Hur mycket fett?
Jag är relativt ny på LCHF och får inte riktigt grepp på det här. Jag har läst att man inte behöver hålla koll på kalorier med denna livsstil. Ändå läser jag att man kan överäta fett och få i sig för mycket kalorier. Vad är det rätta? Hur vet jag hur mycket som i så fall är "lagom" om jag har som mål att gå ner i vikt?
Lär dig att äta bra, oprocessad mat, gå efter hunger och mättnad, så kommer resten sen.

Det är i allmänhet kolhydraterna som lurar våra mättnadskänslor och får oss att överäta.
Grejen är ju att det är riktigt svårt att överäta fett.
Man blir knökmätt helt enkelt innan det sker. 
Dom flesta behöver inte räkna nåt med lchf utan hamnar på en kalorinivå som ger dom en hälsosam kropp på sikt
En bit kött/fisk lite ovangrönsaker och en god fet sås om köttet är magert mättar dom flesta fast kalorinivån inte drar iväg.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
HF står för hög andel av ditt energibehov!
För normalt friska mäniskor innebär det att man slutar med lågfett och börjar äta fullfeta matvaror i lagoma portioner.
Det är lätt att blanda ihop Enerigiprocent (E%) med gram, men det visar sig att när man väljer vanliga fullfeta matvaror så sticker fettets energiandel iväg rätt kraftigt.
Här är ett exempel hur det kan se ut!
200Gram Köttfärs nötfärs 15% fett
20Gram Smör 80% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
200Gram Tomater hela konserv m lag
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack! Fast när det gäller just måltiderna känner jag inte att det är något problem. Det är mer mellanmålsbiten, akuta snacks och sånt som jag känner att jag inte har koll på. Hur vet jag t.ex. att antalet nötter inte blir för många? Att äta macadamianötter kan man ju göra hur mycket som helst…..slurp! Eller grädden i kaffet osv… Någonstans måste det väl finnas en gräns som betyder stopp? Eller är det verkligen obegränsat?
#4 Du ska helst inte behöva mellanmål alls. Blir du verkligt hungrig mellan måltiderna så är det ett tecken på du ska äta mer mat vid måltiderna (det kan dock ta ett tag innan mättnadsignalerna fungerar ordentligt, men det hjälps inte av att räkna kalorier utan även där äta mer av mat, riktig mat inte mellanmål och tillbehör och "snacks".
Du ska äta (mat) om du är hungrig, är du inte "sugen" på mat utan hellre petar i dig nötter är det troligt du inte alls faktiskt var hungrig. Sätt fokus på att äta ordentligt med riktig mat vid ordenliga måltider.

Jag håller med om att du bör äta mer (kolhydratfri mat), utan att räkna kcal, för att inte bli sugen mellan måltiderna….Det är jätteskönt!
Någon gång ibland tar jag också några nötter som mellis, även om de gärna triggar ett kolhydratsug hos mig…..men obegräsad mängd?
Var har du fått det ifrån?