Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2855 ggr
[Linda240]
0

Ok med alla kollisar vid samma måltid

Jag 0ar nästan alla mina måltider med på ett mål så gottar jag till med 10,6 kollisar blev så idag.

Är det fel att lägga så många på 1mål eller skall man dela upp det mer?

dufva
0

Det är helt ok med variationer i sammansättningen mellan olika måltider.

Om nån måltid är lite viktigare att hålla strikt så är det nog frukosten.

Det finns studier som antyder att typen av förbränning som man inleder dan med i huvudsak verkar hålla i sig under resten av dan även om sammansättningen blir sämre vid ett senare mål Glad

[Linda240]
0

Tack för svaret

_Lo_
0

Det är fantastiskt! Redan på kvällen ser jag fram emot omelettfrukosten! Idag åt jag en baconomelett med purjolök och ost och åt en klick majonäs smaksatt med pepparrot till. :) Omväxling förnöjer i det lilla.

Lolivia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 1

Så intressant!! Vad bra om det är så! Tur för mig att jag åt ett ägg till frukost idag då =)

Posta gärna om du har någon mer info om det! =)

Kernow
0

Så intressant Dufva! Då är det helt säkert förklaringen till varför jag fortsätter att gå ner i vikt även under mina semestrar i England trots att jag där fuskar med en och annan dessert på bra middagar, pyttebitar Cornish pasty och fish & chips etc.

Jag har helt enkelt kickstartat kroppen med ägg, bacon och champinjoner Glad Hemma blir det faktiskt inte alltid sådan frukost eftersom svenskt bacon är så litet, salt och sladdrigt och jag inte alltid hinner till English Shop för det engelska.

[sussismatte]
0

Jag har läst nånstans att ska man äta lite mer kolh nån dag så är det till morronmålet man ska göra det o att det blir sämre o sämre ju senare på dan/kvällen det blir. Har tänkt att det är för att orka mer under dag tex. Men det verkar vara fel. Själv har jag helt fått för mej att det är så jag ska tänka. Dax att kolla upp detta norgannare mao.

dufva
0

Gör man en generell sökning på nätet verkar det som dom flesta tror att det är bäst att äta kolhydraterna på morgonen för att kunna hinna förbränna dom under dan.

men

Jag är helt säker på att jag sett en undersökning (som jag naturligtvis inte hittar nu)  som säger att det tänket är biokemiskt fel

Nåt med att kroppen normalt hamnar i ketos och fettförbränning under natten och äter man få kolhydrater till frukost så fortsätter gärna kroppen resten av dan med det spåret..

Som jag sa tidigare tror jag nu inte ändå att det är några revolutionerande skillnader hur man än fördelar det över dygnet Skrattande

Fiana
0

10 gram är ju inte så mycket, men om det är fråga om större mängder och man är diabetiker eller insulinresistent eller av annan anledning är väldigt känslig för blodsockerhöjning och/eller insulinpåslag ska man kanske akta sig lite. Då kan mängd kolhydrater per måltid spela mycket större roll än total mängd över dagen, men då pratar vi nog om mer än 10 gram på en gång.

Kernow
0

Jag tror på det där Dufva för som sagt har jag ätit fel på semestrar samt på bröllop och liknande UTAN att gå upp nämnvärt i vikt och då är det just på kvällen jag äter "skräpet" eftersom det ju är då man äter middagar och liknande fint.