Ny här o frustrerad!!
Har suttit o läst en massa trådar här i en vecka nu o frågorna har hopat sej.
Jag testade LCHF för 2 år sedan efter att ha lagt på mej 15-20 kilo under de sista 10 åren. Kom av mej iom en utlandsresa…
Har lagt på mej ytterligare 5 kilo i sommar o nu är jag less på detta bantande som inte funkar. LCHF funkade för 2 år sen o jag vet att jag mår mkt bättre med den kosthållningen.
Nu till problemet som gör mej frustrerad! Jag har hållit på i typ 3 veckor nu o tappade 1-2 kilo första veckan men sen händer ingenting! Jag tycker att jag borde ha tappat mer än vätska.
Jag tränar styrketräning 3 ggr/veckan o jag är ute o går minst 1,5 -- 2 timmar om dan. Ingen bil så jag cyklar om jag ska ta mej nånstans o har brådis. Har varit periodare när det gäller träning men har nu varit duktig sen dessa tre veckor tillbaka. Borde ha tappat nåt kilo bara iom det!
Men faan heller!
Vet att det inte är nåt bantningsmedel detta med LCHF men mina kilon borde inte "sitta så hårt".
Min dag ser (oftast) ut så här;
- Upp o dricker en stooor kaffe med vispgrädde
- Kort (30min) lr lång promenad (1-1,5 tim) beroende på om jag ska på gymmet lr inte. Gymmar 35-40 min må-ons-fred
- Hemma igen o äter oftast 1/2 tonfiskburk i olja, 2 ägg, 1-2msk grädde 2msk majjo, 2tsk fransk senap. Älskar blandningen, ihopmosad o sååå god!
- Mellanmål tex ost o skinkrulle med typ 1-2msk bregott, ibland kaffe m grädde
- Promenad igen 20-40 min
- Middag kan tex vara 150-250 gr fläskkarre med 2 msk cremefraiche med kapris o mkt curry
- Kvällsfika/snacks nötter (50gr) lr 86% choklad (20gr) lr ost o skinkrulle m bregott
- Promenad igen minst 20 minuter
Ska det bero på mitt kvällssnacks?? Har även läst om att inte äta mer kalorier än man gör av med. Har därför dragit ner lite på fettet men äter kanske ändå för mycket? Lr för lite? Fler ägg? Mindre ost? Nån justering måste ju göras! Jag rör ju verkligen på mej så det kan inte vara mitt problem att jag är för inaktiv.
Det som ändå är positivt är att jag från den här veckan orkar gå i trappa lr brant backe utan att få mjölksyra! Härligt! Magen funkar perfekt o jag är gladare!
Hjälp mej, skriv om era tankar o råd. Ni som har lyckats med att få bort de där extra 10-20 kilo som ni burit på - hur gjorde ni?
Slopa mellanmål och ät större portioner med större andel fett så du håller dig längre.
Testa sedan att ta bort majjo (om du inte gör den sockerfri själv), ost, skinkrulle, cholkad och nötter en månad. Tror med all säkerhet stoppklossen ligger där för dig.
Jag skulle nog provat med att ta bort nötterna och chokladen! Hellre då en skiva extra ost, eller kanske en bit Brieost?! Hoppas att du snart ska se resultat igen! Lycka till
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för dina råd, baronbacon!
Minns att jag gjorde egen majjo då för 2 år sen, men jag fick aldrig till den i smaken… får väl göra nya försök. Osten har jag nog varit lite lur på, men inte skinkan. Kanske ska köra mer bacon ist. Har haft typ 1/2 paket som snacks på kvällen ibland. Steker baconet i smör, såå gott. Större portioner känns … stort! Men frysen är full av många kilo lax (köpt 10 kilo direkt från fiskare), kycklingfileer, bacon o benfri fläskkarre. Får väl skärpa mej o se till att jag ökar portionerna. O slutar med helgsalladen kanske. Har även köpt kokosfett men vet inte riktigt hur jag ska använda det. Har haft i kaffet isf grädde men det var inge vidare. Kan ju ge det en chans till.
