Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4155 ggr
Lolivia
0

Blir skraj av "experterna"...

Hej

Väldigt ofta när jag läser om konventionella kostråd där det beskrivs hur viktigt det är för hjärnan med kolhydrater osv så blir jag lite skraj. Alltså, jag tycker att lightprodukter och pulverdieter är vansinne men jag börjar liksom tänka "men varför väljer kroppen kolhydrater före fett som bränsle om båda fungerar?" eller "varför hoppas man ut "fettförbränningen" om man äter kolhydrater ett litet tag men inte ur "kolhydratförbränningen" om man äter lite fett när kosten baseras på kolhydrater?" och liknande. Blir helt enkelt lite rädd och jag vill inte känna så eftersom jag upplever att jag mår bra av lchf.

Ber förresten om ursäkt för min ovetenskaplighet men jag tror att ni förstår vilka slags resonemang jag syftar på.

Finns det någon som har en bra länk till någon vettig studie eller liknande? Behöver övertyga mig igen.

OBS! Svar som "varför vill du sluta om du tycker att du mår ba av lchf?" undanbedes vänligen. Jag planerar inte att sluta, jag vill bara övertyga mis själv ännu en gång om att det här är rätt. Blev även ltie rädd då jag läste någonstans att omvandlingen av ketoner till glukos (?) sliter på levern… Ja, ni fattar.

Gör man ett så strort val som att ändra hela sin kost så vill man ju känna sig trygg med det valet…

Kernow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Väldigt förenklat så väljer kroppen kolhydraterna för att de innehåller socker. Snabbenergi utan like.

Läs hos kostdoktorn.se så hittar du flera rapporter.

Matgiken
0

Kostdoktorns bok, Matrevolutionen, är också att rekommendera för mer kött på benen!Glad

/Matgiken (matgiken.wordpress.com)

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Lolivia
0

Bra! Tack! Tror att jag kör på boken. Skönt med lite mer samlad info än att hatta runt på nätet som jag gör. Känns som att jag har varvat Internet =)

[midredfungus]
0

Alltså ligger du på lchf hela tiden och ett kolhydrat samt kaloriunderskott så kommer det att slita både på levern, njurar, hjärta… och ev utvecklar du hypokalemidet och får hjärtflimmer och muskelsvaghet. Det du går ner i början av lchf är vätska, varje gram kolhydrater binder 2,7 gram vätska det blir 2,7 kg per vecka.

Hur länge har du legat på dieten? Hjärnan utvecklar ju dimseende och yrsel tidigt som kan bli bestående under längre diet, har ingen forskningsessä jag kan skicka då det kräver inlogg i Athena, men här är något lättare att bita i: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10400

[midredfungus]
0

Ska tillägga att det inte är farligt under kortare perioder 4-6 veckor vilket är vad en själv ligger på under deff, men det kan lätt gå utför snabbt om inte kroppen kommer ur kolhydratsunderskottet…

Lolivia
0

Hm…

Alltså, jag ligger ju på lchf hela tiden men jag äter nog mer kolhydrater än många här. Mkt grädde, mjölk, keso, grönsaker, nötter etc… Har nått målvikt och är nu nöjd. Tvivlar på att jag har kaloriunderskott, kanske att jag hade det en period då jag åt extremt lite p.g.a.  tappad aptit, men knappast i nuläget. Min plan är att fortsätta ungefär som jag gör nu - inte superstrikt men definitivt inget pasta/ris/potatis etc. Har inte varit sjuk sen jag började med lchf (förkyld JÄMT innan) så jag vill ju gärna fortsätta…

Ska spanan in länken nu! Tack!

[midredfungus]
0

#6 Ligger du på lchf i samband med träning eller utan?

Lolivia
0

Jag tränar, men dock inte stenhårt. Springer 5 km då och då, 3 ggr i veckan ungefär… Två minuters (!) yoga varje morgon. Ska dock springa tjejmilen nästa år så det kommer ju att bli mer… Alltså, killen i artikeln var ju verkligen ett extremfall. Det jag dock känner igen mig i är det där med mörk urin fast jag får i mig bra med vätska. Var törstig som en idiot i början av lchf men nu är det som vanligt igen. Hm… Mycket att fundera på… Ursäkta infon om urinen, men vafan… man måste ju kunna nämna sånt också =)

[midredfungus]
0

#8 Jag tycker aldrig man ska ligga på lchf eller någon annan kolhydratsunderskotts banting i mer än perioder, när man gått ner är det bra att stanna där ett tag och ta ytterligare en deff vid ett senare tillfälle.

