höga temperaturer utan kan bli både slappa och stumma/vassa. Även om man handtvättar och råkar få mer än max 30-40 grader kan det tyvärr hända (med de bh-ar från change jag råkat göra det med över tid så har effekten blivit större kupor och ryggmått och nästan helstumma axelband, andra märken har haft andra varierande effekter, men ingen har tålt det i längden). Men att bli av med svampen är ju viktigare än det i första skedet.
En bra fet skyddande salva är inotyol, den är baserad på ullfett som har skyddande läkande egenskaper. Brukar rekommenderas till känsliga barn, med irriterad och trasig hud.
//Ida
Inotyol är en superbra salva! Funkar till "allt"! Munsår, akne, röda rumpor, utslag av diverse slag… Hur den fungerar på svamp vet jag ej, men det går ju att prova?
Helosan kanske kan vara ett alternativ till just Idomin? Inte lika fet, men likväl fet.
Silon- eller Zinksalva kanske kan funka som alternativ till idomin?
Angående oförstående- oförståndiga läkare så hoppas jag att du listat dig för någon du har förstroende för och att du får komma till den.
Har du börjat med något nytt tvättmedel eller nya schampon-duschkrämer. Det är bra att skölja extra i de nya vattensnåla tvättmaskinerna.
Tack vare alla råd jag har fått så är svampen nästan borta nu (igen), men jag tänker inte andas ut fören det har gått minst två veckor utan svamp 
I slutänden kom jag inte i kontakt med någon läkare eftersom jag sov bort första telefontiden på fredagen och sen inte kom fram under den andra telefontiden, så jag fick vänta tills månaden. Vid det laget hade svampen blivit bättre, så jag bestämde mig för att avvakta, and here I am!
"kokar" fortfarande mina BH-ar för att bli av med eventuella sporer på dem, och är helt inställd på att behöva köpa nya när allt är över, men det gör inte så mycket eftersom dom börjar bli gamla och slitna ändå.
Rutinen jag går igenom varje "morgon" och "kväll" (jag jobbar natt, så morgon innebär typ tiden mellan 10-11, och kväll är runt midnatt) är följande:
- Tvätta området med våta tvättlappar och alkogel. Om jag duschar så tvättar jag hela kroppen med fungoral schampoo.
- Lägger mig på rygg i sängen och smörjer noggrant in med pevaryl (har kunnat sluta med pevisone!) tills all krämen är absorberad.
- Jag tar sedan på ett lager kokosfett och lägger en frotèhandduk under bröstet innan jag börjar resten av dagens rutiner.
Innan jag åker till jobbet så måste jag förbereda mig noggrant så att det inte blir värre av svetten under dagen. Rutinen då ser ut typ såhär:
- Har på talk under bröstet och någon centimeter utanför "svampområdet" för att hålla det torrt.
- Gör i ordning en "kompress" bestående av sorbact kompress (mot svamp, närmast huden) och sedan torra tvättlappar som jag kan byta varje rast. Tvättlapparna absorberar svetten riktigt effektivt, och iochmed att det inte ligger direkt mot huden längre så irreterar det inte som förut.
- Jag har även med mig våta tvättlappar, alkogel, kokosfett och talk i en liten väska som jag kan använda mig av vid behov under arbetsdagen.
Matmässigt så äter jag minimalt med mejeriprodukter, och de enda kolhydraterna jag får i mig är från ovanjordgrönsaker. I samband med detta har vikten börjat "rasa" nedåt också vilket jag tacksamt tar emot. Jag har dock inte kunnat sluta med mitt "kanelkaffe" och skvätt grädde eftersom jag blir grymt sötsugen utan det. Använder det som subsitut för godis framför datorn. Meeen det verkar gå bra ändå, så det får gå.
Nu får vi alla hålla tummarna att svampen inser att den inte är välkommen längre!
Åh - vi gläds alla med dig! Vad bra att du delar med dig av det som funkar för dig. Nu finns här också väldigt många bra tips för andra som eventuellt skulle drabbas av den otäcka svampen!
#37 Japp, det var lite så jag tänkte. Om mitt h*vete kunde hjälpa andra i samma situation så är det kanske inte så illa ändå :)
Glömde dock skriva att jag har talk under bröstet innan jag går och lägger mig också, pga att jag lätt svettas lite medans jag sover och talken håller det torrt…
Ja, Grattis Lieta! Jättehärligt att få din 'feedback'! Och det gick ju väldigt snabbt med denna påtagliga förbättring, en vecka! JätteGrattis!