Vad säger du/ni om avocado, oliver o fetaost så här i inledesfasen? Räkor?
Känner mej egentligen mätt när jag tar ett mellanmål, men sugen. Lite rastlös kanske. Har varit stor missbrukare av socker. Åt säkert 1 kilo godis i veckan, 250-500 gr ostbågar, pasta pasta pasta o massor med kilo frukt. Så jag är väl van att småäta typ hela tiden. en ovana som alltså oxå ska bort. som när man slutade röka, håhåjaja. Har däremot aldrig gillar läsk lr glass. Älskar bröd men inte vitt. Tar jag en macka så åker jag dit. Slutade med pasta, ris o potatis då för 2 år sen. Saknar det inte ett dugg.
Marter; vilken ost är egentligen bäst om man nu absolut vill ha?
#3 Du har inte kokosfettet ISTÄLLET FÖR grädde utan tillsammans med…
TS: Fattade jag dig rätt att du kaloribantat sedan du testade LCHF förra gången? I så fall tar det ju tid innan din kropp blir trygg med att ingen ny svält är på gång.
Får intrycket att du är stressad generellt.Stämmer det? I så fall kanske du behöver finna sätt att koppla av eftersom stress ger höga kortisolnivåer som gör det svårt att gå ner.
LCHF är ju ingan kvick fix.Ge det tid! Har du läst sockerbomben?
Jag brukar välja någon smakrik ost med 0 kolhydrater eller i a f mindre än 1g/100g ost. Ja, det ska ju inte heller vara någon mager ost…
Jag har ingen direkt favorit, utan tycker om att variera mig… Fast det är klart Brieost är sällan fel
Det som man måste tänka på är att om man börjar gymma mer effektivt, så sitter kilona betydligt hårdare eftersom man samtidigt bygger muskler som man tappar fett. Och muskler väger mer. Med ett högt energiintag via maten så behöver inte heller kroppen använda sig av fettdepåerna i lika stor utsträckning. Jag måste iaf begränsa mitt matintag aktivt om jag ska gå ner i vikt. Inte på det viset att jag går hungrig långa perioder eller undviker att äta mig mätt, men jag kanske äter lite mer sällan och undviker äta för mycket. Häromdagen hoppade jag över kvällsmaten då jag inte kände mig speciellt hungrig. Det trots att jag cyklat till och från jobbet den dagen och dessutom var ut på en kort 17min löprunda på kvällssidan. Totalt 1h klart svettframkallande aktiviteter. Däremot var jag hungrigare än normalt följande morgon…
Har du sett nån skillnad på måttbandet?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Du verkar ju träna en hel del så du har nog ökat i muskelvikt . 3 veckor är väldigt kort tid så ha tålamod. Alla går inte ner i vikt lika snabbt.
Om du känner att du mest är sugen eller rastlös när det är "mellanmåls-dags” så prova att göra en slät kopp kaffe eller te istället för att äta. Kanske räcker den sysselsättningen för att du ska vara nöjd till nästa mål?
Min erfarenhet, LCHF eller ej, är att just mellanmålen lätt drar iväg och utgör en större del av intaget än man egentligen har tänkt sig.
/Matgiken (matgiken.wordpress.com)
/Matgiken
Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!
#6 rockarfett; vet inte om jag kan säga att jag kaloribantat de 2 åren som gått. Jag fastnade i en del LCHF-vanor. Har alltid gillat fett som smör, kycklingskinn, bacon. Och socker, socker, socker. Tyvärr har jag väl gjort dundertabben att kombinera fett med vansinnigt mkt kolhydrater. det har jag varit medveten om men haft annat att lägga energi på. Nu är jag dock less på att vara trött, sur o missnöjd. Spegelbilden är inte jag. Har alltid småätit o aldrig behövt tänka på maten utan alltid vägt ok enda tills för typ 10 år sen. Då slutade jag röka, lösgodiset kom o jag jobbade på butik dvs en näve varje gång jag gick förbi, frossat i frukt. Drog ner på träningen. Blev äldre. Drabbades av djup Depression (dock inte medicinerade). Så mina kilon har sina förklaringar. = stressad, jomenvisst. Har ändå inte svårt att koppla av, tar en em-lur ibland, mediterat ibland, yogastretchar (borde) varje morron 15-30 min. Fast även om man har tid att ta det lugnt så kan man kanske vara superstressad?