Lolivia
0

Oki! Själv vet jag inte vad som är vettigast… Nämnas bör dock att jag inte äter lchf främst för att gå ned i vikt, var inte överviktig innan jag började heller och har bara gått ned 6 kg. Jag äter det för att få bukt med en rad andra besvär och eftersom det verkar fungera så vill jag ju gärna fortsätta…

susanneborg
0

Skaldeman, Dahlqvist, Margareta här, eskimoerna och många många fler har gått på LCHF med strikt kolhydratreducerad kost. Har dom hjärtflimmer, njursvikt dimsyn, undernäring osv? OK jag vet svaret och det är NEJ!

Det är alltså inte farligt att äta enligt LCHF. Läs Andreas bok "Matrevolutionen"

dufva
0

Kroppen väljer att slå om till kolhydratdrift direkt eftersom det i vår ursprungliga miljö var en överlevnadsfördel att när tillfälle ges spara på lagren.Glad

Det har funkat skitbra ända fram till dagens överflödssamhälle

Svält sliter alltid på kroppen förstås men det är inte det vi pysslar med här

Att vara utan kolhydrater är inget problem

Kroppen tillverkar lätt dom kolisar den behöver ur protein och fett

Du varnar för problem efter 4-6 veckor men Innuiter har käkat få kolhydrater i 50000 år utan att få dimsyn och yrsel Flört

Det är som du säger att man tappar 2-3 kg vätska på lchf men, det är bara första dagarna tills man loosat det mesta av glykogenet.

Därefter är viktnedgång i huvudsak fettväv

kaisakavat
0

Lolivia - Snälla, lyssna inte på midredfungus - som har FEL. T ex #4 - ojojoj. Jättejättejättefel!!!

Tipset om kostdoktorn, Andreas Eenfeldt, är jättebra. Bloggen eller boken eller både ock. Doc är pålitlig, skriver inte nåt som inte är SANT.

Kernow
0

Midredfungus, det är tyvärr att STANNA där ett tag som vi överviktiga inte kan om vi återgår till kolhydraterna - då hamnar vi direkt i sockersugsträsket igen. Jag vet vilken risk jag föredrar!

Lolivia
0

Hallå allihopa!

Lovar att sätta tänderna i böckerna! Jag planerar inte att sluta med lchf men jag är en sådan som verligen vill begripa vad som händer och veta att jag har gjort ett bra val, därav min undran. Man blir ju påverkad av sånt man läster och inte minst väldigt förvirrad stundtals, hade jag inte läst om lchf t.ex. så hade jag ju aldrig börjat med det heller…

Det som har fått mig att fundera lite extra är även de brutala vadkramper jag har drabbats av. Vet att man tappar mkt vatten i början och att man kan få lite knas på saltbalansen och att det är övergående men tydligen så blev jag lite paranoid trots den vetskapen… Vet inte om det är så att man bör fortsätta med magnesium när man äter lchf eller om nivåerna reglerar sig själva sedan… Även lite läskigt med mörk urin och plötsliga bubblor i urinen. Har ätit lchf i ganska ekat två månader och övrigt inga andra besvär. Upplever det som att omställningen är över med undantag av seghet vid träning. Känner mig ej heller deppressiv (var inte det innan heller men har varit otaliga gånger men vägrar äta medicin och vill istället lösa ev. problem på sätt som inte ger oacceptabla biverkningar).

Rent intuitivt känns det märkligt att lchf skulle kunna vara farligt då det verkar som att mitt immunförsvar har blivit något bättre plus att min mensvärk är mycket snällare. Men det finns ju många saker som får oss att må "bra" som inte är bra i längden ändå. Phu!

Tack till alla som svarar, och även till Midredfungus! Ville gärna ha olika infallsvinklar på detta!

Wildrat
0

Lolivia- Jag tycker du ska se den här videon (på engelska): http://www.youtube.com/watch?v=y1RXvBveht0. Sen kommer du inte vara lika rädd för "experterna" längre…

Matgiken
0

@Lolivia

Jag gillar din utgångspunkt – kunskap är bra!

Vadkramper är vanligt i början när man äter LCHF (kostdoktorn tar upp även detta om jag inte minns fel) och det kan finnas en poäng att ta ett magnesiumtillskott tills det ger sig.

Både jag och sambon hade krampkänningar i början, men de upphörde efter bara någon vecka med magnesium och idag äter jag det inte längre.

