pajdeg??
Hej alla 
har äran att fixa västerbottenpajer till kräftskivan nästa helg och letar efter ett bra recept på pajdeg
någon som har tips??
det jag hittar i en snabb sökning är ju bara omelettbotten och det blir såklart bra men tänker mig ngt som är som pajdeg då alla får äta samma som jag
kan man kanske bara byta ut mjölet i en "vanlig" mot ex mandelmjöl/kokosmjöl??
någon som testat

Kolla: marianneslchf.se
Där finns en hel del olika recept på allt möjligt som man brukar baka.
sök på västerbottenpaj här på forumet, finns ett skal på pofiber som är som vanligt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ok tack ska söka vidare
men är det någon som har ngt mer tips så är det välkommet!
tänk på att inte köpa den färdigrivna västerbottenosten om du vill hålla ner kolisarna, den är ganska rik på sådana! Riv själv!

Det kanske är ett lättvindigt sätt som jag kör,men jag skippar alltid botten i paj, nuförtiden! Jag gör lite mer av fyllningen istället.
#5 Penny, dum fråga kanske men varför är det skillnad på kH per 100 gram mellan köpt färdigriven VB-ost och hel i bit? Det har jag aldrig varken noterat eller tänkt på.
Uppstår den skillnaden när man river själv också, nej… det kan den ju inte göra. Men varför är det så i påsarna man köper från tillverkaren då? Sätter de till något konserveringsmedel kanske. Men ska det kunna göra skillnad på kH-innehåll?!
Mysko!

Det laggs ofta till olika starkelsesorter for att osten inte ska klibba ihop.
exakt, den enda sort jag sett med färdigriven västerbotten har mycket kolhydrater. Medan färsk har noll.
http://www.mathem.se/varor/vasterbottenost/vasterbottenost-riven-33--150g-vasterbotten
hittar ingen innehållsdeklaration just här dock, men så ser den ut och jag tror den har runt 7 gram/100 om jag inte missminner mig.
testar just nu ett egetkomponerat m mandelmjöl, bakepro, fiberhusk, smör och äggula
återkommer 
köper aldrig färdigriven ost numer utan river rejält och fryser in!
ok så här blev det
#8 + #9 Tack för svaret Gun och Penny!
Det där hade jag ingen aning om och jag må erkänna att jag aldrig kollat innehållsdeklarationen på riven Västerbotten och jag köper bara färdigriven tilll matlagning 
Som påläggsost har jag de hela bitarna förstås. Men har tyckt det vara trist att riva från dem för att de blir så fula att sätta fram på frukostbordet när ungarna gör en macka. Men man får köpa en egen bit och ha som "rivbit" då.
MVH!/K.
PS: Hur blir den där Pofiberpajbotten? Smulig och torr? Eller spröd men saftig? Jag är allergisk mot allt torrsmulfnul som känns som att äta "mjölet" direkt ur påsen. Ungarna är allergiska mot mandel och nötmjöl så det går inte. Undrar hur det där BakePro funkar och vad det ger för smak/konsistens till skalet?!?
Gör ett litet tillägg till meningsutbytet om antalet kH i riven kontra hel bit Västerbottensost.
Jag kollade upp hur det verkligen ligger till igår på affären och det visade sig vara 1,5 kH/100 gram i hel bit VB-ost och 2,3 kH/100 gram i färdigriven. En skillnad på 0,8 kH per hekto ost alltså.
Det är ingen skillnad som spelar någon avgörande roll i mitt personliga fall. Jag tänkte emellertid bara meddela hur det ligger till här för att ingen ska rata färdigriven ost på felaktiga premisser. Hade däremot prisskillnaden varit lika obetydlig, då hade det varit ännu mycket bättre. Den är emellertid anslående och en mångfalt större anledning, än skillnaden i kH-innehåll, till att riva osten själv.
Vänliga hälsningar! /K.
var det den sorten som jag la en bild på? Den har mycket mer än 2,3 det är jag säker på! Har kollat flera gånger och aldrig köpt den sorten, det finns sådana med 2-3 som jag däremot köper.
Kh-innehållet på riven ost variarar MYCKET har sett sorter med 15 gram!
edit nu hittade jag en näringsdeklaration och på den står det faktiskt 1,5, kan de ha ändrat innehållet och tagit bort stärkelsen!? Jag har som sagt kollat ett flertal gånger och det har varit betydligt högre! Men på sista tiden har jag ju inte kollat då jag "vetat" att den inte varit bra!
Men som sagt, man måste kolla för många har HÖGT innehåll.