Det ligger nog nåt i att jag kaloribantat… har faktiskt inte tänkt så. Men jag har ju faktiskt haft koll på kalorier in - kalo ut. Har läst i princip all ny litteratur om LCHF o sockerberoende men ändå är vi ju unika individer. Har svårt att ta till mej tung fakta, krångligheter. La ner "sockebomben" efter knappt halva boken. Dax att ta upp den igen kanske.
#8 Jazzbass; Jag vet inte om jag förstår dej rätt. Menar du att jag tappar fettvikt men lägger på mej muskelvikt? Menar du att du inte äter lite mer för att kompensera att du tränar? Hur kan man låta bli att äta middag tex? Min rastlöshet skulle inte acceptera det. Fast jag kanske måste. Är sugen nu. Går väl ut en promenad då få se om jag kommer över suget.
10# matgiken; Har försökt det men då vaknar suget ännu mer… men ska prova nu innan promenixen. :-))
En tesked kokosfett i kaffet/tet för mättnad? 
Gissar att du även hittat till http://vittbegar.blogspot.com/?
/Matgiken
Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!
#11 - Ja, jag tror du tappar fettvikt och ökar i muskelvikt.
Jag menar att jag försöker att undvika äta för mycket, oberoende av om jag tränar eller inte. Eftersom man blir lätt hungrig av att träna äter man nog automatiskt lite mer då. Men i och med det så är det också lätt hänt att man äter lite mer än man faktiskt behöver, speciellt om man siktar på att gå ner i vikt. Om man äter precis så mycket kalorier som kroppen behöver eller lite mer, så behöver den ju inte ta av den inlagrade energin.
Normalt sett äter jag rätt stora portioner när jag väl äter, troligtvis ligger jag oftast på mellan 500 och 1000kcal per måltid, men jag har nu inte på länge kollat upp hur mycket kalorier jag äter utan jag kör på högt; äter tills jag är mätt men undviker också av gamla principer att lämna kvar nåt på tallriken. De stora portionerna tror jag gör att jag står mig rätt bra mellan måltiderna.
Just nu är jag extra noga med att inte äta för mycket. Jag är redan nöjd med min vikt efter 8 månader på LCHF, men då jag har som mål att om en månad tillsammans med några arbetskompisar springa ett 16km lopp vill jag gå ner ett par tre kilo tills dess. Jag springer barfota eller i barfotaskor, vilket ger en rätt stor belastning på fötterna jämfört med att springa i skor, och jag vill minska på den belastningen lite genom att gå ner ett par kilo till. (Orsaken till att jag springer barfota är för att jag tror det är bättre för kroppen i längden, bara man ser till att sakta bygga upp styrkan i fötterna och inte köra för hårt i början (vilket jag ändå gjorde…). Belastningen på knäna blir mindre än med skor, och just knäna har jag tidigare haft lite problem med men inte nu).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
13# Ops! En tsk i kaffet? Tog typ 1-2 msk… läste nånstans att det är bra att få i sej 3-4 msk /dag. Dricker inte kaffe mer än 1-2 ggr/dag. Vart det för mkt?
#15 Det var väl inte för mycket om du mådda bra av det (vissa blir illamående av det) och inte blev lös i magen (som man kan bli av högt intag). Men det behöver räknas med bland allt det andra…
@15 & 16
…och med tanke på att 4 msk kokosfett borde bli ungefär 50 gram så får du i dig drygt 400 kcal om dagen bara i kaffet. Det klart att äter du sedan på som vanligt med både ordentliga portioner OCH mellanmål då är det nog inte så konstigt att kilona är envisa. 