/Matgiken

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

[stuxen]
0

#0 varför förbränner kroppen alkohol före kolhydrater?

Varför drivs hjärtat alltid enbart på ketoner?

Att kroppen väljer något annat före fett beror inte på att det i alla lägen skulle vara bättre utann just säkrast.

nyborjare08
0

1 För att alkohol är ett gift som kroppen behöver bli av med Glad

2 Drivs hjärtat på ketoner? Hur menar du? (jag tror att jag har missat nåt)

3 Eller så är det enklast, mest lättillgängligt. Säkrast skulle jag kanske inte säga att det är.

[midredfungus]
0

NI gör som ni vill, varför skulle det forskas när allt man kommer fram till är osanning ändå? Självklart har ni allihop studerat medicin, neurologi, och antropologi?

Nä istället har inuiterna förstorad lever, för hög urinbildning och typ2-diabetes…

De har inte samma kosthållning idag som de hade för 50 000 år till största del för att de inte fanns på Alaska för 50 000 år sedan… Thule nådde inte dit förens år 1000…. läs en bok… nu ger jag upp.

Siggebus
0
susanneborg
0

Ja vi har studerat allt det där men jag har bara hunnit med medicinbiten men andra här har nog de övriga 2 vetenskaperna.Glad

starhawk
1

#20: Javisst Inuiterna har förstorad lever, för hög urinbildning och typ-2 diabetes, du glömde nämna att dom även har tandröta FÖRUTSATT att dom lever på östra Grönland där dom har tillgång till och äter västerländsk kost. Men dom Inuiter som lever på västra Grönland och fortfarande äter traditionell kolhydratfattig kost har inget av nämnda besvär.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

_Lo_
0

Bra sagt!

Lovilia

Jag hade också vadkramper i början, men det är inget jag märker av alls nu. Det var övergående och hängde för mig samman med matthetskänslan och muskelsvagheten som var inledningsvis. Det enda jag har ändrat sedan dess är att äta en multivitamin om dagen och Omega 3. Min mensvärk har också blivit mycket lindrigare. Jag som tidigare fått knapra en massa receptbelagda piller vid mens, hade inte ont alls senast! :D

Jag har läst allt jag kommit över om LCHF, och jag tror verkligen att det är en livsstil för hälsan som håller - och som förebygger sjukdomar!

_Lo_
0

Vad gäller mörkt urin så tror jag på att dricka mycket vatten! Jag dricker ca 2 liter mineralvatten om dagen + kaffe och te. Det är lätt hänt att det blir att man dricker kaffe istället för vatten när man är törstig annars. Sen kanske det mörka även beror på att man gör sig av med en massa slaggprodukter när man går ner i vikt? Vad tror ni? Hur som helst så behöver man dricka mer än vanligt när man äter lchf.

Anders-S
0

Blir också skraj av "experterna".  Det som skrämmer mig mest är att personer som förväntar sig de högsta lönerna i samhället har sådant ointresse av att hålla sig uppdaterade. Den massiva okunskapen, nonchalansen och bristen på empati för de som drabbas av deras yrkesutövning skrämmer mig verkligen. Att det finns så mycket onda och giriga människor i världen är också obegripligt för mig.

Glad blir jag dock när jag läser följande rader om andra experter:

Back from the Ancestral Health Symposium
Posted by Doug McGuff

http://www.bodybyscience.net/home.html/

-I have never been at a gathering that had such an outstanding collective body composition. Now this is certainly not a scientific observation, and there is a lot of selection bias when you consider people who are motivated enough about health and fitness to travel from all over the globe, but there is enough observational data to suggest that the paleo diet (in all of its various incarnations) definitely works. There was a wide variation in exercise approaches, but they were almost all high intensity. However, my overall impression is that the diet was most responsible for the incredible condition of this crowd.

gun92884
0

Jag lade in en lank (under Halsa) till forelasningarna som gavs pa Ancestral Health Symposium och lagger den har ocksa for de som ar intresserade:

http://vimeo.com/ancestralhealthsymposium/videos

dufva
0

Lägg av med att försöka blanda ihop korten är du snäll.

Dagens innuiter har ofta förstorad lever diabetes och benägenhet för fetma tom i högre grad än vad vi har.

Det var dock inte fallet i början av 1900-talet när man ännu kunde studera hur de mådde på sin normalkost.

Då existerade inga vällevnadssjukdomar

Sjuka blev dom när vi kom dit och introducerade dom för kolhydrater sprit och syfilis Tungan ute