Och även om svampen gärna vill tränga sig på igen, svett och sommarvärme kanske lockar fram den igen - så har du ju hittat knep nu som hjälpt bra - och som du kan 'attackera' med i mycket tidigare skede.
Jag skulle använda mig av alcogelen varje dag även efter att du fått bukt med hela problemet - just för att Kill the bastards (bakterierna). För att se om det räcker då - annars lägger du ju bara till ett eller annat knep som du redan provat.
Jättekul i alla fall att det blivit så mycket bättre och tack för att du berättar. Denna tråd kommer säkert att vara till inspiration för många andra.
#39 Ja, det är gött att det värsta är över, men svampen är ändå inte helt borta ännu, det känns på huden och genom att det plötsligt kan klia till på olika områden. Det blir dock bättre för varje dag nu så det är ju helt klart på rätt väg.
Vikten har rasat också… när jag började med LCHF den 1a Maj så låg vikten på 122.3, imorse låg den på 117.6. Kanske var det dessa kilon som gjorde att jag "bara" stukade foten i förrgår när jag trampade snett när jag skulle gå ur bussen för kvällen? Riktig otur ska man ha ibland iallafall. Skyndade till jobbet den dan och nästan sprang för att komma i tid. När jag väl kom fram så kunde jag konstatera att jag faktiskt fick luft (inget astmakrångel som annars då jag småspringer) och ingen värk i benmusklerna. Blev jättelycklig över denna nyfunna frihet!
Sen lyckas man självklart trampa snett precis i ögonblicket när man lägger exakt ALL sin vikt på foten när jag klev ner från "busstrappan".
Det knakade regält i den, men ÄNDÅ gick inga ben av… måste vara de där 4.7 kilona, eller vad säger ni?
Fick tjuts hem av driftledningen de 800 metrarna det är dit, och sen sjukskrivning två dar, 
Eftersom jag ändå vill att denna tråden ska kunna få vara en liten hjälp för folk i en liknande situation så kommer här ett foto på hur området såg ut dagen då jag skrev denna tråden. En infektion som började som tre små prickar på undersidan bröstet hade vid detta laget spridit sig till ett väääldigt stort område.
*aj* Både vad gäller foten och bilden…
Positivt dock att svampen börjar ge med sig och att kilona börjat rasa av dig- grattis! 
Ja, ooh, Lieta! Det ser 'ont' ut!
Men så skönt att det ser bättre ut nu redan!!!
Och jag sällar mig till Gratulationskören - Grattis till 'raset' också!!!
Hej!
Jag är ganska ny här och vet inte riktigt om man bara kan fortsätta skriva så här på en tråd efter 3 månader, men jag ville tala om att jag efter att ha läst denna tråd har så gott som blivit av med mina besvär som jag haft i nästan 2 år på underarmarna och en del av fingrarna.
Jag har provat med salva förut, men det har kommit nytt ändå hela tiden, det som faktiskt hjälpt mej bäst förut är aloevera gel, men sedan jag läste här så har jag exprimenterat med cocosolja, handsprit och aloevera.
Jag har gjort som Andina skrev, blandat cocosolja och handsprit (Alcogel t.ex, har provat flera sorter då apoteken inte alltid har det man vill ha, den som vanliga affärer sålde var sämre tyckte jag)
Så här har jag gjort: Så fort det börjat klia (då när det börjar bli nya prickar) så har jag tvättat med spriten.
På morgonen har jag tvättat med spriten och sen smörjt. I början använde jag salvan och smörjde in ordentligt, sen uppepå det cocosolja, tog även olja i morronkaffet.
Under dagen så tvättade jag med sprit så fort det kliade. På eftermiddan tog jag mej en sked cocosolja.
På kvällen tvättade jag med spriten och sen smörjde jag med en blandning av handsprit och olja som jag rörde ihop lite av för varje gång. (oljan var svårt att använda på dagen därför att det var på armarna och den feta oljan blir på kläderna).
Efter några dagar bytte jag ut salvan mot aloevera på morronen, fingrarna fick jag smörja oftare.
Istället för tvål har jag tvättat armarna med grönsåpa som ju är bakteriedödande och som är behagligare att tvätta med än tvål.
(en del kan vara känsliga mot såpa då den är gjord på barrträd, tall)
Jag vill tacka alla här i tråden som hjälpte mej att få bukt med detta besvärliga problem som jag haft så länge.
JAG ÄR SÅ GLAD för alla bra råd som skrivits här..
TACK SÅ JÄTTEMYCKET!