/Matgiken
Prova att äta riktig mat till alla mål. Skippa nötter, choklad etc. och dra ner lite på grädden i kaffet. För vissa kan det vara lite lurigt med för mycket mjölkprodukter.
För övrigt så tycker jag att din dag ser bra ut - men lite för mycket motion kanske(?) Om det nu kan bli det? Vad tror ni andra? Jag tycker att det verkar stressat att traska runt hela dagarna. Motionera för att du mår bra av det, men spring inte ihjäl dig! Man behöver inte motionera massor för att gå ner i vikt med lchf, risken är bara att motionen gör dig väldigt hungrig. Ta gärna promenader och styrketräna ibland, men försök att komma ner lite i varv såhär inledningsvis och var varsam med din kropp när den ska ställa om sig till en ny kost.
#17; Jo, jag hade ju den funderingen om att jag måste räkna kcal trots att "man inte ska behöva det" enl många. Problemet är nog att jag blir lite för fixerad av det o väljer bort fel grejer. Kanske.
#18; Jag klarar inte kaffe utan grädde o jag klarar inte mej utan min morronmugg. :o(( Fast jag borde nog bra ner på mängden i den muggen… = mindre grädde.
Jag traskar mkt med mina fyrbenta så mer än hälften av tiden kommer jag inte upp i nån högre puls direkt. Ska börja jogga med den ena när vi börjar få upp flåset lite mer. Då blir det långsammare promenixer resterande 3 x 30 med vovvarna. Då blir det mer sant att säga att jag motionerar gym-tiden o jogg-tiden. :oD Min syster har gått ner utan motion, hon säger "motion är överskattat vid viktnedgång". Typ. Jag är trots det van att röra på mej mkt. Har "alltid" gått mkt o sprungit o flängt på gruppträningar. Mår bäst då. Men inte just nu med 20 kilo mer än för 10 år sen. Tungt!
Har lite bråttom, okej då! ;-D Lugn o fin. Förresten så har jag som sjukskriven tid med promenaderna just nu.
En annan fråga; om man är i ketos (enl sticka) borde det inte visa sej på vikt lr mått om man rör på sej hyggligt mkt? Har varit i ketos typ 2 sista veckorna. Äter under 20g kolh/dag. Iaf om jag skippar nötter o choklad.
Om man äter "för mkt" fett o protein så har ketos-tillståndet ingen betydelse, lr? Trodde att om man kommit in i fettförbränningen så är det fettet på kroppen som förbränns.

När ketosstickorna ger utslag betyder det bara att man producerar mer ketoner än kroppen förbränner
Vanligen sker det bara under första veckan med kosten.
Efter det reglerar kroppen så att det inte blir nåt "spill" av ketoner.
Man är ändå i full fettförbränning fast det kanske inte syns på stickorna.
Det fett som används är alltid en blandning av dietärt fett och kroppens fett.
Lyckas man överäta fett minskar andelen kroppsfett som förbränns och viktminskning uteblir
En otrygg kropp vill inte släppa ifrån sig reserverna. Så prio nr ett är att skapa en trygg kropp. Det gör du genom att äta bra mat regelbundet, ät när du är hungrig och sluta när du är nöjd. Gärna 3 mål om dagen, mellanmål om du behöver. Undvik småätandet och fokusera på riktig mat i första hand. Först då din kropp är trygg - efter 3-6 månader, ibland upp mot ett år, är det dags att börja göra eventuella förändringar. Och alla förändringar ska du göra en i taget för minst 4 veckor, gärna upp till 3 månader, för att sedan utvärdera. Nyckelord - ta det lugnt! Du ska leva med kosten resten av ditt liv, det är ingen bantningskur! Viktnedgången kommer som en bonus i en frisk och trygg kropp!
#11 Jag funderar på det själv -hur stressad ÄR jag egentligen och vad ska jag göra åt det! Försöker att det i sig inte blir ytterligare en stressfaktor.Igår började jag läsa boken: "Helhetsmetoden" - verkar som den kan innehålla kloka råd om bl.a. just detta.Har du läst den?
