Ersätta socker med annat sött - varför?
Jag blir inte riktigt klok på det här - inte bara här på KIF utan i alla LCHF-böcker mm. Om man vill sluta med onödiga kolh varför göra det svårt för sej med att ersätta det söta med annat sött? Jag tror att det är därför iaf jag gjort avsteg fallit dit i sockerträsket igen. Om jag först vant mej av med den söta smaken, funkar för mej med krom i 1-2 veckor. (praceboeffekt, skitsamma det funkar för mej) Sen så får jag för mej att jag vill ha nåt sött?? Då har jag börjat med nåt "nyttigt" sött o sen har det varit skitjobbigt att slippa suget igen. Tänker att då kan jag lika bra äta riktigt socker, det jag egentligen vill ha som salmiakki-chokladkakan!! Mums.
Nä, för för mej funkar inte sött längre. Jag rekommenderar o tror stenhårt på att om man har svårt att göra LCHF som sin livsstil på grund av kolh-sugen så finns det bara ett sätt. Avstå helt! Iaf från det som du upplever som sött i munnen.
Vi är ju så olika. Jag har inga problem med "sött" och kan ersätta vanligt socker med andra sötningar som passar LCHF utan att få några problem av det.
Har förstått att det är jobbigt att lida av sockerberoende/sockersug men vet man med sig att det är så får man nog tyvärr bara hoppa över det som triggar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch o förlåt mej. Jag känner att jag gick lite långt där i mitt inlägg. Verkar irriterad, rent av förbannad. 
Hade nog fastnat i sött-trådar kanske. Är fullt upptagen av mej själv o mina problem som just nu är ; vad ska jag få unna mej framför tvn i helgen?? Försökt hitta nåt som passar mej men det verkar sött sött sött allt jag hittat. Nöter klarar jag jag inte att ta bara några av inte heller högprocentig choklad. Suck.
Har smörjt in mej med kokosolja som luktar kokos - inte så smart för en sockeroholik tydligen! 
mmmm Bounty! 
Jag tänker unna mig: nån god brieost, fetaost, oliver svarta och gröna i lösvikt, babybel-ostar, lite salta charkuterier, salami, parmaskinka.
Trevlig helg och lycka till!
#2 Usch va jobbigt att vara så sockerberoende att man går igång på att smörja in sig med kokosfett! Jag lider med dig…
Unna sig framför tv:n i helgen är mest en dålig vana. Skitjobbig att få bort men det går… Vill du inte få bort det får du lchf-anpassa unnandet utan sötning tex ostbricka eller sånt. Eller varför inte äta maten lite senare och ta den framför tv:n? Festa till det med lite bubbelvatten med smak…
För mig var det värsta att få bort plockandet och tuggandet. Gick från chips och godis till jordnötter och andra nötter. Gick inte så lysande kan jag ju säga. Kom på att jag behövde få bort vanan helt och lyckades efter ett bra tag och mycket tålamod. Kanske hjälpte det lite att handarbeta framför tv:n, det är lite svårare att stoppa saker i munnen när man stickar. Stort glas med bubbelvatten hjälper också en del faktiskt. Men mest är det att ge sig f*n på att det ska gå…

Det man märker är framför allt att den mängden sött som är gott minskar väldigt. Jag kan inte efter 5 år äta banan eller melon (huälp!) ens för att vara artig, ens om jag ville, för det är så äckelsött.
När jag utformar recept på tex efterrätter, minskar jag ned sockerersättningen till vad jag tycker smakar bra, vilket leder till kanske 1 msk där ursprungsversionen kanske hade 1,5dl socker.
Sedan har vi olika problem - för dig är det sockerberoende. För andra är det själva blodsockret, utan beroendeproblematiken.
Fabricati diem, pvnc!
Stackars dej!
Du kanske ska hitta på något annat än TV-soffan i helgen, bara för att bryta (o-)vanorna. Eller som jag gör, både dator och TV på samma gång = ett getöga åt båda håll =hjärngympa + en tidning eller bok och lite sy - och - lagagrejor.
Jag som ju lchf-bakar mkt då jag ska ge ut en bakbok nästa år, har fått förstå att för de som är gravt sockerberoende (i hjärnan) kvittar det hur lite sött något är, enbart synen av mina bakverk kan trigga.
