Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6200 ggr
Elolinona
0

Matlådetips!

Har sökt efter ämnen på forumet där man samlat massa måltidetips, men inte hittat något.

Jag är fattig student, och skulle behöva tips på vad jag kan ha med i lunchlådan/matlådan till skolan där jag studerar (men också matlåda som jag kan ta med till det eventuella deltidsjobbet som kan bli aktuellt).

Det jag hittills kommit fram till är:

• "Kolmoj" i ugn (vitkål, fläskfärs, grädde)
  • Pannkakor/Plättar (hittade receptet i tråden "Pannkaksdieten")
  • Sallad med majonnäs och kokt ägg
  • Paj
  • Omelett
  • Makrillfilé i tomatsås
  • Keso
  • Tonfisk i olja
  • Kokta ägg
  • Majonnäs
  • Kokosfett

Fler tips tas tacksamt emot! Jag älskar ägg, men är rädd för att jag ska föräta mig på det, så det vore trevligt med blandade tips!

Tack på förhand!

misty09
0

Vi har alltid middagsmaten i lunchlådan. Gör extra mat till middag helt enkelt. Skulle aldrig bli lunchlåda här om den skulle lagas enkomTungan ute

Wildrat
0

Köttfärs! Billigt, fettrikt och inget spill… Köp blandfärs med hälften nöt och hälften fläsk, den brukar vara billigast och fetast. Till den behöver eg inget fett tillsättas, så fet är den… Gillar du ren fläskfärs blir det ofta ännu billigare och ännu fetare. På hösten (inför skinksäsongen) kan man på vissa butiker hitta fläskfärs för 10-15kr per kilo! Har du frys så passa på då…

Köttfärsbiffar är toppen att ha i matlåda. De kan ätas kalla utan problem. Bara köttfärs, ev lite grädde, kanske ett ägg eller bara en äggula, kryddor som lök, peppar och salt eller vgad du gillar. Kan även göras med fyllning av tex ost och skinka eller grönsaker…

[Bärnsten]
0

Vitkål är billigt, betalade 4:-/kg för några dagar sen.

Coleslaw och kotlett eller köttfärsbiff till. Behövs ingen sås till eftersom coleslaw'n är "blöt". Och färsbiffarna är goda kalla, ifall du inte har tillgång till micro.

Coleslaw:

- ca 5 dl strimlad vitkål

- 1 strimlad morot

- ½ hackad lök

- 1 dl cr.fraiche

- ½ dl majonäs

- 1 tsk senap

- lite vinäger

-salt och peppar

Blanda såsen först och lägg därefter i kål, morot och lök. Rör om.

Aliki
0

Fläskkarré!! Med 39,90 :- / kg får du en redig bit som räcker till minst 10 mättande, goda portioner för under 50-lappen. Lägg till lite kryddsmör, majo, bea eller varför inte coleslawn..

Har du inte tillgång till micro så låter du bara matlådan stå i rumstemperatur…det händer ingenting på ett par timmar.

Lycka till!

Fiana
0

Keso blir faktiskt ganska så dyrt, speciellt som du måste lägga till andra saker för att få upp fetthalten (på tok för magert för att funka självt).

Köp *inte* tonfisk i olja, 95% av alla sorterna är i rejält onyttig solrosolja som du behöver hälla av och tillsätta egen i alla fall, köp i vatten och tillsätt en bättre olja själv (oliv eller raps t ex) så slipper du helt den dåliga oljan (går ju inte att få bort alla i alla fall).

Mitt bästa spartips (har varit rejält pank i perioder) som även andra studenter jag känt som ätit lchf använt sig av är att gå över till periodisk fasta och bara äta en gång om dagen (men då rejält mycket) - det brukar bli *mycket* billigare i praktiken och du slipper fixa med matlåda och oroa dig och så. Det passar inte alla och det tar ett litet tag att vänja sig, men när man vant sig blir man inte hungrig på andra tider och det är oerhört praktiskt. Då har vi inte ens alls tagit med de hälsofördelar som ska finnas med det.

Ca 15kr om dagen till mat räcker när jag äter mer extremt så utan att det blir alltför torftigt (men räcker då inte till ekologiskt eller så) (mest praktiska favoriten blir då "jätteomelett" - dvs minst 4-5 ägg, smör, ost och något litet "köttigt protein" som varieras för smak samt lite rå paprika eller vitkål för c-vitamin).

Rejäl laddning köttfärsbiffar när det är bra pris på färs.

Aliki
0

Näää nu räknade jag fel… en bit på 12-1300 gr. blir ca 6 portioner.

Det är jag som köper dryga 2- 2,5 kilosklumpar som får 10-12 bitar.

[Bärnsten]
0

Äggsallad:

4-5 hårdkokta ägg

½ rödlök

gurka

1 dl cr.fraiche

½ dl majonäs

lite senap

dill

salt o peppar

Blanda såsen först, lägg sen i hackad lök och hackade ägg. Rör om.

Den här salladen är jättegod som den är, men kan även lyxas till med lax, räkor eller tonfisk.

misty09
0

När vi hade dåligt ställt på 80-talet åt vi sällan hel mat utan alltid utblandad med billigare råvaror för att hålla kostnaderna nere. Gjorde jag biffar gick det åt 500g färs till vår familj. Gjorde jag kålpudding eller köttfärssås blev vi mätta på 300g. Då åt jag visserligen inte LCHF men är övertygad att med lite trix funkar det även för LCHF i viss mån.

För att bli mätt kanske det krävs 150-200g färs. Gör du istället ex pizza på det får du så det räcker till lunch också.

Byt ut ex

Köttfärsbiffar mot  Kålpudding, köttfärssås, köttfärslåda, köttfärspizza,soppa, paj, Köttfärsfylld crepes

Kycklingbröst mot hel kokt/stekt kyckling till currygryta, soppa, Kycklingpaj,Kycklingcrepes,pizza

Stekt korv i skivor ( bra kvalitet ) mot ex korvgryta, korvstroganoff, Korvsoppa

Spar alla smårester i frysen och gör sen ex en omelett, pizza eller paj. Ett par ägg en gräddskvätt och du får en supergod paj i ditt LCHF- pajskal

Det går att göra både paj, pizza och crepes LCHF utan problem. Jag har testat med gott resultat och det är ju billig restmat.LCHF pannkakor med ex svampstuvning ( plocka själv kantareller ) massa ost och gratinera i ugn blir underbart gott och smakar lika bra dagen efter i lunchlådan.

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du tillgång till riktigt kök kan du göra flera både ekonomiskt och näringsmässigt bra måltider, att koka en hel höna ger både soppa och currykyckling.

Samma gäller ju för att koka egen buljong på märgben och ev. tillsätta köttfärs som ju oftast är billigt att köpa. Men det krävs ju frys för att ta tillvara allt det goda. Färska kryddor är ju billiga nu och du kan torka själv och får riktigt fin kvalitet på den fronten också, samma för vissa grönsaker som kan lämpa sig för frysen.

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kycklingben eller kycklingklubbor frysta kostar här ca 23-24 kr för ett kilo, det äter jag kanske 3-4 dagar i veckan, bara att krydda, lägga på smör och slänga in i ugnen. (Även jag studerar nämligen. ;))

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Elolinona
0

Tack för alla tips och råd alla! Det är jag tacksam för! :D

[RockarFett]
0

#6 Jag hade börjat tro att jag äter för stora portioner redan förut men nu blev jag ju riktigt bekymrad.Tur att du kom på att det inte stämde!