Sover du bra?
God morron!
#21; Tack för info. Så egentligen är det "bara" genom att veta att man verkligen äter minimalt (lr under den nivå) med kolh som talar om att man faktiskt går på kroppsfettet? Sticka lr inte. När jag för några månader sen var på hälsoundersökning o gjorde sån där sockerbelastningstest efter fasta så hamnade jag högt o fick info om diabetes 2…. Detta var när jag försökte dra ner på kolh men det gick bara under veckorna men inte så bra under fr-lö-sö. Kan såna saker vara orsaken? Ska göra en till men jag vill gärna att testen då ska vara rättvisande så vet du när den kan vara det? Efter flera månaders LCHF-ande? (överäta fett tror jag inte jag gör i dagsläget)
#22: Lugn… hm. Ett problem. Väldigt uppe i varv just nu. Känner det i kroppen. Förmodligen nån obalans. När det gäller det här med att låta det ta tid så är det nog så att jag har brådis föa att jag själv tycker att jag kört på med LCHF light typ sedan förrförra sommaren. Har inte tänkt på det sättet, men att bolla så här med nån får verkligen upp ögonen på en själv. Superbra!! Jag har varit ganska duktig på att hålla nere kolh i veckorna under helea den tiden, kanske mellan GI o LCHF, men verkligen frossat i godis o snacks vareviga helg. Därför tycker jag (inom mej) att det inte är så stor omställning att gå från det till att vara LCHF-are på heltid. Men men. En "trygg kropp"… låter flummigt. Vad är en trygg kropp. Egentligen?
#23;Har inte läst boken, ska kolla upp den! Sover sämre o sämre… Men jag somnar gärna om jag tex läser en bok efter lunchen, apropå läsa bok… hehe. Tog faktiskt en halv sömntablett i går eftersom jag vaknar kring 5 varje morron o går upp. Trots att jag inte behöver o oberoende av när jag somnade på kvällen. Kan vara allt från 22 till 00.30. Har väldigt lätt för att somna. Inte alla förunnat! Sömnen är en av orsakerna bakom min sjukskrivning. Har gått från att inte sova mer än 4-5 timmar till att sova 8-9 utan hjälpmedel men nu är det inte bra! Verkar inte vara annat än att min kropp vill vakna 04.30-05.00 o då är jag färdigsovd oberoende om när jag somnade. Otrygg kropp?
…#23; Glömde att säga att jag sov till klockan (tyvärr) ringde 06.30 i morse. Bidde åtminstone 6 timmars oavbruten sömn.
Hade säkert sovit 8-9 timmar om jag inte hade en tid att passa idag. Ibland behöver jag ta till en tablett (propavan) för att få "sova igen några timmar".
#24 Prova att ta B-vitamin i högdos (tex Ledins Mega B) på kvällen istället för sömntablett. Jag tycker det gör att jag sover bättre (mindre ytligt) och gör mig piggare. Men jag kan inte använda det varje kväll, då blir jag trött på dan av det…
Magnesium på kvällen kan också vara lugnande, appropå naturligare "sömnmedel"…
Har inte lusläst hela tråden men har du provat att mäta dig istället för att väga dig? Egentligen är det väl inte vikten som är viktig utan mindre klädstorlek 
Hur sitter kläderna nu jämfört med när du startade? Kanske det eventuella gäddhänget har dragit ihop sig?
#27; uppriktigt sagt känds de lite lösare. Mätte mej tyvärr inte för 3 veckor sen, men jag har gått ner 6-7 cm sen jag började styrketräna lite sporadiskt i våras men oxå gått upp 5 kilo - hur motsägelsefullt det än låter.
Nu vet jag - muskler för böveln! Så jag kan nog vänta mej ett ras (!) så småningom när det gäller vikten. Jippi!
Är inte så nöjd med mina 78 kg till 1,61 lång. Har som "normalviktig" o inte underviktig hållt mej under 60 med några kilons svängrum 15 vuxna år. Måttbandet åker fram för sällan, synd! Nu ska jag mäta lite här o där så jag har det att glädja mej åt framöver! Tack för att du påminde mej. 