För somligt går faktiskt att baka utan erythritol och stevia, ex lunchpepparkakan, men som jag förstått det, går inte ens det att äta.
Och om det är så illa att kokosolja med smak ställer till det förtår jag verkligen att man lider .
du har min stora sympati.
Dock är detta ju inte alla lchf´ares problem.
Jag själv kan äta "sött" och sedan sluta utan att bli triggad eller få sötsug.
Även icke lchf´are borde gå över till hälsosam bakning och där tror jag också mina recept kan betyda mkt, iaf hoppas jag det.
Varför jag i grunden började baka lchf-bakverk var för att förhindra make och dotter att hamna i socker träsket via traditionella kakor.
Så för vissa är detta triggande och för många andra en nödvändighet för att hålla sig på lchf-banan.
//Mariann
Varmt välkomna att besöka min mat & bak blogg
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Jag börjar erifrån o räknar neråt. :-D
#7; Tack Marianne för din omtanke "trots" din vilja att fresta med "söt"saker! Lycka till med boken. För min del har jag aldrig gillat fikabröd lr glass heller för den delen. Börjat stoppa i mej på senare år i brist på annat sött. När jag var lite så var det "synd om mej" enligt andra eftersom jag inte gillade glass. Skulle ha uppmuntrats! Att jag åt många frukter om dan uppmuntrades också för det är ju så nyttigt.
#6: Dator o TVn samtidigt kan nog funka faktiskt. Tack för påminnelsen om det knepet.
#5; Jag har faktiskt reagerat över att jag själv inte lider att att sockret far som en berg-o-dalbana. Inte fattat när andra pratar om sockerfall. Jag är nog så van att vara den där "Lilla My", allmänt frustrerande stampandes med fötterna o ett åskmoln över huvudet. Blivit glad som ett barn på julafton när nån dragit fram en godispåse ur skjortärmen för att glädja mej. För ett större leende än mitt då, det finns knappt. Har mer känt mej besvärad över det än över mitt humör faktiskt. Jag har helt enkelt inte sett det som ett problem. Konstigt nog.
#4; Känner igen mej i det du berättar. Är fast i nötterna. Håller lite koll. Men bdet slutar oftast med typ 100gr. Inte så bra. Mättar inte. Jag får tänka tillbaka p¨å när jag slutade röka. Det var ju verkligen att sluta med ovanan att ta en cigg i tid o otid.
#3: Tack för dina tips om bättre snacks.
Kokos har verkligen en söt lukt! Det vattnas i munnen på mej. På riktigt!!
#2 Instämmer! Klarar inte heller söt smak eller brödsubstitut.Måste avstå helt enkelt men det innebär ju inte att de som klarar av det behöver göra det.Jag jämför mitt mat/sockermissbruk med alkoholism ungefär.
Ang. att äta framför TV så har jag ingen annan lösning än att inte förknippa dessa två med varandra.Eg. är det ju en vana och såna går att bryta - fast det är svårt! Pedikyr,Manikyr,Handarbete osv. …
Har du testat att äta fläsksvålar? Själv har jag inte lyckats få tag i det men en del verkar ju använda det som snacks.
Läser du under flärpen: "Vi som är beroende" finner du andra som också måste avstå.
#8; Jo jag försöker tänka så - har faktiskt sagt ifrån när nån försökt truga med kakor o bullar till kaffet o sagt att "så där skulle du inte hålla på till en alkoholist!?". Sluttrugat!
Det där med fläsksvålar verkar spännande. Försökt med bacon men de försvinner i ett nafs. Svålar kanske är nåt mer att bita i sas.
Jag ringde syrran o frågade vad dom gör i kväll. Tar med mej maten dit o vi fixar lite helg-LCHF tillsammans. Lax, kyckling, avocado, oliver, grönsallad, ost, kapris mm. Blir kanon ju.
Ops, den flärpen har jag missat. Tack för tipset!
God middag på er!
Jag är också mycket för att plocka och tugga! Mår allra bäst på långpromenader, så långt borta från köket som möjligt. Jag tuggar nötter, mandel, solrosfrön men står då stilla i vikt. Godis och kaffebröd kan jag lätt vara utan, men tycker om krispiga äpplen. Det är svårt att ersätta dom med något annat.
