Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6777 ggr
[ngupa]
0

Mandeltårta med smörkräm

Så kör vi ett till lchf kaffebröd i form av smarrig tårta!

Denna blir om man delar tårtan i 8 bitar 3,40 kolhydrater per bit.

Mandelbotten:

150g malda mandlar

2 dl sukrin eller socker för de som vill ha det

5 äggvitor

Smörkräm:

5 äggulor

1 dl vispgrädde

1 dl sukrin/socker

175 g smör

Garnering:

50 g mandelspån

Vispa äggvitan till skum och vänd ner sukrin och vispa därefter i ca 3 minuter till glansigt skum. rör ner malda mandel.

Fördela smeten på 2 st bakplåtspapper klädd plåtar ca 24 cm diameter och grädda i ugn 175 grader i 20 minuter. Låt kallna lättare att dra av pappret då.

Gör smörkrämen genom att röra ner sukrin och grädden och ha den spisen under kraftig omrörning på medelvärme tills krämen tjocknar, får ej koka. Sedan låt den svalna något och ta i smöret bit för bit under vispning. Låt sedan svalna i kylskåp och tjockna ännu mer. Bred sedan på bottnarna. Rosta mandeln på medelvärme tills de blir gyllenbruna.

Lägg sedan en botten på tårtfat och bred hälften av smörkrämen och lägg på den andra botten och bred resterande kräm över och toppa med flagad rostad mandelspån.

God fika!

nobban7
0

Hm, smöret?Obestämd

Saintpaulian
0

Ja precis, hur mycket smör ska det vara i smörkrämstårtan? hihi

jejjja
0

ja jag läste ochså smör men hittar inget på receptet????

[ngupa]
0

Skämsoops, missade det

175 gram smör ska det vara sorry.

Kanske någon Medarbetare kan lägga in den infon i #0?

kan nu meddela efter att man fikat med en liten bit av denna, så blev den söt av sukrin och nästan starkt i halsen, nästa gång provar jag 1 dl i bottnarna och 1/2 dl i smörkrämen.

återkommer i tråden hur det blev, fast det lär ju dröja…

om någon annan bakar denna med mindre mängd så berätta gärna.

Någon som använt sukrin och känt detta starka? Första gången jag använder det…

skogs-tolva
0

Sukrin var nytt för mig.

Canderel, går inte det lika bra?

Brukar ströa lite sånt på bär med grädde, speciellt om bären varit frysta.

[ngupa]
0

går nog bra med vilket sötningsmedel som helst.

Mervi
0

Nu är smöret med. Tack för receptet, kan vara bra att ha för kommande bruk. När det tex. kommer gäster.

[ngupa]
0

#7 Tack så jätte mycket.  Skrattande

nobban7
0

Antar att man ska vispa äggulorna och sedan tillsätta resten i krämen… Skrattande

Saintpaulian
0

Jag tänker använda flytande suketter istället, tar lite i omgångar och smakar av innan jag bakar den. Återkommer med resultat när det nu blir, lär inte bli alltför snart tyvärr Tungan ute men till min födelsedag i februari.

Tack för receptet, har själv tänkt hitta på något liknande, nu slapp jag det. Finfint!

[ngupa]
0

#9 jag rör i grädde och sukrin i äggen och låter koka upp under vispning med spiralvisp, tills den tjocknar och sedan i med lite i taget av smöret och sedan stå kallt ett par timmar att tjockna ännu mer.

[Pennylane1]
0

Precis en sån tårta bakade jag till min mans födelsedag i december! Sötningsmedel är svårt att använda i maräng. Sukrin är det enda jag har lyckats med. Annars blir marängen väldigt mjuk och tunn.

Jag hade i lite psylliumhusk (inte fiberhusk) i smörkrämen för den blev lite för tunn. Det blev en jättebra kräm.

Förresten, jag la ihop med kräm emellan , hade mandelspån ovanpå men innan gräddning. Sen toppade jag med vispadgrädde och garnerade med hallon.

Tog nog inte så mycket sukrin nej, kansek en dc. i marängen och en halv i smörkrämen?

konichiwa
0

Den här åt vi idag som midsommartårta.

Gjorde den med sukrin som sötning och hade lite svenska jordgubbar till.

Och det var nog den godaste tårta jag någonsin ätit!

Efter 2 timmar var jag tvungen att ta en bit till. Otroligt god!

Kallas den inte för Oscar ll tårta också?

Ngupa, TACK! nu vet jag vad jag ska ha på bemärkelsedagar, och däremellan också :D

Tungan uteTungan uteTungan ute

Maggisjo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gjorde den helt utan sötningsmedel och den blev jättegod. Vi hade den också som midsommartårta idag med jordgubbar till

gun92884
0

Canderel ar ett annat namn for Aspartame … om det skulle oroa nagon.

[Pennylane1]
0

januari 2009 visste jag tydligen inte att psylliumhusk och fiberhusk är samma sak! Glad

gun92884
0

We all live and learn Skrattande

misty09
0

Nu står bottnarna i ugnen. Visste inte vad jag skulle göra med äggulorna till smörkrämen ( står ej i receptet )så det blev nog lite fel. Hade i dom efter smöret och fick sjuda upp igenObestämd så den tjocknade. Få se hur detta blir.

[ngupa]
0

ojdå Skäms

jag har en bättre beskrivning på tårtan på bloggen ( hoppas jag)

Magica1970
0

Låter supergott! Men 1 dl sukrin? Min erfarenhet när det kommer upp de mängderna är att metallsmaken framträder väldigt mycket.

[ngupa]
0

#20 detta recept är från 2009… jag har lärt mig massor sedan dess Flört

misty09
0

Nu är kalaset avklaratGlad Oj vad bra tårtan blev. Tack igen för ett bra recept. Även icke LCHF- ätare gillade tårtan.

Men vi funderar över hur den skulle vara fryst? Ex frödinge mandeltårta tycker jag är godast halvfryst så vi ska testa.

Kan du inte lägga ut receptet på matklubben? Skulle vilja ha receptet där då jag har gjort en LCHF- kokbok på den sidan.

misty09
0

Kan informera om att den nästan var godare halvfryst….om det nu är möjligtFlört

Marianns LCHF Mat & bak
0

Vill bara här säga att jag skaffat en bättre identitet här på KiF!

Jag kommer mer och mer övergå till den.

Kram på er alla!