Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4730 ggr
cream1
0

Frågor om perodisk fasta

Goddagens!

Har lite frågor till er som har bra erfarenheter av, eller är experter på periodisk fasta. Kör det just nu, har kört förut men man blir aldrig fullärd ;).

1. Underlättar det om man trappar ner i energimängd och/eller kolhydratmängd dagarna innan, så att kroppen inte chockas? Med underlättar menar jag om man slipper bli sådär trött i början?

2. Gör det något om man dricker kaffe eller stör det "utrensningen" av gifter och sådant (

3. Hur mycket vatten behöver man lägga till för att inte få vätskebrist, förutsatt att man inte tränar under fastan? Räcker det att dricka när törst uppstår?

4. Är det något speciellt livsmedel man bör undvika eller tillföra när fastan bryts? Har tex hört att man bör utesluta mjölkprodukter..

Tänkte köra 24-timmarsfasta (eller ja.. blir väl 22 om man räknar från när måltiden avslutas ;) ) i några dagar och se om orken förbättras. Har känt mig lite hängig i veckan.

Tacksam för svar och tips!

starhawk
0

Bara några tankar:

1. Klart att man blir trött av energibrist, det bästa sättet att kontra det är ju emellertid att äta

2. Vadå stör utrensningen? Den pågår ju ständigt, oavsett om man fastar eller ej

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Henkez
0

Vad är periodisk fasta bra för egentligen ? Det är iallafall ingenting för mig för jag gillar mat.

starhawk
0

#2: Det finns visst en del personer som tror att man "rensar" kroppen på diverse slaggprodukter under fastan, i själva verket så har ju kroppen främst två organ som sköter den detaljen, nämligen Njurarna och Levern, och dom tar ingen paus under tiden som man äter

MimLan
0

Fasta som går ut på att man skall må bättre genom "utrensning" ger effekt genom placeboeffekten. Så tanken fungerar.

OneManArmy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

periodisk fasta innebär att man fastar halva dagen, typ skippar frukost och äter två extra stora mål på kvällen.

Har inget att göra med traditionell fasta och utrensning osv.

http://www.leangains.com/

Marianns LCHF Mat & bak
0

Periodisk fasta eller intermittent fasting har inget med fasta ( bara dricka) att göra.

Periodisk fasta är något vi alla gör, om vi inte sätter klockan och går upp mitt i natten för att äta.

jag har gjort detta vid 2 tillfällen och de perioderna varade i 2 månader. Problemet blev mer socialt. Jag mådde jätte bra, blev inte trött eller något, tvärtom nästan. Mitt ätfönster förla jag till mellan 12-18, då åt jag frukost/lunch och middag.

Vissa kör en dag ingen mat och nästa dag äter man och så kör man så.

Jag drack  inget kaffe och åt inga kolhydrater alls.

Internettan
0

starhawk och MimLan:

När det gäller traditionell fasta - kan det inte vara så att när kroppen slipper ta hand om en massa mat så blir det mer energi över till att rensa ut? Att det ändå finns ett korn sanning i detta? Eller - i alla fall - att om man inte äter så tar kroppen av sitt fettlager och då rensas det ut gifter som sitter i fettet

Var finns den 100%-igt säkra info som ni sitter inne med?

"Every point of view is a view from a point."

yvonnel
0

#7           Att det ändå finns ett korn sanning i detta? Eller - i alla fall - att om man inte äter så tar kroppen av sitt fettlager och då rensas det ut gifter som sitter i fettet.-------------------------

Det står ju klart och tydligt svar från början, att lever och njurar finns i allas kroppar för att rensa/städa, dygnet runt, men ändå fortsätter man envist att ställa samma fråga omigen om ifall man ska svälta lite då och då för att må bra eller bättre.

Vad är det som säger att det finns inlagrat gifter i kroppens fettlager, jag menar just speciellt där? Och vad är det som gör det så himla bra (om ifall det stämmer) att frisätta dessa gifter omigen, det blir väl då isåfall samma sak som att slamma upp något som sjunkit till botten. Eller?

[sussismatte]
0

Att sluta med kaffe däremot gör att du avgiftar kroppen från koffeinet o det kan jag tycka är skönt ibland. Huvudvärk en dag ev (om man inte är högkonsument) sen funkar det iaf för mej att ta en kopp emellanåt för att bli pigg eller bara njuta. Att känna att "måsta-ha"-kaffekoppen" på morronen är som bortblåst.

Sån är min erfarenhet.

Aliki
0

Jag har en känsla av att ju striktare jag äter, destå "bättre"/fetare (kcalrikare) äter jag…vilket resulterar  automatiskt i något som liknar periodisk fast med 1-2 mål om dygnet. Pigg, skönt mätt och jag tror inte det behövs några förberedelser.

