Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4177 ggr
Anna 72
0

Sukrin el stevia el ?

Hej !

tänkte jag skulle baka till min dotters födelsedag men är fundersam ang vilket sötningsmedel man ska använda.

I många recept står det sukrin och i andra stevia och i vissa ska båda sorterna användas samtidigt.

Så snälla kan ni hjälpa mig och tala om vilket som är bäst eller måste jag beställa hem båda sorterna eller finns det någon annan sort som också är bra.

Jag köpte en bok med bak recept LCHF och där används mest sukrin men även lite stevia om jag inte minns fel.

Snälla hjälp mig!

Mooniq
0

Personligen så bryr jag mig inte om det står sukrin eller stevia . Om jag bakar något så använder jag det jag har hemma. För tillfället något som heter sötrix (lchfbutiken). Om jag gör glass så använder jag lite vanligt socker (2 msk) för att jag tycker inte att sockeralkoholerna eller stevian är god - det blir bismak, tycker jag…

Skrattande… så prova du att baka med det du har hemma - jag tror det blir jättebra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Columba]
0

Sök på sajten. Det finns flera trådar om sötningsmedlen sukrin och stevia.Sötrix är sukrin.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enbart Stevia lar inte fungera eftersom det ar enormt sot men det inte ger na'n volym. Dessutom kan det ge en bitter lakritsmak om du har kansliga smaklokar. Vanligast ar att anvanda i bakning ar Erythritol (tycks finnas under flera namn i Sverige: Sukrin, Sotrix etc..,) med en knivsudd Stevia inblandad. Det ger bast sotningsresultat att anvanda flera sotningsmedel tillsammans.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Hej!

Det är precis som #3 säger. BÄST sötma ger det att använda båda.

Erythritolen (sötrix, sötin eller sukrin) kan ge många en bismak, sveda i halsen ellr metallisk smak. Stevian är jätte söt och ger en lakritston vid för höga doser.

Min kombo är 2-3 msk sötrix(erythritol) och 1/4 krm stevia, detta brukar vara lagom i normala kakor.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har saljs nu tva blandningar rekommenderade for bakning: Truvia som innehaller Erythritol, Stevia + smakmedel (varfor detta ar oklart) och Steviva som innehaller Erythritol och Stevia.

Doseringen ar litet annorlunda mellan de tva produkterna … las beskrivningarna och jamfor. Truvia finns bara som portionspaket medan Steviva tycks komma i pulverform i pasar om 465 gram. For er som handlar fran Staterna pa internet sa finns bada hos netrition.com Jag har inte kollat upp iHerb.com men skulle tro att de har dem ocksa. Det ar oftast bara en prisfraga och storlek pa forpackningen som avgor vilken site jag valjer att kopa fran. Till exempel for fiberhusk foredrar jag iHerb eftersom de saljer storre forpackningar.