Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6200 ggr
Elolinona
0

Matlådetips!

Har sökt efter ämnen på forumet där man samlat massa måltidetips, men inte hittat något.

Jag är fattig student, och skulle behöva tips på vad jag kan ha med i lunchlådan/matlådan till skolan där jag studerar (men också matlåda som jag kan ta med till det eventuella deltidsjobbet som kan bli aktuellt).

Det jag hittills kommit fram till är:

• "Kolmoj" i ugn (vitkål, fläskfärs, grädde)
  • Pannkakor/Plättar (hittade receptet i tråden "Pannkaksdieten")
  • Sallad med majonnäs och kokt ägg
  • Paj
  • Omelett
  • Makrillfilé i tomatsås
  • Keso
  • Tonfisk i olja
  • Kokta ägg
  • Majonnäs
  • Kokosfett

Fler tips tas tacksamt emot! Jag älskar ägg, men är rädd för att jag ska föräta mig på det, så det vore trevligt med blandade tips!

Tack på förhand!

misty09
0

Vi har alltid middagsmaten i lunchlådan. Gör extra mat till middag helt enkelt. Skulle aldrig bli lunchlåda här om den skulle lagas enkomTungan ute

Wildrat
0

Köttfärs! Billigt, fettrikt och inget spill… Köp blandfärs med hälften nöt och hälften fläsk, den brukar vara billigast och fetast. Till den behöver eg inget fett tillsättas, så fet är den… Gillar du ren fläskfärs blir det ofta ännu billigare och ännu fetare. På hösten (inför skinksäsongen) kan man på vissa butiker hitta fläskfärs för 10-15kr per kilo! Har du frys så passa på då…

Köttfärsbiffar är toppen att ha i matlåda. De kan ätas kalla utan problem. Bara köttfärs, ev lite grädde, kanske ett ägg eller bara en äggula, kryddor som lök, peppar och salt eller vgad du gillar. Kan även göras med fyllning av tex ost och skinka eller grönsaker…

[Bärnsten]
0

Vitkål är billigt, betalade 4:-/kg för några dagar sen.

Coleslaw och kotlett eller köttfärsbiff till. Behövs ingen sås till eftersom coleslaw'n är "blöt". Och färsbiffarna är goda kalla, ifall du inte har tillgång till micro.

Coleslaw:

- ca 5 dl strimlad vitkål

- 1 strimlad morot