#24 En trygg kropp skriker inte efter socker varje helg. En trygg kropp är stabil i vikten. Den klarar en förskjutning av en måltid utan att falla ihop av hunger. (en lätt hungersignal sen tar den av reserverna till nästa mål). Du har en trygg kropp - och kost - när du kan äta utan att egentligen tänka på det, utan avsteg. När du kan gå på kalas utan att falla för frestelserna. När du äter gott och njuter av det när du är hungrig, och klarar dig utan mellanmål och sug till nästa mål även om det dröjer lite. Lite som ett lugn i kroppen.. svårt att förklara, men det jag menar med en trygg kropp är att dina signaler om hunger och mättnad styrs av ditt energibehov och inte av suget, när dina behov av det som inte är bra för din kropp har avtagit (det gör de) och du äter nästan automatiskt - och vill ha - det som är bra för just din kropp.
Om du ser till att din kropp får näringsriktig mat när den är hungrig så kommer den så småningom att fatta att det FINNS mat, och inte längre spara på reserverna. Stresshormonerna minskar (jojobantning = upprepat svälthot = stress) och insulinet sjunker vilket gör att din kropp normaliseras på alla aveenden, även vikten.
Som exempel kan jag ta mig själv - nu på semestern, med avstressande vila och mycket mat så har några kilo lossat igen. Samma vid en 2 veckors semester i höstas. Och nästan alla andra ledigheter under min LCHF-tid. Stresshormonerna är en viktig del i kroppens mående och fysik!
Vet inte om jag rör till det mer, det är svårt att förklara!
#29; Jo du lyckades förklara åtminstone det där med stress. Grejen är väl "bara" att inse att jag är stressad. Om 2 veckor har jag en semestervecka på annan ort, få se om jag lyckas varva ner o stressa av då. 
Det där med matbiten är svårare att komma underfund med. Jag klarar mej bra på det jag äter o är tex inte hungrig förrän vid 10-11-tiden på fm. Äter därför inte innan dess. Jo, kaffe med grädde direkt när jag går upp, 1/2 l vatten o ett glas uppblöta phylliumfrön. Hur som helst upplever jag sockersuget som nåt som inte är kopplat till mat/hunger/mättnad. Sockersuget är nåt helt annat. Som en alhoholist lr vilken annan missbrukare som helst. Vill ha, vill ha, vill ha mer, vill ha mer, vill ha mkt mer! Blir liksom aldrig mätt på sockret. Hur proppmätt jag än är. Maten däremot har jag kontroll över. Äter i förhållande till hur hungrig jag är lr när jag är hungrig. Känner när jag är mätt osv. Sockret suger alltid! Än så länge…
Problemet med sockersug tror jag är att socker är detsamma som lagringssignal. Lite evolutionsteori! På hösten finns i nsturen mycket tillgängliga kolhydrater - vi ska äta dem för att lagra fett inför vintern. Precis som björnen äter sig fet på bär och rötter inför vintervilan.
Ständiga sockersug som man ger efter för, ger "höst" lite då och då. Det är ett knep man kan ta till om man hamnat på en platå vid en lång viktnedgång - skapa några veckors höst genom att äta lite mer kolhydrater igen, och sedan dra ner på dem igen så brukar viktnedgången komma igång. I det läget har den långa "vintern" skapat en osäkerhet i kroppen - räcker reserverna? - som gör att den stryper förbränningen igen. En kort höst lugnar kroppen att allt är som vanligt, så då törs den släppa på reserverna igen.
På samma sätt skulle ständiga återfall till sockermonstret kunna störa den naturliga cykeln att lagra/förbränna, så att inte förbränningen kommer igång. Kroppen är fortfarande förvirrad och otrygg…
Sockermonstret är besvärligt att hantera!
Lycka till, jag tror du är på rätt spår, du behöver bara hitta lugn och lite mer tålamod! =)