Hoppas att jag själv kan bidra så nån kan få hjälp, det som var bäst för mej var cocosoljan och handspriten och jag hade ingen aning om att nåt av dom kunde hjälpa innan jag läste det här!
Kram från en mycket nöjd
Ankki 
Vad härligt, Ankki, att du har funnit en väg för att slippa undan dina besvär! Grattis till det, det måste vara väldigt skönt!
Och självklart får du skriva i hur gamla trådar som helst! Det är ju bra om ämnena blir så "samlade" som möjligt.
Och jag tycker det är toppen att du ville dela med dig av dina erfarenheter också - det hjälper alltid någon annan! Och det är ju det vi vill ha allihop, tips, idéer, råd, förslag och pepp.
Så tack och kram själv, för att du berättar!
Ja det är fantastiskt att efter denna långa tid av frustration och förtvivlan äntligen ha fått bukt med detta, jag kan fortfarande knappt fatta att det är sant.
Med så enkla medel egentligen..
Och nu vet jag hur jag ska göra om det börjar klia misstänkt.. Här kommer det alltid att finnas handsprit hemma numera 
Här finns det alltid handsprit hemma också, sedan min man var sjuk och var infektionskänslig. Apotekets handsprit tycker jag också är den allra bästa. Ofta har de den inte framme, utan ligger undanstoppade i lådor, så ser man inte handspriten framställd på hyllorna, så fråga personalen, det finns stor chans att de har handsprit hemma i alla fall.
(Jag använder även handspriten när jag tagit bort fästingar som klamrat sig fast på mig (vilket jag ofta har haft när jag hade katt) för att "döda" eventuella bakterier som följt med dem. Men det är OT! ;) )
Och visst är det väl så, att ofta är det just de enkla lösningarna som är de bästa!
Alltid roligt med framgångssagor!
Jag måste rätta att jag tyvärr skrev fel på såpan, det är den gula (flytande) jag använde till att tvätta armarna med, de är båda tillverkade av tallbarr men den gröna såpan är färgad såpa.
Hej till TS och andra!
Jag har inte haft tid att läsa igenom allas svar, med viss risk för upprepning, vill jag påpeca att candidan kan förvärras i början med lågkolhydratkost! Detta p.g.a. att svampen försöker överleva och mobilisera sitt försvar. Det är viktigt att äta nyttigt och näringsrikt (och klipp kolhydrater förståss) eftersom man inte enbart bör försöka "svälta" bort svampen då det kan leda till att de starkaste överlever = förvärrat problem. Viktigt att ta hand om sig själv och immunförsvaret under tiden.
Jo, har även hört från extremt många håll att man ska akta sig för upprepade behandligar med krämer som t.ex. Canesten eftersom de förtunnar huden och gär den känsligare i längden. Orala svampmedel ska vara mkt bättre.
Jag startade själv en tråd p.g.a. horribla problem med Candida och fick i den tråden jättebra hjälp av andra forummedlemmar. Om det är Candida du har så tror jag att de svaren kan hjälpa även dig.
För att ingjuta lite hopp vill jag även nämna att det är MYCKET bättre för mig nu. Inte bra men väldigt mycket bättre!
Länk till "min" tråd:
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e24bee4d4ebea5d1500c809-candida-pinsamt-men-viktigt
Lycka till och hoppas att du mår bättre snart! Även ett stort grattis till viktnedgången! Den mår nog kroppen väldigt bra av! Duktigt av dig!!
Dessa dödade jag min Candida med…
http://www.iherb.com/Nature-s-Way-Garlicin-Odor-Free-Garlic-Cardiovascular-Health-90-Enteric-Coated-Tablets/1990?at=0
och
http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-Extra-Virgin-Coconut-Oil-54-fl-oz-1-6-L/7311?at=0
Viktigt om man ska döda Candida och andra bakterier är dock att man skär ner på deras födoämne, dvs socker!
Skulle du köpa därifrån så var gärna snäll och uppge mitt refferalcode UFU177 så får du 5 dollar rabatt!
Det händer även mig att jag bli illröd, fuktig och svidig under brösten. Jag tvättar då med tvål o vatten. Torkar noga. Smörjer på antingen en kräm med tee tree olja, eller ren tee tree olja. Sätter sedan dubbelvikta trosskydd under brösten o klämmer fast med BHn. Efter någon dag fjällar jag litet hud och sedan är det hur bra som helst länge.
#48 - Ja, jag vet att det finns de som aldrig använder schampoo eller tvål utan endast såpa - till både tvätt av hår, kropp och kläder. Och det tycks gå alldeles över förväntan.
Hur som helst, glad att tipsen i tråden hjälpt dig!