#11; Ja visst är det skönt att veta att man har nåt att gå o småäta på? Jag fixar tydligen inte heller att få till det så att kilona börjar lossna. Har även överätit frukt. Nu är det bara apelsiner/clementiner som jag kan sakna. Söta ska dom va. Tog med mat till syrran o hängde där hela kvällen. Funkade bra utan att äta efter middagen. Men när jag kom hem så var jag i "skåpet" i tog mej en 86% chokladruta. I mitt skåp finns teer, kaffe, små ölkorvar, nötter o mörk choklad. Det funkar ganska bra att stoppa in nyttiga grejer i skåpet alltså. Det känns som man unnar sej nåt, tar fram nåt gott ur gömmorna, lite förbjudet.
Dina krispiga äpplen låter som mina knäckebrödsmackor - svåra att ersätta.
Jag har ätit LCHF i två åt. Jag gick ner 7-8 kg ganska fort men sedan stannade vikten.
Jag åt både LCHF-efterrätter och mörk choklad alla dagar.
För två veckor sedan beslöt jag mig för att lämna bort efterrätterna och chokladen helt i två veckor. Det kunde jag ju stå ut med då två veckor är så kort tid.
På dessa två veckor har jag gått ner 2 kg! Så det är lätt att fortsätta! 
#13; Jo, det verkar verkligen som att vi är olika känsliga på olika kolh. Vi som har en övervikt verkar reagera väldigt olika när vi övergår till LCHF-kosten. En del tappar som du "ett gäng" kilon relativt snabbt, andra som jag, står på -2 vecka efter vecka.
Jag har också en tvåveckorsuppsöverenskommelse med mej själv. Ska på semester om 2 veckor så jag tänker att till dess är det väl inte så länge så jag försöker dra ner på kolh så mkt jag kan till dess. Målet var från början (för 3 veckor sen) att gå ner 5 kilo på 5 veckor o jag trodde faktiskt att jag skulle göra det med råge. Tror att jag byggt nått kilo muskler o dessutom slarvat på kvällarna. O 5 kilo på 5 veckor är ju kanske att önska lite väl mkt…
Efter min semestervecka ska jag utvärdera hur de första veckorna gått o även hur det gick att semestra. Spännande. Kan nog vara en bra strategi att utmana sej själv så som du gör. Ska nog följa ditt exempel sen när det gäller ost. Pröva 2 veckor utan så märks det huruvida det är så att jag är känslig på ost.
Jag fikar gärna med något naturligt sött ibland. Hallon med grädde eller ett kaneläpple i ugnen under hasselnötstäcke med vispgrädde med äkta vaniljpulver i… Det är väl det jag snöat in mig på nu. Vispgrädden dämpar sötsuget bra för mig. Det skulle aldrig falla mig in att söta med Sukrin eller liknande, blä!
Annars är ju Oliver (Icas ekologiska är supergoda) och Brieost toppen som snacks!
Lchf-bröd har jag aldrig vågat baka, jag är mest rädd att det ska få magen att börja spöka igen. Magen mår så bra av omelettfrukostar ist för mackor! :) Yoghurt funkar inte som frukost eller fika för den delen för mig, det gör mig bara hungrig och så får jag ont i magen.
Nu efter 7 veckor med Lchf tycker jag att både jordnötter och kranvatten smakar lite äckligt sött. Bröd smakar papper och choklad måste numera ha minst 85% i kakaohalt för att inte vara för sött för mig.
Man kanske vänjer av sig med den söta samken? Gör man det även som sockerberoende? Vad tror ni?
#15 Ännu så länge känner jag mig som ett levande frågetecken när fok beskriver sin avsmak inför det söta de förut gillade.Hoppas fortfarande att det kanske kommer.Håhåjaja!
Skulle vara intressant om någon verkligen sockerberoende har upplevt det?
Kul att ni skriver!!
#15; Jag har ofta hallon/blåbär hemma o så grädde förstås. Vågar inte riktigt ta till det för då blir jag så medveten om att det finns. Klarar inte av att ha sånt hemma.
Har testat med sockerersättning då för 2 år sen men usch o fy! Hellre riktigt socker annars får det va!