Skönt, befriande för gammal matfixerad kolhydratskossa som mig.

På samma vis…då jag lägger till kolhydrater vid något mål blir kommande fasteperiod automatiskt kortare.

Lycka till!

starhawk
0

#7: "Var finns den 100%-igt säkra info som ni sitter inne med?"

Om du läser mitt inlägg #3 så finns svaret där!

Internettan
0

#8:

Det står ju klart och tydligt svar från början, att lever och njurar finns i allas kroppar för att rensa/städa, dygnet runt, men ändå fortsätter man envist att ställa samma fråga omigen om ifall man ska svälta lite då och då för att må bra eller bättre.

Men även om vi har organ till både det ena och det andra så är det kanske inte säkert att de alltid fungerar som de ska?

Jag skulle också kunna tänka mig att när människor äter som många gör idag (mycket spannmål, tillsatser, dåligt fett i kombination med för stort intag) blir kroppen överbelastad och klarar inte av att rena den i den takt som behövs. Och det är då den lagrar gifterna istället, i väntan på bättre tider. Jag har läst att gifter inte bara lagras i fett utan även kan göra det på andra ställen, där de ställer till skada. Men äter man bra och lagom så kanske detta problem inte finns. Men hur vet vi att det inte finns alls?

Alltså jag vet inte. Jag bara undrar hur ni kan vara så säkra.

#11:

Det var inte mycket till svar. Självklart har vi dessa organ och självklart tar de inga pauser. Men hinner de alltid med om vi överbelastar kroppen (/har överbelastat kroppen i många år)?

Hur vet du så säkert?

morgengry
0

Om man nu har övarbelastat kroppen i många år vid att äta dårlig mat, och den då inte har hunnit med att rena sig själv tillräckligt. Då borde det väl funka tvärsom också, så att om man då en tid "underbelaster" kroppen, alltså äter så ren mat som möjligt, då borde den hinna ikapp med reningsprocessen?

Och då behövar man väl knappast att fasta för att få det "rena" resultatet?

Har dock hört folk som fastat som pratat om att de efter nån tid känner sig lettera och får mycket mera energi, men då har de endast druckit vatten/grönsaksjuice eller likn. med otroligt lagt kaloriinnehåll. Dom känner sig också "renare", och undrar om det inte är den känslan som vissa då har tolkat till att dom verkligen har blivet renare?

Jag funderar bara, har inte själv fastat nånsin. Men överväger just nu att skippa kvällsmaten i nån tid bara för att se hur det funkar för mig.

Internettan
0

#13:

Om man nu har övarbelastat kroppen i många år vid att äta dårlig mat, och den då inte har hunnit med att rena sig själv tillräckligt. Då borde det väl funka tvärsom också, så att om man då en tid "underbelaster" kroppen, alltså äter så ren mat som möjligt, då borde den hinna ikapp med reningsprocessen?

Och då behövar man väl knappast att fasta för att få det "rena" resultatet?

Det känns ju logiskt. Så borde det vara (om nu fasta är extra utrensande).

MimLan
1

#13 Att folk kan känna sig som om de får mer energi skall du inte ta som ett tecken på att fasta fungerar. Det är fullständigt normalt och något du kan läsa varhelst du läser på om vad fasta innebär (jag menar inte från reklam eller från folk som vill att det skall vara bra). Det har inget med fastans utrensningseffekter att göra. Sätt igång och svält, de flesta känner att de får energi. Blanda in ditt eget hopp om att det är renande och jättebra så har du en massa positiva känslor som "bekräftar" hur bra det är. Det kallas placebo.

Som sagt, det är mycket känslor inblandat. "Det känns logiskt." "De känner sig renare.'

[tick]
0

Jag tror man får skilja på klassisk svältfasta och periodisk fasta, som redan nämnts i tråden. PF är ett sätt att få fördelarna med fasta (ökad autofagi, återställd leptin/insulinkänslighet, osv) utan nackdelarna (svält, muskelnedbrytning, nedsatt ämnesomsättning, socialt krångel).

Jag har inte sett någon som kör PF som pratat om "utrensning" osv. Euforin som många får av svältfasta är antagligen ketosen som sätter igång efter ett par dagar i svält.

För att svara på TS frågor:

1. Skippa frukost en dag bara. Om du redan äter enligt LCHF bör det inte vara några problem, bara lite ovant och kurr i magen. (Åtminstone enligt min erfarenhet.)

2. Det är ok med kaffe och te.

3. Drick när du är törstig eller känner dig hungig.

4. Prova dig fram. Du kommer antagligen att vlija äta nån "riktig" mat helt enkelt.