sesambröd
Sesambröd
Sesambröd
10 g( ca 1 msk )Fiberhusk
100g (ca 2 dl) sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost ( euroshoppers rivna mozarella)
3 ägg.
Blanda ihop allt och bred ut på papperklädd plåt. Min plåt är ca 25x30 med kant. Jag strödde över solroskärnor men de kan man utesluta om man vill. Grädda i 225* i 10 min. Skär i rutor. 18 st gjord jag. Om du inte har på solroskärnor blir innehållet följande
33,70 cal, 4,12 prot, 5,17 fett och 0,74 Kh / bit vid 18

Vilket spännande recept! Jag har ett par "brödätare" i familjen men brukar försöka sno ihop nåt brödliknande med hjälp av fibrex och psyllium. De duger men det här verkar jättegott. Inget för mig kanske som är fakir men jag ska testa och smaka i alla fall!
En fråga till dig: Blir det knaprigt som knäckebröd eller blir de mjuka?

SUVERÄNT för smörgåstokiga. Tusen tack för detta recept!
De blir mjukt bröd. Om man gör dem lite tunnare kanske man kan torka dem i ugnen till hård bröd. Har inte testat

#1 Det funkar att baka utan ost också! Testade det när jag körde fakir. Du kan eventuellt ha i lite smält smör istället. Sesamfröna går in genom munnen och ut i andra änden på mig utan att brytas ner i magen, så för mig är det perfekt fakir-bröd! :)

Nu har jag utarbetat en egen variant på det här goda sesambrödet som övriga familjemedlemmar älskar.
Jag blandar ihop ägg, sesamfrön, riven mozzarella och bakpulver. Sen har jag faktiskt i lite vitlök i smeten och finhackade soltorkade tomater.
Häller i smord form och petar ner några svarta oliver och gräddar cirka 10 minuter.
Jisses så gott det blir!
Jag som egentligen inte alls ska äta sånt här går och tjyvnallar små bitar…
Obs! Jag utesluter Husk helt och hållet. Tycker det blir en lite jobbig och syrlig bismak av det och det här går jättebra för det blir precis "riktig" brödkonsistens i alla fall.
varför ska du inte äta "sånt här"?

För att jag i princip kör fakir. Brödet innehåller ost och sesamfrön. Helt ok i små mängder för mig men bara ibland.
Jag mår bäst av fakir och då går jag ner i vikt. Kan unna mig lite extra nån gång ibland bara men resten av familjen äter med glädje brödet!
puttar upp tråden ifall nån vill testa, det där med oliv och soltorkade tomater ska jag baka i eftermiddag
Jag testade brödet i veckan.
Men så körig i magen jag blev! Inte van vid att magen jobbar så.
Jag har egentligen inte längtat så mkt efter bröd och om magen ska bli så här efter sesambrödet så avstår jag hellre.
Hur är det med er andra? Märkte ni någon skillnad?

Hmm, nu var det längesen jag åt sesambrödet.. Men jag hade inga problem
med magen på det sättet. Skillnaden var väl att jag fick lite "porösare" bajs, sesamfröna liksom åkte med ut 
Har precis bakat mig en omgång, fast jag använde finriven parmesanost istället för mozarella. Mycket goda med bregott, rökt skinka och gräddost ovanpå!
Kommer nog att bli en sommarfavorit om inte magen reagerar för mycket på dem.
Hur förvarar man dessa bröd bäst? Har mina i kylen nu iaf..
Hej. Ny här. Ska pröva detta bröd men undrar om det är skalade eller oskalade sesamfrö som gäller. Oskalade 11g/kol och skalade 4g kol. Kanske inte viktigt men jag vill göra allt rätt…..

#12 skalade
Så gott detta blev !! underbart med lite skagen röra på. Fast tog bort husken…..bakade med det i helgen och hönsen fick brödet. Smakade fullständigt vedervärdigt enl min mening. Nä detta bröd var en höjdare verkligen..
Tack för receptet. Imorgon blir det oopsis fast det verkar svårare 
#5 har du några mått på vitlöken, soltorkade tomaterna och oliverna? 
För att göra det ännu enklare, byter jag ut den rivna osten mot en liten burk keso. Gärna smaksatt sådan.
Att röra ihop smeten tar ett par minuter, och så tio minuter i ugnen gör att brödet är klart på en kvart.
Om jag ska ha matsäck med mig på en utflykt, brukar jag ta keso med feta och oliv-smak i smeten samt smula ner ett paket knaperstekt bacon. En praktisk allt-i-ett-macka! 
Sesambröd är jättegott. Jag lägger till smält smör, salt och oregano.
Förvarar i kylen. Väldigt goda att rosta.
Skulle fortfarande vilja veta hur mycket tomat som ska vara i =)
hon som skrev det har inte varit inne på ett tag och det var ju över ett år sen hon skrev det så du kanske helt enkelt får testa dig fram själv!
#19 Ahaa, ser det nu. Japp jag provar mig fram och ser om jag kan få ihop nåt gott =)

Underbart! Skippade Fiber husken och tog lite extra sesamfrön. Gräddade på 200 grader och kanske 20 minuter och det blev minsann sesamkex :-) Perfekt till ostbrickor!
Tack för ett jättebra recept! Gjorde brödet tidigare idag. Det bästa lc-bröd jag testat!
testade sesambrödet i förra veckan för första gången, tänkte jag borde i alla fall prova när så många gillar det så mycket…. men nej det var inte alls i min smak, och då gillar jag ändå sesam och åt gärna risentas sesamkakor/godis när jag fortfarande åt socker. Annars gillat de flesta lchf-"bröd" jag provat baka (ganska så många olika), oopsies är ingen jättehöjdare men gick an, men nej så mycket sesam funkade inte för mig. Återgår till Lembas och Pones mfl :)

Provade detta bröd nu i morse och det var supergott! Verkligen en höjdare för en brödoman som jag :-) Jag gjorde exakt samma sats som TS, men fick bara ut 8 rutor för att det inte skulle bli mikroskopiska…

Puffar denna 
Har provbakat men med lite annorluda recept a´la Knaster.
Gott tycker jag att det vart iaf och bra att kunna ha undersmöret och pålägget!
Jag gillar detta brödet. Ett av de bättre LCHF bröden enligt mig. Jag gör som TS skrivit från början men varierar med ost beroende på vad jag har hemma. Gräddar i 8 minuter och 225 grader.
Har faktiskt precis nyss gjort en plåt.