Oliver har jag köpt på lösvikt av en grek på en mässa! Suuupergoda. räcker med 1-3 st för mej. Råkade blanda chilifyllda med andra, snacka om starka, där räcker det med en. Brieost som så många tipsar om, den är ju inte så fet? ska ge den en chans nästa gång jag handlar.
Väldigt få mejeriprodukter funkar flör mej. Vad på en hälsovecka i början av sommaren. Kanon! Dock fick vi smothies som mellanmål gjorda på lättmjölk o bär o det blev väldigt klart att det ville inte min mage ha. Jag klarar ägg, smör, fullfet bregott, creme fr, feta matlagningsyoghurtar, Typ. Annat kan dom behålla.
Hoppas inte jag får avsmak av kranvatten, jag dricker massor o vårt vatten är gott.
#15 & #16; Jag kom faktiskt så långt då för 2 år sen. Allt smakade för sött; knäckebröd86% choklad mm. Men godis, det fick det att vattnas i munnen. Åt nån bit. Så nån bit mer nästa gång , så ytterligare fler! Inte bra! sen va jag tillbaka, efter en viss tillvänjning! Så dumt!! Så här sitter jag 15 kilo tyngre. Suck.
#16 Jag med är sockerberoende. För ca 1,5 år sedan köpte jag snickers, dajm och raider typ tre för 10kr. Tog en tugga av varje, det var sött och fastnade överallt i tänderna. Det som störde mig mest var det starka eftersmaken. Underlig stark smak som växte i munnen och svalget och gjorde att det bara inte gick att äta upp godisarna.
Bullar, wienerbröd o dyligt gick däremot hur bra som helst. Dom var med söta och fastade i hela munnen, kladdigt. Tyckte alla bullebröd smakade likadant.
Har inte ätit sådant sedan dess. Längtan efter det är borta, vilket är oerhört skönt. Tänka sig att inte känna sug efter det är underbart.
#TS Jag stör mig också lite på alla dessa sockersubstitut trådar. Min taktik är att inte läsa dom. Inte förrän jag själv behöver något bakverk att bjuda på. Och då letar jag efter recept som inte behöver sötas eller att sötning kan uteslutas. Det får räcka med sötman från typ chokladen eller grädden självt.
Har märkt för egen del att det går inte att hålla på med sockersubstitut för det underhåller sötbegäret. Fast det tog mig flera år att fatta det. Kan tänkas att vissa av oss måste hålla på några år för att inse att man mår så mycket bättre utan. Märker detta även i min omgivning, det ska grejas med sockeralkoholer hit o dit. Har fått smaka på några av dessa efterrätter och tyckte inte dom var goda, för beskt och stark och för sött helt enkelt.
Jag kan rekommendera fläsksvålar som snacks, de "bra" sorterna innehåller 0 gr kolisar och jag köper mina på Willys. Ska finnas på Lidl och Netto också har jag för mig. Jag brukar blanda nån god dipp på creme fraiche, kanske med kryddor eller vitlök eller annat och dippa svålarna i, det är jättegott!
Med gott samvete kan jag också sitta å "snaska" vid tv:n på fredagkvällen som de andra i familjen gör. Visst kanske fredags/lördagssnaskandet är ett beteende som man borde bryta men jag vill inte det. Och då jag väljer bra saker att stoppa i munnen ser jag absolut ingen anledning till att sluta. Hemmagjorda ostchips är ett annat bra alternativ, går alldeles utmärkt att dippa de med - om man vill!
Det söta är inget jag saknar eller suktar efter, äter nästan aldrig lchf-varianter på efterrätter heller, lagar en variant på kladdkaka vid födelsedagar nån gång ibland, jag tycker dock att det är bra att det finns de som engagerar sig i att förvandla och fixa med kak/efterrättsrecept så att de blir lchf-vänliga! För alla gillar vi olika!

#18: Jag har också märkt att sockeralkoholerna inte är ett dugg bättre. Sött är sött. Det söta vill min mun o smaklökarna ha, inte magen. Har slutat med V6-tuggummin o liknande. Triggar. Som du säger, det ger en underlig eftersmak.
#19: Jaa, fläsksvålar ska jag prova, hur man nu gör. Går säkert att hitta nånstans. O ostchips har jag också hört talas om nu i veckan. Måste göras. ..fast just nu försöker jag dra ner på kalorierna.
Det är kul att höra andra dela med sej av sina erfarenheter o tankar!!