Illamående efter att ha ätit frukt
Hejsan!
Började med LCHF i maj i år på grund av långvariga infektionsproblem, som efter LCHF-starten faktiskt helt försvunnit! I alla fall kunde jag, innan jag började äta enligt LCHF, äta hur mycket frukt som helst utan problem. Jag har under de månader som gått dock mer eller mindre uteslutit frukt ur kosten tills idag då jag åt ett par stora bitar vattenmelon med resultatet massivt illamående. Är det vanligt att det blir så?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Näe, det tillhör nog sällsyntheterna.. tror du inte melonen var dålig eller så?
Vad man kan uppleva effter lång tid på strikt LCHF är att man får lite hjärklappning, gaser och oroliga tarmar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej melonen var inte dålig! Men jag blev grymt illamående så jag ville kräkas och fick efter en stund gå på toa, mycket oroliga tarmar, mullrar och har sig. Ingen trevlig upplevelse alls!

Jo blodsockret kanske åker upp som en raket och du har inte riktigt samma bakterieflora i tarmarna längre.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Du får även en annan sammansättning på dina matsmältningsenzymer som inte hinner med i svängarna när det kommer melon nerdimpandes efter en strikt lchf-period 
Vattenmelon är mest……just det, vatten; ca 90 %. Vilket inte brukar ge illamående om det konsumeras i lagom mängder. Om du har ätit något dåligt, så kan det ta upp till 12 timmar innan det ger några symptom. Så det kan vara vad som helst som du har ätit idag.
Ok, alltså "memo to self"; inte frossa melon igen utan bara ta små bitar (åt uppskattningsvis mellan 300 och 400g direkt).
tror vattenmelon har ca 8 gram kh per 100, om man ligger på en nivå på säg 20 per dag och sen plötsligt lassar in kanske 30 gram i ett svep så reagerar nog de flesta med illamående. Det är inte underligt alls!
Sen innehåller ju vattenmelon en hel del lykopen, som kan ge magbesvär.
Tack för alla svar! Man blir ju aningens fundersam när man mått som en pärla sen LCHF-starten och så kom detta! Jag kommer definitivt att fortsätta med LCHF med tanke på hur bra jag mår nu jämfört med innan! Har många runtom som tycker jag är galen och hotar med hjärtinfarkter, koma och annat hemskt!